همه بخش‌های نظام توزیع کالا باید در یک وزارتخانه متمرکز شود

همه بخش‌های نظام توزیع کالا باید در یک وزارتخانه متمرکز شود


سهراب کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر این صنعت نیز گفت: اگر وزارت بازرگانی بخواهد تنها نقش فعلی که در وزارت صمت دارد را داشته باشد، تاثیر خاصی بر صنعت پخش نخواهد داشت. اما در کل دنیا نظام توزیع در یک نهاد و وزارتخانه متمرکز است. در حال حاضر توزیع دارو، محصولات کشاورزی، سیمان، نوشت افزار و غیره هر کدام به یک وزارتخانه مرتبط است. اما اگر وزارتخانه جدید بتواند تمام ساختار توزیع را زیرمجموعه خود ببرد، موفق خواهد شد.  

وی افزود: منظور از بدون متولی بودن صنعت پخش، فقط بخش کالاهای تند مصرف نیست، بلکه کل بدنه توزیع دچار این مشکل است. چرا که در هر فعالیت اقتصادی چه کالاهای پرمصرف کم دوام و چه کالاهای پردوام به ساختار توزیع نیاز دارد که در حال حاضر متولیان متعدد دارد. اما همه بخش‌های نظام توزیع باید در یک وزارتخانه متمرکز شود، چرا که هزینه‌های ساختار توزیع هزینه‌های سرمایه سنگین، شامل انبار، ناوگان و امکانات توزیع است و شقه شدن نظام توزیع در ایران مانع از ایجاد سینرجی شده است.

به گفته رئیس انجمن صنعت پخش در دنیا برای یک شرکت توزیع بزرگ نوع محصول مهم نیست و هر نوع کالاهایی که امکان آن را داشته باشه توزیع می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت کاهش پیدا کند، سینرجی و بهره‌وری بالا رود و بسیاری از مشکلات ایران مثل حجم زیاد تردد که باعث آلودگی می‌شود کاهش یابد. یعنی به جای اینکه در یک سوپرمارکت ۲۰ شرکت پخش مختلف ماشین‌های مختلف خود را از ساعت هشت صبح تا دوازده شب ارائه کنند، در کشورهای نوین شاید چند ماشین بیشتر این کار را انجام ندهد.

کارگر در ادامه درباره چالش‌های صنعت پخش گفت: نبود قانون جامع نظام توزیع، وجود قوانین موازی و متعدد در نظام توزیع به دلیل حضور متولیان متعدد، نبود متولی ثابت در صنعت پخش، کمبود سرمایه گذاری در صنعت پخش که باعث کند شدن ایجاد تکنولوژی و تغییرات بنیادی در این صنعت شده است و همچنین دخالت‌ها و قوانین دستوری از جمله مهم‌ترین چالش‌های صنعت پخش است. برای مثال بحث قیمت‌گذاری درب کارخانه در سال ۱۴۰۰ مشکلات و معضلات عدیده‌ای برای این صنعت ایجاد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت باید از تصدی‌گری دست بردارد و به نظارت بپردازد، گفت: دولت می‌تواند به جای ایجاد نهادهای عریض و طویل کارهای اجرایی را به انجمن‌ها و نهادهای تخصصی بسپارد. عرضه و تقاضای منطقی معمولاً شرایط را متعادل می‌کند.

رئیس انجمن صنعت پخش ایران در ادامه با بیان اینکه سامانه جامع صنعت پخش از سوی انجمن طراحی و به سامانه جامع تجارت و انبارها متصل شده، گفت: بنابراین اعضای این انجمن مانند سایر بخش‌ها مشکلی در رابطه با تعدد سامانه‌ها ندارد. این موضوعی از آنجایی برای صنعت پخش اهمیت دارد که شرکت‌ها بیش از ۱۲۰ هزار سند روزانه ثبت می‌کنند.

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز
منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا