اقتصادی

تمام خط ریلی رشت – کاسپین تا دهه فجر امسال

تمام خط ریلی رشت – کاسپین تا دهه فجر امسال


به گزارش خبرنگار مهر، عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط‌آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد.

پروژه راه آهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و از مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.

چرا روند تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین در دولت پیشین کند بود؟

علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور وقت ایران تأکید ویژه‌ای به تکمیل راه‌آهن رشت _ کاسپین و رشت _ آستارا داشتند اما روند پیشرفت پروژه رشت-کاسپین به کندی پیش می‌رفت. استاندار گیلان یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین را کم‌کاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.

بهره‌مندی از ترانزیت ترکیبی با اتمام پروژه ریلی رشت-کاسپین

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه سومین ابر پروژه ریلی کشور کی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: از ابتدای امسال در خصوص ۴ پروژه ریلی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفت که تا به امروز ۲ پروژه ریلی به مرحله بهره‌برداری رسید. پروژه سومی که در دستور کار برای افتتاح قرار دارد، اتمام خط ریلی رشت – کاسپین است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود تا ده فجر این پروژه ریلی به طول ۳۷ کیلومتر افتتاح و تحویل مردم شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در ادامه تاکید کرد: پروژه ریلی رشت – کاسپین تا به امروز ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بخش زیرسازی نیز شامل پیشرفت ۹۵ درصدی است و ۲۵ کیلومتر از ۳۷ کیلومتر ریل‌گذاری شده و همچنین در بخش ایستگاهی نیز بیش‌از ۸۰ درصد رشد داشته بنابراین در تلاش هستیم طی چند ماه آینده این خط ریلی افتتاح شود خط ریلی رشت – کاسپین جز یکی از پروژه‌های مهم در حال حاضر کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خط ریلی رشت – کاسپین در ادامه خط ریلی قزوین به رشت است و با اتصال به دریای خزر و از طریق غریب دریای خزر به دریای خلیج فارس متصل می‌شود و در مقابل امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت ترکیبی از کشور روسیه و همچنین کشورهای همجوار دریای خزر فراهم می‌کند.

خطیبی در خصوص میزان منابع تخصیص داده شده به این پروژه، گفت: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان ارزش روز این پروژه است و ساخت این پروژه ریلی با استفاده از بودجه داخلی بوده است و زمانی که به بهره‌برداری برسد قطعاً کشورهای حاشیه دریای خزر می‌توانند از حمل و نقل ترکیبی بهره‌مند شوند.

ایران، بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت

به گزارش خبرنگار مهر، بهره‌برداری از خط ریلی رشت – کاسپین زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

با تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می‌شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور را به‌همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.

کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهره‌برداری از این خط ریلی زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه‌ای است، موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در آن از ظرفیت‌های قائل توجهی برخوردار می‌باشند.

موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین‌المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌تواند به بهره‌برداری حداکثری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود.

پروژه ریلی رشت-کاسپین رو به اتمام است

اسدالله عباسی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اگر بارندگی نباشد تا پایان امسال پروژه ریلی رشت-کاسپین به اتمام می‌رسد، گفت: اگر بارندگی شدیدی نباشد ساخت پل و آبراه‌ها مانده است که با توجه به مساعد بودن وضعیت آب‌وهوا تا ده فجر و پیش‌از سال این پروژه ریلی به اتمام خواهد رسید.

استاندار گیلان در ادامه تاکید کرد: حمل و نقل کالا از این مسیر ریلی در ابتدا به شکل کانتینری خواهد بود اما پس‌از بررسی‌ها حمل و نقل کامیون‌بر و باربری نیز اضافه‌خواهد شد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم در آینده نزدیک بتوانیم کشتی‌های در دسترس داشته باشیم تا کامیون‌ها به جای ترانزیت زمینی از ترانزیت دریایی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می‌کند. عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال ۹۸ آغاز شد و اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا