اقتصادی

توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا ماه آینده عملیاتی می شود

توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا ماه آینده عملیاتی می شود


به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی، در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران با بیان اینکه میزان صادرات امسال با صادرات سال گذشته برابر است، اظهار کرد: هر چقدر فضا برای توسعه صادرات غیرنفتی تسهیل شود، میزان صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تغییر رویکرد کشور به یک فضای تعاملی با کشورها گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده حداقل ۱۰ مورد تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهایی که علاقمند به تجارت با ایران هستند، داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تأثیر توافق نامه گروه بریکس در توسعه صادرات، افزود: امیدواریم با تمام اقداماتی در حوزه تجارت انجام می‌شود، به همت دولت و بخش خصوصی، صادرات به صورت روزافزون توسعه یابد.

ضیغمی ادامه داد: در سازمان توسعه تجارت تلاش زیادی می‌کنیم که به عنوان خانه صادرکنندگان صدای فعالان این حوزه باشیم و مسائل مختلف فعالان اقتصادی این حوزه را حل کنیم.

وی با بیان اینکه درباره تعیین نرخ ارز برای حوزه صادرات اقداماتی انجام شده است، افزود: برای موضوع چند نرخی بودن و تفاوت زیاد نرخ نیما با بازار آزاد، یک راهکار با عنوان نرخ توافقی ایجاد کردیم که منابع نرخ توافقی نیز غالباً از صادرکنندگان محصولات غیرنفتی واقعی است و در حال حاضر صادرکنندگان می‌توانند نرخ توافقی ارز خود را واگذار کنند.

ضیغمی یکی از وظایف مهم سازمان توسعه تجارت را ایجاد بازارهای جدید و ایجاد بستری برای افزایش صادرات کشور عنوان کرد و گفت: افزایش مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم، به طوری که در این زمینه خبرهای خوشی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس وزرای صنعت و تجارت آفریقا ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ رایزن در کشورهای آفریقایی وجود دارد و امیدواریم با اقداماتی که در زمینه اعزام رایزنان کشورمان انجام می‌شود، تا پایان امسال تعداد رایزنان به ۳۵ رایزن برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تأثیر افزایش مراکز تجاری در کشورهای خارجی در کمک به توسعه صادرات، تاکید کرد: در سال‌های گذشته با وجود نزدیک بودن نرخ ارز به نرخ بازار، صادرکنندگان بخش قابل توجهی از ارز حاصل از صادرات را به سیستم بانکی باز می‌گرداندند که این موضوع نشان می‌دهد مشکل از صادرکنندگان نیست بلکه باید سازوکارها و رویه‌ها در این زمینه اصلاح شود.

ضیغمی افزود: مرداد سال گذشته برای موضوع صادرات ریالی سال ۱۳۹۷ یک جریمه ریالی تعیین شد، ولی به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز در برخی از دستگاه‌های متولی این موضوع به تأخیر افتاد. امیدواریم تا ۱۰ روز آینده این سامانه قابل دسترسی باشد و صادرکنندگان با پرداخت این جریمه ریالی، تعهدات ارزی سال ۱۳۹۷ را انجام دهند.

وی درباره تعهدات ارزی سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز گفت: دیروز مصوب شد که اگر صادرکنندگان ارز مورد نظر را به صورت نیمایی بازگردانند، مشکلشان برطرف شود. البته امیدواریم حتی صادرکنندگانی که نتوانند ارز مورد نظر را به صورت نیمایی بازگردانند، با راهکارهای دیگری تا پایان امسال این موارد را تعیین تکلیف کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین وعده داد که با برطرف شدن مشکلات رفع تعهد و مسائلی که در زمینه تجارت وجود دارد، زمینه برای افزایش صادرات فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح نرخ ارز در حوزه تجارت تصریح کرد: تبعیض بین واردکنندگان و صادرکنندگان باید برطرف شود. این موضوع مورد قبول نیست که برای واردکنندگان امتیاز قائل شویم و صادرکنندگان تنبیه شوند، بنابراین با در نظر گرفتن شرایط باید حداقل برخی از موانع و مشکلات حل شود.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا