ورزشی

«جام» مهم اما کسل‌کننده و تکراری/ پیشنهاد برای سوپرجام فوتبال

«جام» مهم اما کسل‌کننده و تکراری/ پیشنهاد برای سوپرجام فوتبال

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و گل گهر سیرجان امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۹:۱۵ و در هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم می‌روند. این بازی که برای نخستین بار در فصل بیست و سوم با حضور هواداران پرسپولیس انجام خواهد شد، یکی از به یاد ماندنی‌ترین دیدارهای شاگردان یحیی گل محمدی خواهد بود.

پرسپولیس به واسطه قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی سال گذشته، طبق قانون وضع شده برنده سوپرکاپ هم خواهد بود و قرار است مراسم اهدای این جام امشب در ورزشگاه آزادی برگزار شود. در ادامه نگاهی به نحوه انجام مسابقات سوپرجام در کشورهای مختلف انداخته‌ایم.

سوپرجام فوتبال اسپانیا

سوپر جام فوتبال اسپانیا بین چهار تیم قهرمان و نایب قهرمان لالیگا و قهرمان و نایب قهرمان کوپا دل ری می‌شود. در شرایطی که یک تیم همزمان در بین دو تیم برتر لالیگا و کوپا دل ری باشد مسابقات سوپرجام اسپانیا با حضور تیم‌های قهرمان لالیگا و کوپا دل ری و نایب قهرمان لا لیگا و کوپا دل ری و تیم سوم لالیگا برگزار می‌شود.

در شرایطی که دو تیم همزمان در بین دو تیم برتر لالیگا و کوپا دل ری باشند، مسابقات سوپرجام اسپانیا با حضور تیم‌های قهرمان لالیگا و کوپا دل ری و نایب قهرمان لالیگا و کوپا دل ری و تیم سوم و چهارم لالیگا برگزار می‌شود. تیم بارسلونا با ۱۴ و رئال مادرید با ۱۲ قهرمانی، پر افتخارترین باشگاه‌های فوتبال اسپانیا در سوپرجام هستند.

«جام» مهم اما کسل‌کننده و تکراری/ پیشنهاد برای سوپرجام فوتبال

سوپرجام فوتبال عربستان

«کأس السوبر السعودی» یا همان سوپرجام فوتبال عربستان، رقابتی است که سالانه بین قهرمان لیگ حرفه‌ای و قهرمان جام پادشاهی این کشور برگزار می‌شود. از فصل ۲۰۱۹ این مسابقات به فرمت چهار تیمی (قهرمان و نایب قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان، و قهرمان و نایب قهرمان جام پادشاهی عربستان) برگزار شد. در نسخه قدیمی این مسابقات که با حضور دو تیم برگزار می‌شد، برگزاری رقابت‌ها در ابتدای فصل بود اما از سال ۲۰۱۹ و فرمت چهار تیمی این مسابقات در میانه فصل و معمولاً در ماه ژانویه میلادی برگزار می‌شود.

کشور عربستان علاوه بر این، میزبان مسابقات سوپرجام لیگ‌های مختلف اروپایی از جمله اسپانیا و ایتالیا در سال‌های اخیر بوده است و توانسته درآمدزایی خوبی از این رقابت‌ها داشته باشد.

سوپر جام فوتبال ایتالیا

سوپرجام فوتبال ایتالیا رقابتی است که سالانه بین قهرمان سری آ و قهرمان جام حذفی این کشور برگزار می‌شود. این رقابت از سال ۱۹۸۸ آغاز شد و به صورت تک بازی انجام می‌شود. همچنین این دیدارها اغلب در کشور ایتالیا برگزار شده اما کشورهای لیبی، چین، قطر و عربستان نیز میزبان این رویداد بوده‌اند.

از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۲۲ این مسابقات به صورت تک بازی بین قهرمانان سری آ و کوپا ایتالیا برگزار می‌شد؛ اما در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۳ فدراسیون فوتبال ایتالیا اعلام کرد که از این به بعد، مسابقات به صورت یک تورنومنت چهار جانبه میان قهرمانان و نایب قهرمانان سری آ و کوپا ایتالیا برگزار خواهد شد.

مدیرانی فوتبال در کشورهای مختلف با وضع قوانین جدید در نحوه برگزاری مسابقات سوپرجام خود به جذابیت و درآمدزایی آن افزوده‌اند و گاهاً کشورهای حوزه خلیج فارس برای بیشتر دیده شدن خود میزبانی از تیم‌های اروپایی را برای این دیدار عهده دار می‌شود، اما در کشور ما همان قوانین گذشته به اجرا در می‌آید در صورتی که می‌توانست به دیده شدن بیشتر این مسابقات کمک کند.

ناگفته نماند که برخی از کشورها همچنان به شیوه گذشته یعنی طی برگزاری بازی میان قهرمان لیگ و جام حذفی قهرمان سوپرجام را معرفی می‌کنند مانند کشور فرانسه اما با این تفاوت که در صورتی قهرمان لیگ و جام حذفی یک تیم باشد، نایب‌قهرمان لیگ به مصاف قهرمان جام حذفی می‌رود.

سوپرجام فوتبال آلمان

سوپر جام فوتبال آلمان رقابتی است که سالانه، ما بین قهرمان بوندس لیگا و قهرمان جام حذفی برگزار می‌شود. اولین دوره سوپر جام فوتبال آلمان در سال ۱۹۸۷ میلادی انجام شد اما این مسابقه در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ برگزار نشد و به جای آن از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ رقابت‌های لیگا پوکال برگزار شد. در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ رقابت سوپر جام به صورت غیررسمی برگزار شد و سپس از سال ۲۰۱۰ بعد از وقفه‌ای چند ساله مجدداً برگزاری مسابقه سوپرجام به صورت رسمی ادامه پیدا کرد. باشگاه بایرن مونیخ با ۱۰ عنوان قهرمانی بیشترین سهم را در این سری از مسابقات دارد

نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در صورتی قهرمان بوندسلیگا و دی‌اف‌بی پوکال یک تیم باشد، نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا به مصاف قهرمان دی‌اف‌بی پوکال می‌رود.

پیشنهاد می‌شود برای جذابیت و همچنین خلق درآمدهای مالی مدیران فوتبال کشورمان تجدید نظری به نحوه برگزاری مسابقه سوپر جام داشته باشند. اگر سوپرجام تبدیل به یک تورنمنت شود و چند باشگاه را درگیر کند، مطمئناً علاوه بر اینکه به هیجان فوتبال دوستان اضافه خواهد شد به جذب حامیان مالی برای تیم‌ها، تبلیغات محیطی و… کمک خواهد کرد و در زمانی که بیشتر باشگاه‌های لیگ برتر از کمبود درآمد رنج می‌برند، می‌تواند اندکی از مشکلات آنها را حل کند.

مثلا می توان سوپرجام فوتبال ایران را به صورت تورنمنت چهار جانبه با حضور تیم های قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر، قهرمان جام حذفی و قهرمان لیگ دسته اول برگزار کرد یا تیم های قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر و جام حذفی و یا سه تیم اول لیگ برتر به همراه قهرمان جام حذفی یا نمونه هایی شبیه این برگزار کرد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا