اجتماعی

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشفیات اشیای عتیقه تقلبی

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشفیات اشیای عتیقه تقلبی


به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رضا بنی اسدی فر در حاشیه دیدار با فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: میراث فرهنگی همانند یک امانت است که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و ما نیز باید این امانت را صحیح و سالم به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به علت اهمیتی که دارد برای حراست از میراث فرهنگی مجموعه فرماندهی یگان حفاظت برای آن پیش بینی شده است، افزود: در استان‌های کشور با همکاری و تعاملی که با سازمان‌ها داریم یگان‌های حفاظت را همراهی و پشتیبانی می‌کنیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در سه حوزه مرمت غیرمجاز، تغییر کاربری و تخریب با رشد ۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه آن مواجه هستیم که از دلایل آن می‌توان به ناآگاهی یا عدم اطلاع جامعه از قوانین میراث فرهنگی اشاره کرد.

سردار بنی اسدی فر بیان داشت: حفاری‌های غیرمجاز در مناطق غیر ثبتی با کاهش ۱۰ درصد مواجه است که ناشی از افزایش بازدیدهای مستمر و هدفمند از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی و از دلایل آن می‌توان به ارتقا فرهنگ سازی همچون فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد (مشارکت‌های اجتماعی)، شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها و اشرافیت اطلاعاتی در زمینه جرایم فرهنگی نام برد.

وی گفت: افزایش توقیف ۶ درصدی فلزیاب‌ها و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشفیات اشیای عتیقه تقلبی از جمله توفیقات این یگان در حفظ میراث فرهنگی کشور می‌باشد.

این مقام ارشد انتظامی با تصریح بر اینکه افزایش ۱۹ درصدی ابلاغ برگه‌های اخطاریه‌ها، اقدام برای توقف تخلف در زمان شروع به جرم می‌باشد عنوان کرد: در راستای پیشگیری قبل از وقوع جرم علیه میراث فرهنگی تلاش مؤثری نسبت به استفاده بهینه از ظرفیت مشارکت اجتماعی شده است که از سیاست‌های اصلی این یگان در ادامه فعالیت‌ها در تلاش برای کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی است.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با اشاره به اینکه اکثر استان‌های کشور به عنوان یک گنجینه از فرهنگ مطرح هستند، تصریح کرد: بر همین اساس حفظ آثار فرهنگی و تاریخی یک امر واجب و ضروری است.

سردار بنی اسدی فر با تأکید بر اینکه گشت زنی‌های هدفمند و مستمر به صورت مشترک با یگان‌های انتظامی در سطح استان‌ها انجام می‌شود، گفت: با توجه به تلاشی که در این رابطه صورت می‌گیرد، حضور پلیس برای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

این مقام ارشد انتظامی در پایان با تصریح بر اینکه حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشور تشدید خواهد شد، خاطر نشان کرد: حفظ مستمر آثار تاریخی و کمک به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره در سرلوحه کاری قرار دارد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا