سیاسی

ایران خواستار برخورداری همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال است

ایران خواستار برخورداری همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال است


به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی رضاخواه، در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوانIPU در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری به ایراد سخرانی پرداخت که متن این سخنرانی به شرح زیر است:

آقای رئیس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان؛

مایه خوشوقتی است که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی ایران در این اجلاس شرکت می‌کنم. لازم می‌دانم از میهمان نوازی گرم و حمایت مجلس ملی ویتنام به عنوان میزبان این اجلاس قدردانی نمایم. اجلاس جهانی نمایندگان جوان بی شک یکی از مهمترین ارکان اتحادیه بین‌المجالس (IPU) به شمار می‌رود زیرا موضوع جوانان یکی از موضوعات مهم دستور اتحادیه به شمار می‌رود و سالانه ابعاد مرتبط با زندگی جوانان از عمده محورهای دستور کار مجمع و سایر ارکان اتحادیه می‌باشد.

احمد نادری
نهمین کنفرانس نمایندگان جوان اتحادیه بین المجالس به موضوع محقق ساختن اهداف توسعه هزاره (SDGs) از طریق تحول دیجیتال می‌پردازد. دستیابی به اهداف توسعه هزاره از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار گرفته است. توجه به بعد انسانی در معنای عام و استفاده از توانمندی و انگیزه جوانان در نگاه خاص برای تحقق اهداف توسعه هزاره نشان از آگاهی جامعه جهانی از اهمیت این نیروی سرشار از انگیزه برای پیشبرد این اهداف دارد. تحول دیجیتال و شکوفایی فناوری با تمرکز بر نقشی که جوانان برای پویایی این حوزه در آن ایفا نمایند حرکت به سمت بهتر ساختن جامعه بشری را محقق می‌سازد.

نمایندگان محترم

قانونگذاری می‌تواند موانع موجود بر سر راه توسعه بسترهای دیجیتالی را مرتفع نماید. جوانان می‌توانند هدف مناسبی برای تسهیل قوانین و یا ایجاد چهارچوب‌های قانونی حمایتگر برای توسعه دیجیتالی باشند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه تلاش نموده است تا در نشست‌های مرتبط با فناوری‌ها بخصوص فناوری‌های پیشرو و اینترنت، نظیر جلسات تدوین پیمان جهانی دیجیتال دبیرکل ملل متحد (Global Digital Compact، مجمع جهانی اینترنت (Internet Governance Forum) سازمان ملل متحد و جامعه جهانی اطلاعات (World Summit on Information Society) موضوع ایجاد و افزایش ظرفیت دیجیتالی جوانان (Digital literacy) در جهت کمک به اشتغال آنان در عصر دیجیتال را وارد مذاکره میان کشورهای جهان کند. رویکرد کلان و فراگیر در ابتکارات بین المللی سازمان ملل متحد در حوزه دیجیتال می‌تواند مکمل اقدامات ما نمایندگان مجالس کشورها برای حل مشکلات و چالش‌های اصلی بین المللی و رفع موانع همکاری بین المللی در عرصه دیجیتال باشد.

دوستان

جوانان کشورم ایران، همواره هدف تحریم‌های غیر قانونی و اقدامات قهری در همه زمینه‌ها بویژه حوزه‌های فناوری اطلاعات بوده اند. ضروری است با مشارکت قانونگذاران کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس این اقدامات غیرسازنده که باعث افزایش شکاف دیجیتال میان جوانان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته می‌شود، رفع شود. جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری جوانان همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال، حفظ حقوق افراد جامعه و پاسخگو نمودن فناوری‌های دیجیتال در برابر جوانان و کشورها است.

تفاهمات به عمل آمده در این نشست که هدف توسعه هزاره با تمرکز بر نقش جوانان را محور قرار داده، می‌تواند در یکصد و چهل و هفتمین مجمع اتحادیه بین‌المجالس در آنگولا مورد بررسی قرار گیرد و در قالب یک سند برای اقدام کشورهای عضو محور قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنم نمایندگان شرکت کننده با ارائه پیشنهادهای خود محتوای چنین برنامه‌ای را در جهت کاهش شکاف دیجیتالی برای کشورهای در حال توسعه شکل دهند و این محتوا در قالب یک سند، برنامه‌ای برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره در حوزه انسانی ایجاد کند.

از توجه و همراهی شما سپاسگزارم.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا