اقتصادی

وابستگی روسیه به صادرات آسیا افزایش می‌یابد

وابستگی روسیه به صادرات آسیا افزایش می‌یابد


به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس گزارش داده‌های گمرکی جدید روسیه، در دورانی که سهم تجارت این کشور با بازارهای اروپایی کاهش قابل‌توجه یافت، سهم آسیا از صادرات و واردات روسیه به ترتیب به ۷۲ و ۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های فزاینده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند و همزمان مسکو انتشار آمار ماهانه دقیق صادرات و واردات را از همان دوران یعنی از ۲ سال پیش به بعد متوقف کرد.

گزارش جدید گمرک روسیه روز دوشنبه حجم صادرات و واردات این کشور را پنهان نگه داشت؛ اما دو جدولی که منتشر کرد همچنان نشان می‌دهد که اتکای این کشور به کشورهای آسیایی در واکنش به تحریم‌های غرب به‌شدت هم در صادرات و هم در واردات افزایش‌یافته است.

بر اساس این داده‌ها، کل صادرات روسیه در سال ۲۰۲۳ با ۲۸٫۳ درصد کاهش به ۴۲۵٫۱ میلیارد دلار رسید و عرضه به اروپا با کاهش ۶۸ درصدی به ۸۴٫۹ میلیارد دلار رسید. در همین حال، صادرات به آسیا با ۵٫۶ درصد افزایش به ۳۰۶٫۶ میلیارد دلار رسید و سهم این منطقه از صادرات روسیه از ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۷۲ درصد رسید.

کل واردات روسیه در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۱٫۷ درصدی به ۲۸۵٫۱ میلیارد دلار رسید، زیرا عرضه از اروپا با ۱۲٫۳ درصد کاهش به ۷۸٫۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که واردات از آسیا با ۲۹٫۲ درصد افزایش به ۱۸۷٫۵ میلیارد دلار رسید.

این داده‌ها نشان می‌دهند که کل واردات روسیه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است و ماشین‌آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه و سایر محصولات مرتبط با جهش ۲۴ درصدی به ۱۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات آنچه خدمات گمرکی آن را «محصولات معدنی» می‌نامد، ازجمله محصولات انرژی مانند نفت، با ۳۳٫۶ درصد کاهش به ۲۶۰٫۱ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که صادرات فلزات و محصولات فلزی با ۱۵ درصد کاهش به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا