سیاسی

توقف جنگ در اوکراین تنها از طریق ابتکارات سیاسی ممکن است‌

توقف جنگ در اوکراین تنها از طریق ابتکارات سیاسی ممکن است‌


به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگوی تلفنی جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین تحولات بین المللی، منطقه‌ای و مناسبات اروپا و ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان، ضمن تاکید بر لزوم مقابله جدی و مؤثر اروپا با انواع اسلام هراسی، اهانت صورت گرفته در سوئد نسبت به مقدسات اسلامی و قرآن کریم که منجر به جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در اقصی نقاط جهان گردید را به شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه، با اشاره به اهمیت حفظ کانال‌های گفتگو در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپایی را صریح و سازنده توصیف کرد.

وی نقش بورل و مورا را سازنده خواند و افزود: نماینده جدید اتحادیه اروپا در منطقه که پیش از این وزیر خارجه ایتالیا بود، روابط سازنده‌ای با ما دارد و امیدواریم به روند تعامل مثبت ایران و اروپا کمک کند.

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات اوکراین افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح و ثبات در جهان از جمله اوکراین بوده و در این چارچوب معتقد است توقف جنگ تنها از طریق ابتکارات سیاسی ممکن است‌.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به سوابق و اقدامات تروریستی گروهک تروریستی منافقین، اقدا م اخیر دولت آلبانی در مقابله با این تروریست‌ها را اگرچه دیرهنگام، اما تجربه‌ای برای کشورهای اروپایی که با حمایت از آنها امنیت مردم خود را به خطر انداخته اند، دانست.

جوزپ بورل نیز در این گفتگو ضمن استقبال از همکاری‌ها و مذاکرات در حال انجام میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور داخلی و سیاست امنیتی اظهار داشت: اهانت به قرآن کریم، موضع اتحادیه اروپا نیست و هرگونه اهانت و اقدام علیه ادیان از نظر اتحادیه اروپا کاملاً محکوم است.

بورل درخصوص مذاکرات مربوط به رفع تحریم گفت: برجام و حفظ ساختار آن و نیز ادامه مذاکرات سازنده از یک‌سو و روند عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض از سوی دیگر برای اتحادیه اروپا مهم است.

طرفین در این تماس در خصوص برجام، همکاری مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی تبادل نظر کردند.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا