اخبار سربازی و نظام وظیفه

صفر تا صد افزایش حقوق سربازان/ تکذیب اعطای درجه های سلیقه ای

به گزارش خبرگزاری همسونیوز در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی با تصویب جز الحاقی ۳ تبصره ۱۲ گام مهمی برای افزایش حقوق سربازان وظیفه برای تأمین معیشت جوانان و به ویژه جوانان متأهل برداشت. بدین صورت طبق این مصوبه قرار بود تا حداقل حقوق سرباز مجرد به سه میلیون و سیصد و شصت هزار تومان و حداقل حقوق سرباز متأهل به پنج میلیون تومان افزایش بیابد.

روز گذشته سازمان وظیفه عمومی انتظامی کل کشور (فراجا) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با مساعدت مجلس شورای اسلامی و دولت، میانگین حقوق کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۵ درصد رشد یافته و از مبلغ یک میلیون و۴۹۰ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به منظور با خبر شدن از جزئیات اضافه حقوق سربازان به سراغ سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی رفتیم، او در ابتدا گفت: کارکنان وظیفه عمومی به سه طیف سربازی، درجه داری و افسر جزئی تقسیم می‌شوند که سربازی شامل سرباز، سرباز دوم، سرباز سوم و سرجوخه، درجه داری شامل گروهبان سه، گروهبان دو و گروهبان یکم و افسر جزئی شامل ستوان سوم وظیفه، ستوان دوم وظیفه و ستوان یکم وظیفه می‌شود؛ البته ستوان یکم وظیفه پزشک هم در این دسته بندی ها داریم.

وی با اشاره به رقم حداقل حقوق سربازان گفت: سربازان مجردی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند در سال گذشته مبلغ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به عنوان حقوق دریافت می‌کردند (یعنی حداقل حقوق) اما با این افزایش حقوق در امسال رقم دریافتی این سربازان به عدد ۲ میلیون و ۵۲۰ تومان رسیده است.

به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی انتظامی کل کشور همچنین سربازان متأهل به عدد و رقم حقوقشان هزینه عائله‌مندی هم اضافه می‌شود که حدوداً حقوقشان به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

صفر تا صد افزایش حقوق سربازان/ تکذیب اعطای درجه های سلیقه ای

اضافه شدن یک تا سه میلیون به حقوق سربازان مناطق عملیاتی

مهری ادامه داد: سربازانی که در مناطق عملیاتی (شهرهای مرزی، شهرهای محروم و شهرهای عملیاتی درگیر) خدمت می‌کند و سربازان غیربومی از یک میلیون تا ۳ و نیم میلیون تومان به حقوقشان جدا از آن افزایش حقوق کلی اضافه می‌شود.

به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی انتظامی کل کشور سربازی که درجه آن ستوان یکم پزشک است امکان دارد با افزایش حقوق و موارد دیگر حقوقش به ۸ میلیون تومان و حتی کمی بیشتر هم برسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حداقل و حداکثر حقوق یک سرباز با در نظر گرفتن اعمال کامل افزایش حقوق کارکنان وظیفه چه مقدار می‌شود، گفت: حداقل حقوق دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و حداکثر حقوق چیزی حدود ۸ میلیون می‌شود البته امکان دارد در برخی موارد حقوق‌هایی بالاتر از ۸ میلیون هم داشته باشیم.

صفر تا صد افزایش حقوق سربازان/ تکذیب اعطای درجه های سلیقه ای

سردار مهری بیان کرد: رقم افزایش حقوق سربازان با حقوق سربازان واریز شده، یعنی این افزایش حقوق از فروردین سال ۱۴۰۱ اعمال شده است اما برای برخی از سربازان هنوز رقم افزایشی واریز نشده است.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان حق سربازان پایمال نمی‌شود و مابه‌التفاوت حقوق را حتماً دریافت می‌کنند، افزود: سربازانی که رقم افزایشی با حقوق فروردین برایشان واریز نشده است، این رقم را در ماه‌های آتی به عنوان معوقه دریافت می‌کنند.

سربازانی که رقم افزایشی با حقوق فروردین برایشان واریز نشده است، این رقم را در ماه‌های آتی به عنوان معوقه دریافت می‌کنند

رئیس سازمان وظیفه عمومی انتظامی کل کشور (فراجا) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این معوقه با حقوق خرداد پرداخت می‌شود یا خیر، بیان کرد: برای برخی‌ها بله و برای برخی دیگر در ماه‌های آتی، اما برای همه افرادی که معوقه را طلب دارند پرداخت می‌شود.

مهری افزود: سربازان اگر در مورد نحوه محاسبه حقوقشان سوالی دارند می‌توانند به یگان خود مراجعه کنند و یا با تلفن گویا سازمان وظیفه عمومی فراجا تماس بگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا افزایش حقوق به مبلغی که مجلس اعلام کرده بود، نرسیده است، گفت: مجلس عدد و رقم اعلام نکرده بود، البته ما رقم میانگین یعنی ۱۱۵ درصد افزایش را اعلام کرده‌ایم و حقوق سربازان فرمول دارد و حقوق هر سرباز متفاوت است و نمی‌شود یک عدد کلی را اعلام کرد.

صفر تا صد افزایش حقوق سربازان/ تکذیب اعطای درجه های سلیقه ای

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از افراد اعلام می‌کنند درجه واقعی به سربازان داده نمی‌شود تا حقوق آنها از یک مبلغی بیشتر نشود، گفت: اصلاً چنین چیزی صحت ندارد، درجه افراد نسبت به تحصیلات اعطا می‌شود و جدول بندی دارد، نمی‌شود شخصی و سلیقه درجه سربازان را اعلام کرد.

وی گفت: امکان دارد دو سرباز که تحصیلات و شرایطشان یکسان است به دلیل محل خدمت درجه‌هایشان تفاوت داشته باشد اما اینکه کلاً ما بخواهیم درجه کمتر یا بیشتری به سربازی بدهیم صحت ندارد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا