اقتصادی

هیچ تنش آبی در کشور وجود ندارد / صادرات گاز به ترکیه برقرار است

هیچ تنش آبی در کشور وجود ندارد / صادرات گاز به ترکیه برقرار است


به گزارش خبرنگار مهر، صادرات گاز به ترکیه برقرار است، رشد ۳۶ درصدی حجم ورودی به سدها و صنعت نفت یکی از نقاط کلیدی کشور است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر با رونق معاملات در تابلوی سبز

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: با رونق معاملات برق در تابلوی سبز بورس انرژی شاهد توسعه نیروگاههای تجدید پذیر هستیم.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع بالای یک مگاوات موظف هستند حداقل یک درصد از مصرف برق خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین نمایند و سالانه این سهم را به مقدار یک واحد درصد افزایش و طی پنج سال به ۵ درصد برسانند.

رجبی مشهدی با اشاره به مصوبات هیأت دولت گفت: دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور نیز موظف هستند تا ۲۰ درصد از مصرف خود را از منابع تجدید پذیر تأمین یا خریداری نمایند.

به گفته رجبی مشهدی به منظور تسهیل تأمین برق صنایع و مصرف کنندگان مذکور از انرژی‌های پاک، وزارت نیرو با همکاری بورس انرژی اقدام به راه اندازی تابلوی معاملات برق سبز نمود.

مولدهای اضطراری از ناترازی برق در تابستان جلوگیری کرد

آرش کردی مدیر عامل توانیر گفت: ذخیره سازی انرژی بر پایه باتری در دنیا در بخش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و ما این قابلیت را داریم که ذخیره سازها را وارد پدافند غیر عامل کرده و به آن ورود پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: شناخت مرزهای تفاوت یا انتهای خدمات ما و پدافند غیرعامل مشخص نیست و اصول و ضوابط پدافند غیرعامل با تکالیف ما در هم تنیده شده است.

وی ادامه داد: ما برای به استاندارد راه زیادی داریم اما تلاش شده با استفاده از تجربیات سازمان پدافند غیرعامل به شکلی حرکت کنیم که حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم و بخش مهمی که تحولات مهمی نیز داشته است مولدهای اضطراری است.

صادرات گاز به ترکیه برقرار است / برداشت بر اساس نیاز

سعید عقلی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز در گفت‌و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برقرار بودن صادرات گاز به ترکیه، گفت: صادرات گاز به ترکیه برقرار است و برهه از زمان به درخواست ترکیه برای انجام تعمیرات صادرات گاز به صورت مقطعی قطع و پس از اتمام تعمیرات مجدداً از سر گرفته شد.

روز گذشته خبری به نقل از منابع خارجی در رسانه‌های داخلی منتشر شد که از قطع صادرات گاز ایران به ترکیه از تیرماه گذشته خبر می‌داد. در این خبر امده بود به دلیل مشکلات فنی صادرات گاز ایران به ترکیه از تیرماه متوقف شده است.

رشد ۳۶ درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ آبان ۱۴۰۲ اظهار داشت: ورودی سدهای کشور از ۱.۰۸ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱.۴۶ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۶ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

وی در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۲.۳۲ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۳.۰۷ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته با ۳۳ درصد افزایش روبرو بوده است.

صنعت نفت یکی از نقاط کلیدی اقتصاد کشور است

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آئین نکوداشت پدافند غیرعامل در صنعت نفت گفت: هفته پدافند غیرعامل یک مأموریت سنگین را بر دوش ما گذاشت تا نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول با نگاهی به صنعت نفت می‌توان فهمید که صنعت نفت یکی از نقاط کلیدی اقتصاد کشور است به همین دلیل دشمنان به دنبال آسیب زدن به این صنعت کلیدی است.

چگنی با اشاره به اینکه بیش از ۴۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله شهری و روستایی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: بیش از ۳۹ هزار کیلومتر شبکه گاز پرفشار در کشور وجود دارد که همین امر می‌تواند یک خطر بالقوه باشد.

چگنی با اشاره به نزدیکی زمستان و ناترازی گاز، خاطر نشان کرد: شرایط کشور به دلیل ناترازی گاز، شرایط خاصی است و همانطور که در سال گذشته با همدلی مردم در مدیریت مصرف شرایط سخت زمستان را پشت سر گذاشتیم امید می‌رود در سال جاری نیز این همدلی وجود داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول تمامی تعمیرات تأسیسات در ابتدای آبان به اتمام رسیده است. به نظر می‌رسد در سال جاری مشکلات کمتر از سال گذشته باشد؛ امسال خوشبختانه رینگ شرقی به طور کامل در مدار است، تکمیل خط انتقال گاز تربت جام به آرادان نیز در دستور کار قرار دارد

هیچ تنش آبی در کشور وجود ندارد / پایش های بسیاردقیق برای سه منطقه

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه تنش آبی در کشور وجود ندارد، گفت: به طور مستمر پایش های آبی در هر استان صورت می‌گیرد تا دچار تنش آبی نشویم.

وی با اشاره به اینکه پایش هایی صورت می‌گیرد که برآورد تولید و مصرف آب در هر استان را پیش بینی می‌کند تا دچار تنش آبی نشویم، گفت: برای تشخیص شهرهای دچار تنش آبی هر ساله تعداد زیادی از شهرهای کشور را که نزدیک به هزار شهر می‌شوند را پایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: با پایش‌های صورت گرفته در افق پیش رو برآوردهای مصرف هر استان صورت می‌گیرد که در ماه‌های آینده تولید و مصرف آب هر استان چقدر است و موازنه ایجاد می‌کنند.

بزرگ زاده با اشاره به اینکه، در صورتی که برای استانی شاهد موازنه تولید و مصرف آب نباشیم باید به دنبال راه‌حلی برای این مشکل باشیم توضیح داد: در صورتی که مصرف آب از تولید آن پیشی بگیرد یعنی در ماه‌های آینده موازنه منفی است و باید به فکر رفع مشکل بود که معمولاً بسیاری از شهرها با اقدامات ساده تنش آبی که دارند رفع می‌شود. به عنوان مثال با دو کیلومتر لوله گذاری، تعویض تجهیزات پمپ و یا ایجاد اضافه حجمی از طریق مخزن کوچکی می‌توان از تنش آبی در برخی از شهرها جلوگیری کرد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا