اقتصادی

دردسرهای کارتخوانها برای مشاورین املاک/بیعانه هم درآمد حساب میشود

دردسرهای کارتخوانها برای مشاورین املاک/بیعانه هم درآمد حساب میشود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با اجباری شدن اتصال پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی فرآیند محاسبه و دریافت مالیات بر درآمد صنوف و مشاغل مختلف با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود و تمام تراکنش‌های خرید با دستگاه کارتخوان در محاسبه مالیات اثر مستقیم دارد.

این موضوع باعث گلایه برخی صنوف از جمله مشاورین املاک و نمایشگاه داران شده است و برخی از متصدیان مشاور املاک و نمایشگاه داران در جنوب شرق استان تهران از نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر درآمدشان گلایه دارند.

یکی از نمایشگاه داران پاکدشت به خبرنگار مهر گفت: در زمان انعقاد قولنامه حتماً باید مبلغی بین خریدار و فروشنده و یا موجر و مستأجر رد و بدل شود، که این مبلغ در بنگاه کارت کشیده می‌شود.

وی افزود: این مبالغ متعلق به بنگاه نیست، برای فروشنده و یا موجر است و ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت بعد به طرف‌های معامله پرداخت می‌شود، اما نسبت به این مبلغ که هیچ ربطی به سود ما ندارد، مالیات بر درآمد تعلق می‌گیرد، در حالی که این مبلغ نزد ما امانت است.

یکی از مشاورین املاک در ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر صنف شرایط خاص خود را دارد و نباید اداره مالیات همه را به یک چشم ببیند، وجهی که در مشاورین املاک کارت کشیده می‌شود، وجه امانت مردم است و نباید به عنوان سود و درآمد محاسبه شود.

حمیدرضا مرشدی افزود: اگر در کارتخوان کارت نکشیم یا معامله به هم می‌خورد و یا به دلیل تراکنش پایین بانک دستگاه کارتخوان را جمع می‌کند و اگر کارت بکشیم هم باید مالیات ناعادلانه بدهیم.

مشاورین املاک مدارک و مستندات معاملاتی را حداقل تا یک سال نزد خود نگه دارند

تعدادی از مشاورین املاک و نمایشگاه داران دیگر قرچک، ورامین و پیشوا نیز نسبت به اینگونه محاسبه مالیات انتقاد دارند و این انتقادها منجر به برخی پیگیری‌ها نیز شده است، رئیس اتحادیه مشاورین املاک پاکدشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه حل این مشکل در قانون پرداخت مالیات پیش بینی شده است.

کوروش سیری افزود: در مواردی که معاملات برای املاک سند دار است، بایستی مشاورین املاک سعی کنند، بین خریدار و فروشنده طی چک رمزدار به فروشنده پرداخت شود، اما در مواردی که املاک فاقد سند و قولنامه ای هستند و اغلب املاک پاکدشت بدین صورت است، قرار شد، مبلغ بیعانه را در دستگاه کارتخوان بکشند و مشاور املاک رسید آن کارتخوان را نگه داشته و در قسمت توضیحات ذکر کند که این بیعانه در دستگاه کارتخوان کشیده شده است.

وی گفت: مشاورین املاک باید مستندات این قبیل معاملات را حداقل تا زمان محاسبه و پرداخت مالیات یک ساله نزد خود نگه دارند، تا مطمئن باشند، که بابت مبالغی که نزد آن‌ها امانت است، مالیاتی پرداخت نکنند.

اداره مالیات تمام ورودی‌های کارتخوان را درآمد فرض می‌کند مگر آنکه خلافش ثابت شود

اما این نگاه داشتن مدارک پرداخت و حسابرسی‌ها نه تنها کار را برای اثبات توسط مشاورین املاک سخت کرده است، بلکه به ادعای رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نمایشگاه داران ورامین در بسیاری از موارد این اثبات غیرممکن است.

دردسرهای کارتخوانها برای مشاورین املاک/بیعانه هم درآمد حساب میشود

این مسئول که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: ما به این نحوه دریافت مالیات نا عادلانه اعتراض داریم، در بنگاه املاک یک شخص برای خرید، اجاره، فروش و…بیعانه می‌دهد و به عنوان مثال ۵۰ میلیون کارت می‌کشد، از این مبلغ یک میلیون درآمد و کمیسیون بوده و ۴۹ میلیون امانت است و باید به طرف مقابل معامله عودت داده شود، اما اداره مالیات این موارد را تفکیک نمی‌کند.

ابوطالب شیرکوند گفت: اداره مالیات هر پول ورودی در کارتخوان را درآمد محسوب می‌کند، مگر آنکه خلافش ثابت شود و تشخیص را نیز بر عهده ممیز می‌گذارند، در حالی که دیوان عدالت تشخیص را بر عهده مودی گذاشته است.

بسیاری از واحدهای مشاور املاک به دلیل مشکلات مالیاتی تعطیل شده است

رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نمایشگاه داران ورامین با بیان اینکه اداره مالیات برای اثبات اینکه ورودی کارتخوان درآمد نبوده است، تمام قولنامه‌ها و مستندات پرداخت را می‌خواهد، گفت: اثبات این موضوع در نهایت نیز کار بسیار سختی است و تعداد زیادی از همکاران من علیرغم داشتن مدارک و مستندات کافی نتوانستند، اثبات کنند و مالیات فراوان و ناعادلانه ای دادند، ما به تهران نامه نگاری کردیم و با رؤسای اسبق، سابق و لطف پور رئیس فعلی اداره مالیات ورامین نیز جلسات متعددی گذاشتیم، اما فایده‌ای نداشته است.

شیرکوند اضافه کرد: دوستان در اداره مالیات به ما می‌گویند، قانون و مصوبه مجلس است، اما سوال اینجا است، اگر یک قانون ضعفی داشته باشد چطور باید آن را اصلاح کرد.

وی گفت: همکاران من بارها شده است، که اسناد و مدارک نیز ارائه دادند، اما بعضاً برای نداشتن فاکتور فروش جریمه هم شده اند، در حالی که نمایشگاه اتومبیل و یا مشاور املاک فاکتور فروش ندارد و تا این ساعت و پس از مدت‌ها پیگیری هنوز مشکل ما حل نشده است و بسیاری از همکاران مالیات‌های سنگین پرداخت کرده و بعضاً مجبور به جمع کردن مشاور املاک خود و تعطیلی کسب و کار شده اند.

در جنوب شرق استان تهران بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مشاور املاک مجوزدار در حال فعالیت هستند و در این صنف که بیش از سایر مشاغل نیاز به افزایش سواد حقوقی و دانش مالیاتی وجود دارد، مشکلات پرداخت مالیات منجر به استفاده از برخی کارتخوان های زیرمیزی و یا عدم رغبت مشاورین املاک به دریافت مجوز فعالیت و در برخی موارد تعطیلی واحد صنفی شده است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا