استان ها

۷۰ درصد گردوغبار اصفهان ذرات گچ است

۷۰ درصد گردوغبار اصفهان ذرات گچ است


حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد گردوغبار استان که گاهی از ناحیه شرق شهرستان اصفهان خیزش می‌کند ذرات گچ و منشأ آن کوره‌های گچ منطقه سجزی است.

وی ادامه داد: فعالیت کانون‌های فرسایش بادی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت می‌زند که حدود ۸۰ درصد آن‌ها مربوط به دشت سجزی در شعاع ۵۰ کیلومتر کلان‌شهر اصفهان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ابراز داشت: برای جلوگیری از گسترش فعالیت کوره‌های گچ و آجر در سجزی در برابر فشارها مقاومت می‌کنیم تا بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی تیرماه سال ۱۳۸۸ مبنی بر ممنوعیت توسعه و بهره‌برداری معادن و کوره‌های گچ و آجر، این اتفاق نیفتد.

نریمانی بدون اشاره به تعداد کوره‌ای گچ و آجر در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان و بویژه در منطقه سجزی، گفت: از نظر کارگروه مقابله گردوغبار استان شماری از کوره‌ها تعطیل شدند اما بر اساس اطلاعاتی که داریم تعدادی همچنان فعالیت غیرقانونی دارند.‌

وی با اشاره به اینکه پیگیری مستمر رسانه‌ها در سال‌های گذشته منجر به تعطیلی تعدادی از معادن خاک رس، گچ و شن و ماسه در استان شد، ادامه داد: یک رقابت حیات و ممات بین مردم و طرفداران محیط‌زیست و افراد اقتصادی وجود دارد.

نریمانی افزود: ما برای حیات اجتماعی تلاش می‌کنیم و آنها برای ممات اقتصادی خود و سود ناشی از فعالیت مخرب آنها به کمتر از یک درصد جمعیت استان می‌رسد اما مضرات آن سه میلیون جمعیت اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اجرای طرح زراعت چوب در ۲۵۳ هکتار از اراضی استان اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در خصوص برنامه زراعت چوب استان نیز اظهار داشت: طرح زراعت چوب از سال ۱۳۸۵ در برنامه‌های پنج ساله توسعه مرتب عنوان شده و هدف دولت این است که با اجرای آن در تولید چوب به خودکفایی برسد.

نریمانی با بیان اینکه در طرح زراعت چوب باید از آب‌های نامتعارف مانند پساب فاضلاب استفاده شود، گفت: در استان اصفهان گیاهانی چون اکالیپتوس و زبان گنجشک برای طرح زراعت چوب کاشته و در صنایع چوبی از جمله صنعت ام‌دی‌اف استفاده می‌شوند.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، طرح زراعت چوب طی سه سال گذشته در ۲۵۳ هکتار از اراضی این استان اصفهان اجرا شده است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا