اقتصادی

بازار گوشت در انتظار ثبات/همکاری های تجاری گسترش می یابد

بازار گوشت در انتظار ثبات/همکاری های تجاری گسترش می یابد


به گزارش خبرنگار مهر، گوشت قرمز یکی از محصولات غذایی در تأمین پروتئین مورد نیاز انسان است. در ۳ ماه پایانی سال گذشته و در ادامه امسال وضعیت بازار گوشت قرمز نا به سامان بوده و نرخ هر کیلو گوشت بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نوسان است. بنا بر آمار مرکز آمار ایران در بهار امسال پرواربندی دام سنگین نسبت به مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. بنا بر گزارش این مرکز تعداد گاو و گوساله پروار شده در بهار سال ١٤٠٢ نزدیک به ٤٩٣ هزار رأس برآورد شد که نسبت به بهار سال قبل ۲۳.۳ درصد افزایش داشته است.

نا به سامانی تولید و بازار گوشت

با وجود افزایش تولید گوشت گوساله دلیل جهش قیمت در این بازار چیست؟ مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور درباره چرایی این امر عنوان کرد که این مساله می‌تواند چند دلیل داشته باشد؛ نخست ممکن است آمار منتشر شده از میزان پرواربندی و تولید در بخش دام‌های سنگین درست نباشد، دیگر اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ عوارض این امر امسال نمود بیشتری در بازار گوشت داشته است. مجتبی عالی می‌گوید دامداران نقدینگی کافی برای پرواربندی نداشته و این مساله هم ممکن است به کاهش تولید گوشت انجامیده باشد.

وی با اشاره به آمار قاچاق دام از کشور اظهار کرد که بر اساس آمار به دست آمده از کشور مقصد این دام‌ها روزانه ۴ تا ۵ هزار دام سبک از کشور به مقصد بندر خصب عمان قاچاق می‌شود. قاچاق دام سنگین هم از مرز عراق بوده و آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

معضلات در بخش واردات

یکی از اخبار داغ هفته جاری بخش کشاورزی ترخیص گوشت‌های برزیلی پس از یک سال از گمرک کشور بود. دلیل این تأخیر بهانه‌هایی است که نهادهای متولی دارند. گمرک ایران درباره معطلی حدوداً ۱۷ ماهه یک محموله ۱۱۵ تنی گوشت منجمد وارداتی در بندر عباس اعلام کرد: محموله‌های گوشت منجمد وارداتی که به طور مشترک متعلق به دو شرکت بود در ۳ اظهارنامه به گمرک اظهار شده است که یکی از این اظهارنامه‌ها در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ و دیگری در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ به گمرک اظهار و به ترتیب در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۱۶ و ۱۴۰۱/۹/۱۵ مجوز ترخیص این محموله‌ها از سوی سازمان دامپزشکی صادر و پس از صدور مجوز ترخیص از سوی این سازمان، در همان تاریخ‌های یاد شده تشریفات گمرکی این محموله‌ها انجام و تحویل صاحب کالا شد.

گمرک ایران در خصوص محموله سوم گوشت‌های منجمد وارداتی که به مقدار ۱۱۵ تن بود، تصریح کرد: محموله سوم پس از معطلی ۱۱ ماهه از زمان تخلیه تا صدور قبض انبار نهایتاً در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ به گمرک اظهار و پس از ۲۰ روز معطلی جهت دریافت اجازه ترخیص از دامپزشکی نهایتاً در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ از سوی سازمان دامپزشکی کشور نمونه برداری شد اما به دلیل اینکه لیبل های الصاق شده بر روی این گوشت‌های وارداتی مغایر با عنوان شرکت واردکننده بود، از سوی دامپزشکی اجازه ترخیص داده نشد و مجوز ترخیص از گمرک از سوی دامپزشکی برای این محموله صادر نگردید تا اینکه نهایتاً در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۵ پس از ورود دادستانی به این موضوع، سازمان دامپزشکی اجازه ورود این محموله را تأیید کرد و اجازه ترخیص داده شد.

این گزارش حاکی است با توجه به مصوبه پنجاه و چهارمین هیأت مقررات زدایی، سازمان مجوز دهنده (دامپزشکی) جهت انجام تشریفات گمرکی این محموله‌ها موظف بوده در مدت یک هفته مجوز ترخیص این محموله‌ها را صادر کند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور هم اظهار کرد، این محموله شامل ۴ کانتینر گوشت منجمد گوساله از مبدا کشور برزیل بود. با توجه به مشکلاتی که شرکت واردکننده به دلایل شرایط تحریم در تکمیل مدارک بازرگانی خود داشت، موفق نشده بود طی فرآیند قانونی و عرفی، داده‌های مورد نیاز کالا را به گمرک اظهار کند. فرآیند تکمیل این مدارک تا حدود ۳ ماه پیش طول کشید. این روند باعث شده بود که محموله گوشت شامل تأخیر یا دموراژ در گمرک شهید رجایی هرمزگان شود.

وی گفت که روال کار این است که واردکننده، بعد از کامل شدن اسناد، کالا را به گمرک اظهار می‌کند و پس از آن ما موظف هستیم که با هماهنگی گمرک از کالا نمونه‌برداری کرده و آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از صحت و سلامت آن انجام دهیم. با توجه به پیگیری شرکت واردکننده به‌عنوان یکی از شرکت‌های با سابقه و خوشنام در واردات گوشت، با پیگیری و همکاری دستگاه قضائی، گمرک و همچنین کسب اجازه از دادستانی استان هرمزگان، با هماهنگی با سازمان غذا و دارو، پس از دریافت نتایج آزمایشگاهی و اطمینان از سلامت محموله، ترتیبی اتخاذ کردیم که این محموله با وزنی بالای ۱۰۰ تن، برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی ترخیص شده و این سرمایه ملی دور ریخته نشود.

سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه گوشت منجمد گوساله حداکثر ۱۸ تا ۲۴ ماه عمر ماندگاری دارد، ولی عمر ماندگاری این محموله ۱۸ ماه بود، اظهار کرد که این محموله در یکی از سردخانه‌های مجاز استان هرمزگان تخلیه شده بود و همکاران ما طی چندین مرحله پایش و بررسی، به این اطمینان رسیده بودند که کالا شرایط خوبی از نظر ظاهری و بهداشتی دارد.

قیمتی که تعیین تکلیف نمی‌شود

در جلسه هفته جاری شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی موضوع تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم دوباره مطرح شد؛ اما با مخالفت نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رو به رو شد. گندم کاران نسبت به مصوبه شماره ۰۲۰.۲۱۴۶۲ موضوع «بسته سیاست حمایت قیمتی و غیر قیمتی محصول گندم» مبنی بر قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به منظور ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، جز (۳) به ذیل بند (الف) «سیاست حمایت غیر قیمتی» مصوبه مذکور، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» اعتراض داشته و تاکید دارند قیمت پایه گندم باید تغییر کند.

در نهایت جلسه روز گذشته بی نتیجه پایان یافت و قرار شد در جلسه‌ای دیگر در همین ماه (مرداد) نرخ ۳۲ محصول اساسی کشاورزی از جمله گندم تعیین تکلیف شود.

همکاری ایران و فائو

طی مراسمی یکشنبه اول مرداد، یوباک دهوج جی سی، نماینده موقت فائو در ایران و محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، توافقنامه اجرای پروژه همکاری فنی پسته را امضا کردند.

پسته، محصولی محبوب و حیاتی در اقتصاد ایران است که به دلیل کیفیت و طعم خود شهرت بین المللی به دست آورده است. با هدف تقویت این بخش مهم، پروژه انتقال دانش فنی با عنوان «بهبود تولید و صادرات پسته از طریق استقرار مدیریت یکپارچه محصول» با هدف افزایش کارآمدی تولید، تضمین شیوه‌های کشاورزی پایدار، ارتقای مکانیزم‌های کنترل کیفیت و تقویت فرصت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان پسته ایرانی با استفاده از رویکرد مدیریت یکپارچه کشت انجام می‌شود.

این طرح که به صورت آزمایشی در استان‌های خراسان رضوی، کرمان و یزد اجرا خواهد شد، ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی در بهبود مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین پسته با تاکید بر بهره‌وری، برداشت، فرآوری و مقررات ایمنی آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا