بازار

آیا پایین بودن پلاکت خون خطرناک است؟

خون از مجموعه‌ای از سلول‌ها تشکیل‌شده است که هرکدام از آن‌ها وظایف خاصی را بر عهده دارند. گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها سلول‌های تشکیل‌دهنده خون هستند. کاهش یا افزایش غیرطبیعی هرکدام از این سلول‌ها می‌تواند نشانه بعضی بیماری‌ها باشد که بعضی از آن‌ها خطرناک است. پایین بودن پلاکت خون یکی از مشکلاتی است که در بعضی موارد می‌تواند نگران‌کننده باشد. در این مقاله قصد داریم به‌طور مفصل به معرفی پلاکت‌ها و دلایل کاهش تعداد آن‌ها در خون بپردازیم.

پایین بودن پلاکت خون

پلاکت چیست؟

پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که از تجزیه سلول‌های بافت مغز استخوان، هنگامی‌که پس از بلوغ وارد خون می‌شوند، ایجاد می‌گردند. پلاکت‌ها کوچک‌ترین سلول‌های خونی ما هستند که به‌صورت صفحات کوچک زیر میکروسکوپ ظاهر می‌شوند.

نسبت پلاکت‌ها در خون مهم است زیرا وجود بیش‌ازحد آن باعث لخته شدن خون می‌شود و میزان کم آن نیز می‌تواند نشانه بعضی بیماری‌های جدی باشد. طول عمر آن‌ها تقریباً ۸ تا ۱۰ روز است و پس‌ازآن توسط طحال تجزیه می‌شوند.

هنگامی‌که زخمی ایجاد شود، پلاکت‌ها به سمت آن حرکت کرده و شروع به لخته شدن می‌کنند. ابتدا پلاکت‌ها در محل رگ آسیب‌دیده به یکدیگر متصل می‌شوند و سپس در اطراف رگ‌های خونی پخش می‌شوند و خونریزی را کنترل می‌کنند.

پلاکت خون پایین نشانه چیست؟

پایین بودن میزان پلاکت‌های خون می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی باشد. گاهی اوقات این وضعیت می‌تواند شدید و گاهی با شدت کمتر باشد که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مرگ شود. این مشکل می‌تواند ناشی از ناتوانی مغز استخوان در ساخت پلاکت، تخریب یا مصرف سریع پلاکت‌ها در خون، یا بزرگ شدن طحال باشد.

دلیل عارضه‌های پوستی و کبودی‌های بنفش و قرمزرنگ که در قسمت‌های مختلف بدن رخ می‌دهد ممکن است کاهش تعداد پلاکت‌های خون باشد. پلاکت پایین می‌تواند با علائمی دیگری مانند خونریزی طولانی‌مدت در بریدگی‌های کوچک، خونریزی بینی، خونریزی طولانی‌مدت و بیش‌ازحد قاعدگی، خونریزی دستگاه گوارش، خونریزی مغزی، ادرار قرمز و خون در مدفوع خود را نشان دهد. مشکلات زیر می‌تواند باعث کاهش تعداد پلاکت‌های خون شود:

  • کم‌خونی شدید
  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود آهن و فولات
  • سیروز
  • سرطان خون
  • مصرف بیش‌ازحد الکل
  • شیمی‌درمانی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و اشعه
  • §          ایدز
  • آبله‌مرغان و عفونت‌های ویروسی

پزشک پس از تائید پایین بودن میزان پلاکت‌های خون اقدام به تجویز آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص علت آن می‌نماید. تشخیص این مشکل برای درمان بیماری‌هایی مثل سرطان خون ضروری است.

سرطان خون  چیست

پلاکت خون باید چند باشد؟

در پاسخ به این پرسش که پلاکت خون باید چند باشد می‌توان گفت انتظار می‌رود که مقدار پلاکت در یک فرد سالم در محدوده ۱۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار سلول در میلی‌لیتر باشد. هنگامی‌که مقدار پلاکت کمتر از این مقدار باشد، دچار کاهش سطح پلاکت شده و اگر میزان آن از این محدوده فراتر رود فرد دچار سطح پلاکت بالا شده است.

آزمایش پلاکت خون چیست؟

آزمایش پلاکت بخشی از آزمایش CBC است برای تشخیص مشکلات مربوط به خون و مغز استخوان استفاده می‌شود. افزایش پلاکت ممکن است تنها به مغز استخوان وابسته نباشد. علاوه بر این همان‌طور که گفته شد کمبود آهن، برخی عفونت‌ها، بیماری‌های روماتیسمی و برخی داروها نیز می‌توانند باعث اختلال در تعداد پلاکت شوند.

پزشک ممکن است طحال بیمار را معاینه کند و به دنبال علائم عفونت باشد. بسته به این، می‌توان از مغز استخوان نیز نمونه‌برداری کرد. اگر پلاکت به دلیل یک بیماری مزمن افزایش یا کاهش یابد، این بیماری تحت درمان قرار می‌گیرد. اما در مواردی نی میزان غیرطبیعی پلاکت‌ها می‌تواند نشانه سرطان خون باشد. هم افزایش و هم کاهش پلاکت ممکن است نشان‌دهنده شرایط غیرطبیعی مربوط به خونریزی یا لخته شدن باشد. در چنین شرایطی پزشک انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را تجویز می‌کند.

انجام آزمایش پلاکت در منزل با هومکا!

دلایل زیادی ممکن است باعث شود که پزشک انجام آزمایش پلاکت را برای شما یا عزیزانتان تجویز کند. ممکن است افراد سالمند، کودکان یا افراد ناتوان برای مراجعه به آزمایشگاه دشواری‌هایی داشته باشند. در چنین شرایطی می‌توانید به‌راحتی هرگونه آزمایش پزشکی را در منزل خود انجام دهید.

مجموعه هومکا این آمادگی را دارد که با اعزام کارشناسان آزمایشگاهی به منزل شما نمونه خون یا ادرار را در محل دریافت نموده و نتایج آزمایش را در سریع‌ترین زمان و به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهد. همچنین این خدمات تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی نیز قرار می‌گیرند.

آزمایش پلاکت خون

برای ثبت درخواست با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. انجام آزمایش در منزل در سراسر استان تهران و شهرستان‌های کرج، قم، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، قزوین و رشت قابل‌ارائه است. برای اطلاعات بیشتر به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا