سیاسی

تصور کمک آمریکا به توسعه کشورهای عربی خیالی باطل است

تصور کمک آمریکا به توسعه کشورهای عربی خیالی باطل است


به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه که روز گذشته در رأس هیأتی بلندپایه برای حضور در پانزدهمین اجلاس کمیته عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور وارد تهران شده است عصر امروز (شنبه، ۱۸ آذرماه) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوش آمدگویی به حسین عرنوس و هیأت همراه وی با بیان اینکه امیدواریم این ملاقات‌ها میان مسئولان دو کشور به تعاملات تجاری، سیاسی و امنیتی کمک کند، گفت: روابط میان ایران و سوریه بسیار عمیق و برادرانه است که از زمان پیروزی انقلاب این ارتباطات بسیار توسعه یافت.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب، افزود: امروز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که ملت و دولت سوریه بسیار مستحکم هستند و باید توجه داشت که این تصور که آمریکایی‌ها به کشورهای عربی برای توسعه کمک خواهند کرد، خیالی باطل است که باید از تجربیات موجود در این زمینه درس گرفت.

قالیباف در ادامه نتیجه عملیات طوفان الاقصی را نقطه عطفی برای جبهه مقاومت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و افزود: دوره کنونی جبهه مقاومت در حوزه سیاسی، اقتصادی و راهبردی به قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی تقسیم می‌شود و این فارغ از اتفاقاتی است که هم اکنون در غزه می‌افتد.

قالیباف ضمن با اهمیت دانستن توافقاتی که در جریان سفر نخست وزیر سوریه به تهران انجام شده است، گفت: برخی مسائلی که در حوزه روابط بین بانکی داشتیم را حدود سه سال قبل هم می‌توانستیم به نتیجه برسانیم اما تاکنون به طول انجامید و برای توسعه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دیگر نباید فرصت را از دست بدهیم.

نخست وزیر سوریه: سوریه در پیگیری توافقات تجاری و اقتصادی میان دو کشور جدیت کامل را دارد

حسین عرنوس نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام و درود رئیس جمهور و رئیس مجلس کشور سوریه به رئیس مجلس کشورمان، گفت: دیدارهایی که با معاون رئیس جمهور ایران و سایر اعضای کابینه دولت داشتیم برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری نتایج مثبتی به همراه داشت و امیدواریم ملت دو کشور حاصل این ملاقات‌ها را با تمام وجود لمس کنند.

نخست وزیر سوریه با بیان اینکه توانستیم طی این چند ماه و بعد از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه بسیاری از مسائل میان دو کشور با سرعت بیشتری پیش ببریم، عنوان کرد: احداث بانک مشترک، استفاده از ارز داخلی سوریه و ایران برای انجام تبادلات تجاری، همکاری‌های بانک‌های مرکزی دو کشور و رساندن تعرفه‌های گمرکی به صفر از جمله مواردی است که در جریان این دیدارها مورد توافق قرار گرفت.

عرنوس، فشارهایی که همچنان از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی به سوریه وارد می‌شود را ناشی از بازگشت این کشور به اتحادیه عرب دانست و بیان داشت: با این حال ما معتقدیم باید ثابت قدم در مسیر خود باشیم و عزت خود را خدشه دار نکنیم که این باور یکایک ملت سوریه است.

نخست وزیر سوریه با اشاره به دیدارهای مهمی که در نتیجه این سفر صورت گرفت، ابراز داشت: امیدواریم سال ۲۰۲۴ سالی باشد که توسعه اقتصادی میان دو کشور آنچنان باشد که به سطح روابط سیاسی میان دو کشور برسد.

گفتنی است، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و عباس گلرو رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و سوریه نیز

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا