اخبار سربازی و نظام وظیفه

پیگیری طرح حذف سربازی برای پژوهشگران پسادکتری


رضا نقی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های کلان معاونت پژوهشی که با رویکرد تحولی در سال ۱۴۰۱ دنبال می‌شود، اظهار کرد: نخستین محور ما پیگیری مرجعیت علمی یعنی حفظ رتبه علمی ایران در منطقه و همچنین ارتقای آن است؛ البته باید توجه داشت که مرجعیت علمی محصور به مقاله نمی‌شود یعنی بحث کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها و کتاب‌های علمی را هم شامل می‌شود ولی یکی از مهمترین موضوعات در تولیدات علمی، مقاله‌های علمی در پایگاه‌های بین‌المللی است. برنامه راهبردی پژوهش و مرجعیت علمی در وزارت علوم در حال تدوین و نهایی سازی است که به زودی رونمایی می‌شود.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه به موازات مرجعیت علمی، در سال ۱۴۰۱ افزایش اثربخشی پژوهش‌های علمی نیز پیگیری می‌شود، گفت: ما در حال حاضر به حجم قابل قبولی از توانمندی پژوهشی دست پیدا کردیم که خروجی آن را در استنادات به مقالات و هم رتبه علمی کشور می‌بینید؛ ولی اثربخشی عملیاتی رخ نداده است و یکی از برنامه‌های محوری معاونت پژوهشی افزایش اثربخشی علمی در سال ۱۴۰۱ است.

نقی‌زاده ضمن بیان اینکه در سال جدید یکی از تاکیدات معاونت پژوهشی هدایت پایان نامه و رساله‌های دکتری به سمت ماموریت گرا کردن و کاربردی شدن است، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع نیاز است که از دو سمت هدایت شود؛ نخست از سمت دانشگاه و هم از سمت جامعه و صنعت هدایت شود.

وی افزود: در همین راستا در حال برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم تقاضاهای فعال در صنعت و جامعه را جذب کنیم و از طرفی دانشگاه را برای پاسخگویی به این تقاضاهای فعال تجهیز کنیم. تقاضای فعال یعنی یک دستگاه اجرایی حاضر باشد برای پروژه خود هزینه کند. در این راستا یکی از ظرفیت‌ها، طرح‌های ارتباط با جامعه و صنعت بوده که ارتقای کمی و کیفی آن مد نظر است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: محور دیگری که بسیار زیاد بر آن تاکید داریم، این است که ساختارهای پژوهشی کشور که عمدتاً شامل پژوهشگاه‌ها، بخش‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، قطب‌ها، هسته‌های پژوهشی و انجمن‌های علمی به سمت ماموریت گرا شدن سوق دهیم که در این زمینه سیاست‌های تشویقی خواهیم داشت.

نقی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: یک محور دیگر فعالیت ما در سال جدید، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی از جنس منابع انسانی است که مهمترینش، جذب پژوهشگران پسادکتری و دستیاران پژوهشی است. باید برای این دسته از پژوهشگران برنامه ریزی جدی داشته باشیم چرا که آنها آمادگی کاملی برای پژوهش دارند. این در حالی است که هم اکنون ظرفیت جذب این افراد در کشور ما بسیار پایین است که یکی از علت‌های آن می‌تواند ناهماهنگی در پرداخت حقوق و نبود یک ساز و کار مشخص باشد.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش و جذب پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه‌ها باید افزایش یابد، گفت: در برخی کشورها تا ۶۰ هزار نفر جذب پسا دکتری دارند. برنامه ما این است که در درجه اول از طریق مسیر قانونی، مثل صندوق شورای عالی عتف منابع مالی مورد نیاز برای پذیرش آنها تامین کنیم و از طرف دیگر از طریق قراردادهای دانشگاه با جامعه و صنعت، منابعی را جذب کنیم.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که برای پژوهشگران پسادکتری پیگیری می‌شود، به کارگیری آنها در قالب سربازی است. براساس این طرح، آن دسته از فارغ التحصیلان دوره دکتری که به سربازی نرفته‌اند، در قالب طرح‌های پسادکتری در مراکز آموزش عالی به کار گرفته می‌شوند که اجرای این طرح هنور قطعی نیست.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا