سیاسی

دولت در اصلاح لایحه بودجه میزان مالیات را کاهش دهد

دولت در اصلاح لایحه بودجه میزان مالیات را کاهش دهد


«صدیف بدری»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: امیدواریم که دولت در اسرع وقت ایرادات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را رفع و اصلاحیه بودجه را به مجلس ارائه دهد.

وی با انتقاد از وضعیت بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ادامه داد: میزان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده مناسب نیست و از آنجایی که دست مجلس باز نیست و خیلی زیاد نمی‌تواند لایحه بودجه را چکش کاری کند چون منابع و مصارف بهم می‌خورد، بهتر است خود دولت لایحه بودجه و مواردی مانند بودجه عمرانی را اصلاح کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تقویت بودجه عمرانی کشور، رشد اقتصادی، تقویت اشتغال و ثبات اقتصادی را به همراه خواهد داشت. باید هم پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود و هم پروژه‌های جدیدی تعریف شود. با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باید بودجه عمرانی سال ۱۴۰۳ تقویت شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه تنها معمولاً هر سال بودجه عمرانی کشور نسبت به سال‌های قبل آن طور که باید و شاید افزایش نمی‌یابد، بلکه همین بودجه‌ای هم که تصویب می‌شود به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند و معمولاً تخصیص بودجه عمرانی آخرین چیزی است که دولت به آن توجه می‌کند. امیدوارم دولت در اصلاح لایحه بودجه، به بودجه عمرانی عنایت بیشتری داشته باشد چرا که این شاخص روی مسکن تأثیر مستقیم دارد.

بدری درباره دلایل اصلی مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: یکی از دلایل اصلی رد کلیات لایحه بودجه سال آینده در مجلس آن بود که دولت میزان مالیات را به شدت و ۴۰ درصد افزایش داده بود. دولتی‌ها می‌گویند که تمرکز دولت بر این است که بیشتر از افرادی که فرار مالیاتی دارند مالیات اخذ کند که با توجه به زیرساخت‌هایی که دولت دارد، این امکان خیلی کم است که دولت بتواند از محل اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند، درآمد مالیاتی خود را محقق کند و طبیعتاً در این شرایط به اصناف، کسبه و تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود.

وی بیان کرد: تاکید ما آن است که دولت در اصلاح لایحه بودجه سال آینده میزان مالیات را کاهش دهد و منابع دیگری را جایگزین آن کند. اگر درآمد نفتی ما به واقع افزایش یافته است، دولت باید به این سمت حرکت کند و سهم نفت را در بودجه افزایش دهد و به جای افزایش مالیات، باید این منبع درآمدی را در لایحه بودجه سال آینده بیشتر کند یا آنکه منابع دیگری بیاورد، نه آنکه با افزایش مالیات به مردم فشار وارد کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان افزایش حقوق کارکنان دولت هم در این لایحه ۱۸ درصد در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: معتقدم حتی اگر حقوق کارمندان ۵۰ درصد هم اضافه شود، باز هم کم است، چرا که تورم خیلی زیاد است. اگر دولت منابع پایدار درآمدی برای افزایش میزان حقوق در نظر بگیرد، منجر به تورم نخواهد شد و دولت در اصلاح لایحه بودجه باید به حقوق بگیران توجه بیشتری کند.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا