سیاسی

بسیج باید برای رفع نیازهای اساسی ملت ایران نقش‌آفرینی کند

بسیج باید برای رفع نیازهای اساسی ملت ایران نقش‌آفرینی کند


به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین امشب (شنبه، چهارم آذرماه) در برنامه صف اول شبکه خبر، گفت: در ابتدا سالروز تشکیل بسیج ملت بزرگ ایران را تبریک می‌گویم که در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمانی از سوی امام راحل و عظیم‌الشأن مبنی بر تشکیل بسیج صادر شد و ملت بزرگ ایران بسیج را بر اساس همین فرمان تشکیل دادند.

وی افزود: پیروزی مردم عزیز غزه را هم تبریک عرض می‌کنم و خدا را شاکر هستیم بابت فضل الهی و پیروزی که عنایت فرمودند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه بسیج یک مجموعه مردمی است و با حضور مردم تشکیل می‌شود، تصریح کرد: بخش جوانانه بسیج بسیار برجسته است، نگین انگشتری اجتماعات بسیج جوانان هستند. در واقع، بسیج یک تشکیلات مردمی جوان‌محور است ولی از همه اقشار و اصناف در بسیج حضور دارند.

سردار سلیمانی ادامه داد: چگونگی فعالیت و حرکت بسیج به نیازهای میهن عزیز ما یعنی ایران و نیازهای اساسی ملت بزرگ ایران باز می‌گردد. بسیج باید در خصوص هر نیازی که کشور و ملت ما داشته باشد، نقش‌آفرینی کند. البته این نقش‌آفرینی باید به اندازه و به موقع باشد.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی بسیج در میدان‌های مختلف، عنوان کرد: اگر بیماری کرونا شیوع پیدا می‌کند، بسیج باید در مقابل این بیماری نقش‌آفرینی کند و به میدان بیاید، در این عرصه، اولین گروه‌، بسیجی‌ها هستند که با حضور در میدان، گروه‌های مردم‌پایه را شکل می‌دهند، یعنی همه مردمی که می‌خواهند با این بیماری مقابله کنند در کسوت بسیجی در میدان حضور پیدا می‌کنند و با بر عهده گرفتن نقش، بخشی از آن کار را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد باز هم این‌گونه است افرادی که می‌خواهند کمک کنند با یک شکل و سازماندهی در عرصه حضور پیدا کنند.

سردار سلیمانی گفت: نیاز داریم بسیج در زمینه‌ها و میدان‌های مختلف نقش‌آفرینی کند. میدان‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، تربیت جوانان مؤمنان انقلابی، فعال کردن مساجد، پشتیبانی از برنامه‌های دانش‌آموزی، خدمت به دانشجویان، محرومیت‌زدایی، سازندگی و اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، علم و فناوری جزو میدان‌های فعالیت بسیج است.

وی ادامه داد: بسیج در همه زمینه‌ها فعالیت دارد و در خدمت ملت بزرگ ایران است. البته این فعالیت‌ها در حال توسعه و به‌روزرسانی هستند. ایران اسلامی در گام دوم در یک موقعیت بسیار خوب قرار داشته و در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و چشم‌انداز تعیین شده توسط رهبر انقلاب مبنی بر ایران قوی، تأکید کرد: ما به عنوان بسیج همان‌گونه که ملت ایران تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می‌کند، بایستی دنبال تحقق ایران قوی باشیم، بسیج در همه زمینه‌هایی که می‌تواند به تحقق ایران قوی منجر شود، نقش‌آفرینی خواهد کرد و بایستی نقش‌آفرینی کند.

سردار سلیمانی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد، جوهر بسیج است، بسیج یک مجموعه تشکیلاتی است که در وهله اول مردم‌پایه و مردمی است. این نهاد یک مجموعه نظامی، حکومتی و حاکمیتی نیست، بلکه این مجموعه تحت فرمان امام‌المسلمین، رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و با حضور مردم به خصوص جوانان شکل می‌گیرد. اینکه اسم این نهاد نیروی مقاومت بسیج یا سازمان بسیج باشد، چندان اهمیتی ندارد و نباید مورد توجه باشد.

وی ضمن تأکید بر رسالت بسیج، عنوان کرد: رسالت بسیج پیش‌روندگی و پیش‌برندگی است؛ هم خود این نهاد باید در راستای تحقق ایران قوی و همه جنبه‌های مردم‌سالاری اسلامی به پیش برود و قدرت پیش‌روندگی داشته باشد و هم مجموعه‌هایی که انگیزه دارند و هم‌افزا هستند را با خود به پیش ببرد. بسیج به عنوان مجموعه‌ای پیش‌قراول و پرچمدار، پرچم پیشرفت و ترقی را باید در دست داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: بسیج شجره طیبه الهی و فراتر از آن، گفتمان بسیج است که امام عظیم‌الشأن ما فرمودند، اگر نوای دلنشین تفکر بسیجی بر کشور حکم‌فرما شد، کشور از گزند دشمنان مصون خواهد ماند. این مطلب مهم در پیام امام خمینی (ره) که در دوم آذر سال ۶۷ که در خصوص بسیج طلبه و دانشجو صادر شد، مطرح شده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه بسیج یک تفکر و گفتمان است، ولی مجموعه سازمان‌یافته آن در پایگاه‌های مقاومت و اقشار نقش پیش‌قراولی را برای ملت ایران و در خدمت ملت ایران و به عنوان خادم ملت ایران بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: بسیج صرفاً افراد سازماندهی شده نیستند، افراد سازماندهی شده یک بخش از بسیج هستند و افراد غیر سازماندهی شده و غیر ثبت‌نام‌شده هم جزو مجموعه بسیج لحاظ می‌شوند.

وی ادامه داد: نقش‌آفرینی مردم در دوران کرونا نمونه‌ای از بسیج ملت ایران است، چرا که همه افراد نقش‌آفرین، سازماندهی‌شده نبودند و در حین نقش‌آفرینی سازماندهی و ثبت‌نام شده نبودند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: یک تحول در نگاه نسبت به بسیج در چشم‌انداز مشخص شده است که بسیج هم مجموعه‌های سازماندهی شده را در نظر می‌گیرد و هم مجموعه‌های غیر ثبت‌نام شده و غیر سازماندهی شده، اما هنگام نقش‌آفرینی وقتی در مسیر تحقق اهداف هم‌جهت و هم‌راستا می‌شوند، حرکت آن‌ها نیز بسیجی است و میدان‌ها، میدان‌های خدمت، امیدآفرینی و تبیین است.

سردار سلیمانی با اشاره به رویکردهای سه‌گانه این نهاد در خدمت به ملت ایران، اظهار کرد: اگر بخواهیم سه جهت اصلی را برای بسیج مشخص کنیم؛ جهاد خدمت، جهاد امیدآفرینی و جهاد تبیین هستند. هرکدام از این میدان‌ها نیز، بخش وسیعی از برنامه‌ها را شامل می‌شوند و این رویکردها، مجموعه‌های وسیعی از برنامه‌ها را شامل می‌شوند؛ به طور مثال، در حوزه جهاد خدمت ۲۰ تا ۳۰ موضوع اصلی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت مسکن برای محرومین، رساندن آب شُرب بهداشتی به روستاهای دچار تنش آبی و یا فاقد شبکه آبرسانی از جمله طرح‌های بسیج در جهاد خدمت است. در این طرح، بسیج حدود ۳۹۰۰ روستا را تقبل کرده که آبرسانی به ۱۴۰۰ روستا طی سال گذشته و سال جاری انجام شده است، این کار توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود اما قراردادهای آن در توافق با وزارت نیرو امضا شده و گروه‌های جهادی در این کار نقش‌آفرینی می‌کنند که ۵۲ هزار گروه جهادی در خدمت این طرح‌ها هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن اشاره به سایر فعالیت‌ها در حوزه جهاد خدمت، تأکید کرد: ساخت جاده‌های بین مزارع و جاده‌های روستایی، ساخت زیرساخت‌ها برای روستاها به خصوص مناطق کم‌برخوردار و ساخت مسکن در مناطق حاشیه‌ای از این جمله هستند. هم‌اکنون طرح یک‌هزار واحدی در چابهار در حال اجراست که ۵۰۰ واحد آن به پایان رسیده و پس از تکمیل زیرساخت‌های آن و بقیه واحدها، به بهره‌برداری خواهد رسید.

سردار سلیمانی ادامه داد: در حوزه ساخت خانه جمعیت مورد هدف ما محرومین هستند. اکنون خانه‌هایی که ما در حال ساخت آن‌ها هستیم برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است. ساخت خانه‌ها به این شکل است که بسیج در توافق با کمیته امداد یک قیمت تمام شده بسیار نازل را تعیین می‌کند، چون گروه‌های جهادی درگیر ساخت آن می‌شوند و این گروه‌ها ما به ازایی بابت ساخت منازل دریافت نمی‌کنند. در این راستا، گروه‌های تخصصی بسیج مهندسین ما، موضوعات طراحی را بر عهده دارد، یعنی مهندسین عمران و معماری ظرفیت‌های خود را به صورت داوطلبانه در اختیار این طرح قرار می‌دهند.

وی گفت: همچنین، بسیج اصناف و سایر ظرفیت‌ها و برخی اقشار بسیج ما همچون بسیج جامعه پزشکی و سایر اقشار در جذب و جلب کمک‌های خیرین از کمک‌های آن‌ها استفاده می‌کنند و یا برخی از صنایع و کارخانجاتی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه تأمین مصالح در این طرح مشارکت می‌کنند؛ در واقع، ما بسیج ظرفیت‌ها را برای ساخت این واحدها محقق می‌کنیم، البته کمیته امداد امام خمینی نیز مقداری اعتبار اختصاص می‌دهد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا