سیاسی

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- زهرا علیدادی: ۱۵ مهر ماه بود که عملیات طوفان‌الاقصی از سوی نیروهای حماس و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان انجام شد. پس از این عملیات، نیروهای ارتش اسرائیل به نوار غزه حمله برده و در پی چندین روز بمباران، سبب شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از مردم بی‌گناه فلسطین به ویژه زنان و کودکان شدند. درباره ابعاد این موضوع و تحولات فلسطین با ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. وی دستاوردهای مقاومت از عملیات طوفان‌الاقصی به بعد را تشریح کرد و یکی از آثار مهم جنگ غزه را زیر سوال رفتن اعتبار اخلاقی ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی در موضوعات حقوق بشری دانست. «عمویی» آگاهی افکار عمومی دنیا نسبت به ظلم‌های رژیم صهیونیستی و همراهی آنان با مردم فلسطین را از دستاوردهای دیگر مقاومت عنوان و بر این مسئله تاکید کرد که مقاومت فلسطینی حتی در جنگ روایت هم توانست در مقابل صهیونیست‌ها به پیروزی برسد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گذری کوتاه به دلایل برخی از کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل زد و بر این نکته تاکید کرد که روند عادی‌سازی به حالت تعلیق درآمده و فشار افکار عمومی جهان اسلام و عرب به حاکمان این کشورها، آنان را نسبت به هر گونه نزدیکی نسبت به رژیم صهیونیستی محتاط کرده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره آینده غزه و منطقه در پساجنگ داد و تأثیر جنگ غزه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مورد تحلیل قرار داد و تاکید کرد که «جو بایدن» آینده سیاسی خودش را خرج حمایت از نتانیاهو و دولتش کرده و این موضوع پیامدهایی را برای وی به دنبال خواهد داشت.

مشروح مصاحبه خبرگزاری مهر با ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به شرح زیر است:

در جنگ اخیر با صهیونیست‌ها، مقاومت فلسطین چه دستاوردهایی داشته است؟

دستاوردهای مقاومت در عملیات طوفان الاقصی و در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه را در چند بخش می‌بینم. در وهله اول، عملیات طوفان‌الاقصی به جهت انسجام و طراحی، عملیاتی فوق‌العاده بود و یک شکست اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد و صهیونیست‌ها در شرایطی این عملیات را پیش‌بینی نکرده بودند که غزه تحت محاصره کامل قرار دارد و این عملیات نقطه ضعف و شکست بزرگی برای مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اعم از شاباک، آمان و موساد بود.

نکته بعدی اجرای این عملیات بود که ضربه بزرگ نظامی به رژیم صهیونیستی زد و شیرازه ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی به طور کامل از هم پاشید و دستگیری‌های مهمی از مقامات سران لشکر رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

عملیات طوفان الاقصی چه تأثیری روی صهیونیست‌ها گذاشت؟

جامعه اسرائیل یک جامعه طبیعی نیست بلکه برساخته است و در یک فرایند دستکاری، افرادی از مکان‌های مختلف برای سکونت به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند و دغدغه برخی از این افراد، امنیت و رفاه اقتصادی و برخی دیگر مذهبی بود. عملیات طوفان الاقصی این تأثیر را داشت که آن چشم‌انداز امنیت و رفاهی که نتانیاهو و دولتمردان رژیم صهیونیستی می‌ساختند و حتی در سال‌های اخیر خودشان را یکی از قطب‌های فناوری‌های نو در منطقه غرب آسیا معرفی می‌کردند، به شدت به چالش کشیده شد و اخباری مبنی بر تعطیلی مراکز متعدد اقتصادی این رژیم و افزایش موج مهاجرت صهیونیست‌ها وجود دارد که این هم یک دستاورد و عمدتاً مربوط به عملیات طوفان الاقصی است.

ارزیابی خود را از مقاومت مردم فلسطین بعد از عملیات طوفان الاقصی و در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی بفرمائید.

ما در این روزها شاهد همراهی خوب مردم فلسطین هستیم و علی‌رغم اینکه فشارهای زیادی روی مردم شمال غزه بود که به سمت جنوب بروند و کوچ داده شوند، اما این مردم ایستادند و همین الان آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد چند صد هزار نفر از ساکنان شمال غزه هنوز در شمال مانده و حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند و در کنار مقاومت ایستاده‌اند. این همراهی یک دستاورد مهم است و نشان می‌دهد مقاومت ریشه‌ای عمیق در دل مردم غزه و فلسطین دارد.

عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه برای آنان دستاوردی به همراه نداشته است و نشان می‌دهد جریان مقاومت، پوشش امنیتی و اطلاعاتی خوبی برای نیروهای خود فراهم کرده است

مقاومت فلسطین از لحاظ امنیتی و نظامی چه دستاوردهایی داشته است؟

مدتی است که ارتش رژیم صهیونیستی به صورت زمینی وارد غزه شده و عملیات زمینی خود را آغاز کرده است، اما این عملیات زمینی دستاورد راهبردی برای صهیونیست‌ها نداشته است و نشان می‌دهد جریان مقاومت، پوشش امنیتی و اطلاعاتی خوبی برای نیروهای خود فراهم کرده و مقاومت گروه‌هایی مانند جهاد اسلامی و حماس ضربات محکمی را به رژیم صهیونیستی زده است. هیچکدام از افراد مؤثر و راهبردی این گروه‌های مقاومت فلسطینی مورد آسیب قرار نگرفتند و ساختار گروه‌های اسلامی در غزه حفظ شده است.

در بیرون از صحنه فلسطین هم دستاورد مقاومت بسیار خوب بوده و هماهنگی بین گروه‌های مقاومت منطقه مانند انصارالله یمن، حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت عراقی بسیار خوب بوده و هر کدام در حوزه خودشان نقش آفرینی کرده و نشان دادند در کنار هم هستند و در هدف مقابله با رژیم صهیونیستی با یکدیگر همراه هستند، هر چند سطوح رفتار این گروه‌ها متفاوت است و هر کدام با ظرفیت‌های خودشان اقدام کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند.

شاهد تظاهرات میلیونی مردم جهان در اعتراض به جنایات هولناک اسرائیل در غزه بودیم. به نظر شما چه شد که این بار مردم بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی نسب به حملات رژیم صهیونیستی به غزه اینگونه به خیابان‌ها آمده و این اقدامات را محکوم کردند؟

همراه شدن افکار عمومی جهان با مردم فلسطین یکی دیگر از دستاوردهای مقاومت در ایستادگی مقابل صهیونیست‌ها در جنگ اخیر است. صهیونیست‌ها در روزهای اول تلاش کردند روایت معکوس و نیمه کاره‌ای از تحولات فلسطین ارائه دهند و موضوع عملیات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) را موضوعی محوری جلوه دهند و نقطه آغاز تحولات را در آنجا بدانند، اما با گذر زمان امروز شاهد فروپاشی این روایت صهیونیستی هستیم و در مقابل، روایت فلسطینی از صحنه تحولات سرزمین‌های اشغالی در سطح جهان منتشر می‌شود. در روایت فلسطینی اتفاقی که در ۷ اکتبر رخ داد، واکنش مردم فلسطین به ظلم‌های ۷۵ ساله و اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی است و ریشه مشکلات، رفع این ظلم است. تجمعات میلیونی بی‌سابقه‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار شده است و در ۵۰ سال گذشته و بعد از جنگ ویتنام، این حجم از تجمع در دنیا سابقه نداشته است. این تجمع‌ها از لندن و پاریس آغاز شد و در واشنگتن، جاکارتا و شهرهای مختلف ادامه داشت و نشان می‌دهد افکار عمومی دنیا نسبت به ظلم‌های رژیم صهیونیستی هم آگاه‌تر شده و هم همراهی آنان با مردم فلسطین بیش از گذشته شده است. در واقع، مقاومت فلسطینی با مظلومیت خودش جنگ روایت را هم پیش برد و در این عرصه هم مؤثر واقع شد.

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه در این مدت که رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرده است، نزدیک به ۴ هزار تجمع در دنیا برگزار شده که ۹۵ درصد از این تجمعات رویکرد حمایتی نسبت به فلسطینیان داشته است و صهیونیست‌ها کمتر از ۵ درصد این تجمعات را توانستند به نفع خودشان حرکت دهند و این هم یکی دیگر از دستاوردهای مهم برای مقاومت است. همراهی افکار عمومی با مقاومت بعد از عملیات طوفان الاقصی و مجموعه اتفاقات پس از آن از حیث تاریخی بی نظیر بوده است.

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

پیش از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی با عادی‌سازی روابط خود با کشورهای منطقه و اسلامی تلاش زیادی می‌کرد تا به خودش مشروعیت دهد. جنگ غزه بر روند مذاکرات «عادی‌سازی» چه تأثیری خواهد داشت؟

روندی که تحت عنوان عادی‌سازی یا توافق ابراهیم بین برخی از کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی آغاز شد، در واقع دو گزاره را پیش می‌برد؛ اول آنکه موضوع رنج و درد مردم فلسطین به فراموشی سپرده شود و گفته می‌شد که این یک موضوع قدیمی و مربوط به سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است و امروز موضوع ما نیست. انگاره دومی هم که در مذاکرات عادی‌سازی جا می‌انداختند، این بود که رژیم صهیونیستی یک واقعیت است و باید به عنوان یک دولت یهودی پذیرفته شود.

متأسفانه برخی از حاکمان کشورهای عربی در این مسیر قرار گرفتند و بدون توجه به نگاه افکار عمومی داخلی خود فکر می‌کردند که از مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌توانند به سمت توسعه اقتصادی نیز پیش بروند. اخباری هم در ادامه این توافق‌ها شنیده شد مبنی بر اینکه فشارهای زیادی بر عربستان سعودی وجود دارد تا آنها هم در مسیر عادی‌سازی روابط قرار گیرند. اگر این اتفاق می‌افتاد، این تغییر موضع عربستان به جهت جایگاه مهمی که در میان کشورهای مسلمان دارد، می‌توانست باعث شود تعداد دیگری از کشورهای مسلمان هم که تاکنون دست به این اقدام نزده بودند، در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن ظلم به مردم فلسطین قرار گیرند.

روند عادی‌سازی به حالت تعلیق درآمده است و فشار افکار عمومی جهان اسلام و عرب حاکمان این کشورها را نسبت به هر گونه نزدیکی نسبت به رژیم صهیونیستی محتاط کرده است

به هر صورت، عملیات طوفان الاقصی روند عادی‌سازی را که در واقع در دوره ترامپ در آمریکا تشدید شد، معکوس کرد و به سمتی برد که امروز می‌توان گفت دیگر روند عادی‌سازی به حالت تعلیق درآمده است. شاید هنوز برخی انگیزه‌ها باقی مانده باشد، اما فشار افکار عمومی جهان اسلام و عرب به شدت حاکمان این کشورها را نسبت به هر گونه نزدیکی نسبت به رژیم صهیونیستی محتاط کرده و این روزها شاهد تندترین مواضع کشورهای عربی نسبت به مواضع سابق آنان در مقابل اسرائیل هستیم. هر چند هنوز با مطالبه واقعی مردم منطقه که قطع کامل ارتباطات با رژیم صهیونیستی و تحریم آن است، فاصله داریم اما تاکنون گام‌های مهمی برای فاصله گرفتن این کشورها از رژیم صهیونیستی برداشته شده است.

آینده غزه و منطقه در پساجنگ چه خواهد بود؟

قطعاً تغییرات مهمی رخ خواهد داد. استفن والت که یک محقق مشهور حقوقی در حوزه روابط بین‌الملل است اخیراً مقاله‌ای را منتشر کرده و گفته که ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه و حتی ژئوپلیتیک بین‌المللی پس از عملیات طوفان الاقصی کاملاً متفاوت خواهد بود. ما در حوزه‌های مختلف تأثیر این جنگ را خواهیم دید. اولین نکته، ابهام و تردیدی است که درباره وجود و ماهیت رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف به وجود آمده و یک علامت سوال بزرگ در مقابل بقای رژیم صهیونیستی در مناسبات بین‌المللی ایجاد شده است. در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی در مقابل ۶ ارتش عربی ایستاد و آن‌ها را شکست داد، اما امروز این رژیم از مواجهه مؤثر با یک گروه مقاومت منطقه در غزه ناتوان است. البته جریان مقاومت گروه‌های مؤثرتر و توانمندتری هم دارد، اما حتی یک ارتش کلاسیک و ملی وارد مواجهه با رژیم صهیونیستی نشده و با وجود این، جایگاه این رژیم به شدت در مناسبات تنزل پیدا کرده است. در حال حاضر محور مقاومت به عنوان یک بازیگر مؤثر در بین کشورهای منطقه ما شناخته شده و هماهنگی بسیار خوبی که بین این گروه‌ها وجود دارد، بسیار پررنگ شده است.

چرا مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند؟

یکی از آثار مهم جنگ غزه، زیر سوال رفتن اعتبار اخلاقی ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی در موضوعات حقوق بشری بوده است. امروز مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌هایش و عدم رسیدن به آتش بس در غزه، دولتمردان آمریکایی و اروپایی هستند و این مسئله با خواسته مردم این کشورها فاصله دارد. اعتبار اخلاقی غرب زیر سوال رفته است و از این به بعد توان اثرگذاری غرب برای نفوذ بر موضوعات حقوق بشری یا حقوقی دنیا نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت.

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

جنگ غزه چه تأثیری بر تحولات اوکراین داشته است؟

این جنگ سایه خودش را بر تحولات مهمی مانند تحولات اوکراین گذاشته است. در واقع، اوکراین پیش از تحولات فلسطین، موضوع اول تحولات بین‌المللی بود و غربی‌ها به عنوان نقطه کانونی به آن نگاه می‌کردند، اما الان به اولویت دوم تبدیل شده و این موضوع، دولت زلنسکی را در اوکراین نگران کرده است. علت این نگرانی هم در این است که بخش زیادی از کمک‌های تسلیحاتی که غرب به اوکراین می‌داد، این روزها به سمت رژیم صهیونیستی و علیه مردم غزه به کار گرفته می‌شود و این کار دست اوکراین را برای مواجهه با روسیه تضعیف می‌کند و موقعیت برتری به روسیه می‌دهد.

بخش زیادی از کمک‌های تسلیحاتی که غرب به اوکراین می‌داد، این روزها به سمت رژیم صهیونیستی می‌رود که این کار، دست اوکراین را برای مواجهه با روسیه تضعیف می‌کند و موقعیت برتری به روسیه می‌دهد

یکی دیگر از پیامدهای جنگ غزه، نقش‌آفرینی مهمی است که امروز بازیگران منطقه‌ای برای بازیگران غیرغربی قائل هستند. موید این مسئله آن است که اخیراً هیأت وزیران امور خارجه کشورهای مسلمان به چین سفر کرده و از پکن خواستند که در موضوع فلسطین و پایان دادن به جنگ غزه نقش‌آفرینی کند. با توجه به برنامه سفر این مقامات به روسیه و پایتخت سایر کشورهای عضو شورای امنیت و با توجه به ناامیدی زیادی که از ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است، نقش بازیگرانی که حداقل سابقه منفی در تحولات غرب آسیا ندارند، بیشتر خواهد شد و این فرصت بازیگری بیشتر به بازیگران غیرغربی داده خواهد شد.

جنگ غزه چه تأثیری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا می‌گذارد؟

ما در مورد این موضوع باید دو نکته را مد نظر قرار دهیم؛ اولین نکته این است که با ضربه امنیتی و روانی که رژیم صهیونیستی خورده است، امروز اتاق عملیات صهیونیست‌ها با حضور مستشاران آمریکایی اداره شده و آنان عملیات علیه مردم فلسطین را انجام می‌دهند. اگر آمریکایی‌ها به کمک رژیم صهیونیستی نمی‌آمدند، این رژیم به این راحتی و مجدداً توان بازیابی خود برای عملیات را نمی‌توانست به دست آورد. از جهت نظامی و سیاسی مهمترین حامی صهیونیست‌ها برای ادامه جنایت‌هایشان، دولت آمریکا است و البته دولت آمریکا برای این موضوع هزینه‌های متعددی می‌دهد. از جمله اینکه موضوع اعطای کمک مالی به اسرائیل در کنگره آمریکا تصویب شد و کمک‌های ویژه تسلیحاتی آمریکا به این رژیم منحوس داده می‌شود تا این تسلیحات علیه مردم فلسطین مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای توقف بشردوستانه جنگ اسرائیل در غزه را هم وتو کرد.

بله. ما شاهد وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه بودیم و می‌توان گفت آمریکا اعتبار حقوقی و اخلاقی خودش را به رژیم صهیونیستی گره زده و در حال فروش سرمایه‌های بین‌المللی خودش است. در افکار عمومی آمریکا هم اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است. ما شاهد بزرگترین تجمعات تاریخ ایالات متحده آمریکا در حمایت از فلسطین هستیم و این اثر خودش را بر مناسبات داخلی ایالات متحده آمریکا هم نشان می‌دهد. همچنین برخی از نخبگان میانی آمریکا مانند کارکنان وزارت خارجه یا شورای امنیت ملی آنان علیه سیاست‌های کلان این دولت در حمایت از اسرائیل موضع گرفتند. علاوه بر این، ما شاهد تجمعات گسترده دانشجویان و فعالان اقتصادی و اجتماعی آمریکا در حمایت از فلسطین هستیم. تجمع بی سابقه ۳۰۰ هزار نفری در واشنگتن برای حمایت از مردم فلسطین یک اتفاق بی مانند بود که می‌تواند اثر خودش را روی انتخابات آینده آمریکا نشان دهد.

آیا حمایت جو بایدن از اسرائیل رویکرد انتخاباتی و با نگاه به انتخابات ۲۰۲۴ است؟

بایدن از گذشته اعلام کرده بود که خودش را صهیونیست و نزدیک‌ترین دوست رژیم صهیونیستی می‌داند و قائل به این مسئله بود که اگر رژیم صهیونیستی تا امروز به وجود نیامده بود، آمریکا باید کمک می‌کرد و یک رژیم صهیونیستی در منطقه ما به وجود می‌آورد. بر این اساس، بایدن تمام ظرفیت خودش را خرج حمایت از صهیونیست‌ها کرده که البته این موضوع پیامدهایی را برای وی به دنبال خواهد داشت. امروز نه فقط مسلمانان مقیم آمریکا اعتماد خودشان را نسبت به بایدن از دست داده‌اند، بلکه افراد نوگرا و جریان‌های پیش‌روی دموکرات هم اعتمادشان را به بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات آتی از دست داده‌اند و این حتماً می‌تواند تأثیر خودش را در روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بگذارد.

بایدن آینده سیاسی خودش را خرج حمایت از نتانیاهو و دولتش کرده، اما یهودیان آمریکا هم مخالف حمایت بی دریغ و صد درصدی آمریکا از رژیم صهیونیستی هستند

نه فقط در بین فعالان وابسته به احزاب، بلکه به صورت عمومی امروز جوانان آمریکایی منتقد حمایت کورکورانه آمریکا از صهیونیست‌ها هستند و از این حیث، پایگاه حزب دموکرات که عمده توجه آن بیش از جمهوری‌خواهان به جوانان بوده است، به شدت تضعیف شده است و می‌توان گفت که بایدن ریسک بزرگی می‌کند و آینده سیاسی خودش را خرج حمایت از نتانیاهو و دولتش می‌کند. شاید برخی بگویند که توجه رئیس‌جمهور آمریکا به یهودیان آمریکایی می‌تواند در انتخابات به بایدن کمک کند، اما از یهودیان آمریکا هم نظرسنجی شده که حاکی از این است که ۷۰ درصد آنان مخالف حمایت بی دریغ و صد درصدی آمریکا از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه هستند و از آتش بس فوری حمایت می‌کنند و این نشان می‌دهد پایگاه یهودیان هم برای بایدن در انتخابات آینده پایگاه مطمئنی نخواهد بود. بایدن لزوماً نمی‌تواند فقط به سرمایه گروه‌های تندروی صهیونیست برای انتخابات فکر کند، چرا که آن‌ها گزینه مهم‌تری دارند و به صورت سنتی طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و اگر ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نامزد شود، حمایت خودشان را خرج ترامپ خواهند کرد.

تعلیق روند عادی‌سازی/ «بایدن» خودش را فدای صهیونیست‌ها کرد

به نظر شما چرا آتش‌بس پایدار در غزه برقرار نمی‌شود؟

موضوع عدم دستیابی به یک توافق برای آتش بس چند جنبه دارد. نکته اول آن است که بازدارندگی رژیم صهیونیستی به چالش کشیده شده است و امروز گروه‌هایی از جمله نظامیان در رژیم صهیونیستی با عملیات نظامی در غزه به دنبال احیای بازدارندگی خود هستند، اما روشی که به کار گرفتند، بسیار وحشیانه است و آنان تلاش دارند با افزایش تعداد کشته‌ها و دست زدن به هر گونه جنایت جنگی اعم از کشتار کودکان تا حمله به بیمارستان‌ها، این انگاره را در ذهن مردم فلسطین به وجود بیاورند که اگر مقاومت، عملیات مجددی را علیه این رژیم شکل دهد، از هیچ جنایتی مقابل آنان دریغ نخواهد کرد. هر چند این شیوه از احیای بازدارندگی به عنوان ایجاد یک موازنه وحشت در ادبیات تئوریک شناخته می‌شود، اما قطعاً پایدار و اثربخش نخواهد بود.

چرا نتانیاهو با آتش‌بس پایدار در غزه مخالف است؟

نتانیاهو با این نگرانی مواجه است که روزی که عملیات نظامی در غزه پایان یابد و رژیم صهیونیستی از این شرایط جنگی خود خارج شود، اولین متهم برای ناتوانی در پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی، خود او خواهد بود و باید در مقابل کمیته‌های تحقیقاتی پاسخگو باشد. البته نتانیاهو چند پرونده باز قضائی دیگر دارد و زمانی که از جایگاه نخست وزیری فاصله بگیرد، باید در مقابل دادگاه درباره آن پرونده‌ها که معروف به «هزار»، «دو هزار»، «سه هزار» و «چهار هزار» است، پاسخگو باشد و بر این اساس، منفعت شخصی نتانیاهو آن است که این جنگ ادامه پیدا کند و بتواند برای ادامه حکمرانی خود در رژیم صهیونیستی زمان بخرد.

رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد قابل دفاعی در جنگ غزه نداشته و طولانی شدن عملاً دست و پا زدن اسرائیل در باتلاق است

در کنار همه این موارد، رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد قابل دفاع و قابل ارائه به جامعه خودش برای بازگشت به شرایط پیش از ۷ اکتبر ندارد و طولانی کردن جنگ شاید در ذهن برخی از تحلیلگران و مقامات صهیونیستی بیشتر این صورت را داشته باشد که بتوانند دستاوردی از این درگیری داشته باشند، البته هوشمندی مقاومت و توانمندی آنان تاکنون مانع این مسئله شده است و طولانی شدن جنگ به نوعی بیشتر شبیه دست و پا زدن در باتلاق برای رژیم صهیونیستی است، چرا که با مخالفت بیشتر افکار عمومی بین‌المللی و کاهش حمایت غربی‌ها و نمایش بیشتر نقاط ضعف آنان همراه شده است.

مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس به فراخور دولت و وزارت امور خارجه کشورمان در این مدت سفرها و جلساتی را با محوریت مسئله فلسطین داشته است. درباره این اقدامات توضیحاتی دهید.

دیپلماسی کشورمان در دوره اخیر بسیار فعال بوده و مهمترین دستورکار آن تلاش برای توقف بمباران و خشونت علیه مردم فلسطین بوده است. در کنار وزارت خارجه و ریاست جمهوری که اقداماتی را در این عرصه انجام دادند، مجلس و به ویژه شخص رئیس مجلس شورای اسلامی هم به عنوان نقش مکمل اقدامات مهمی را انجام داده‌اند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جلساتی را برگزار کرد. در جریان تحولات فلسطین، مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بود و در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، امکان برگزاری جلسات عادی کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود نداشت، اما کمیسیون امنیت ملی مجلس چندین جلسه فوق‌العاده را با مسئولان ذیربط و وزیر امور خارجه برگزار کرد تا هم اطلاعات میدانی را به اشتراک بگذاریم و هم حمایت خودمان را از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی و جریان مقاومت اعلام کنیم. به صورت یک اقدام خاص، جلسه‌ای را با سفرای کشورهای اسلامی برگزار کردیم که شخص رئیس مجلس شورای اسلامی هم در آن جلسه حضور یافت و فرصت مهمی برای هم‌اندیشی با کشورهای اسلامی درباره موضوع فلسطین داشتیم. همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس، هیأت‌هایی را به کشورهای همسو اعزام و پیام‌هایی را برای آنان ارسال کرد. هیأت‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس به کشورهای عراق، سوریه، لبنان، قطر و روسیه سفر کردند. ارسال پیام و گفت‌وگو با مقامات کشورهای دیگر درباره فلسطین همچنان در دستورکار مجلس است و امیدواریم تلاش‌های ما منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ علیه مردم فلسطین شود.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا