اقتصادی

افزایش ۲۹ درصدی تأمین برق صنایع فولادی در فصل گرم امسال

افزایش ۲۹ درصدی تأمین برق صنایع فولادی در فصل گرم امسال


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو “علی اکبر محرابیان” در حاشیه جلسه دیدار با اعضای انجمن فولاد کشور ضمن اشاره به اینکه در حوزه برق صنایع شاهد ناترازی قابل توجهی میان تولید و مصرف هستیم، گفت: مأموریت ما کاهش این ناترازی از طریق پیگیری دو راهکار مهم است.

وزیر نیرو در مورد راهکار نخست اظهارکرد: راهکار اول توسعه سریع ظرفیت تولید نیروگاهی کشور است که در همین رابطه و تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در این بازه زمانی در حالی رخ داد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سالانه چیزی حدود ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده بود.

محرابیان در مورد اقدام دیگر نیز بیان کرد: راهکار دوم مدیریت مصرف برق است به نحوی که اوج مصرف بخش‌های مختلف متفاوت باشد تا از ظرفیت نیروگاهی کشور در طول شبانه روز، حداکثر استفاده صورت بگیرد.

وزیر نیرو در رابطه با تلاش برای تغییر بازه زمانی اوج مصرف بخش‌های مختلف مصرف‌کننده برق ادامه داد: همانطور که می‌دانید در بخش خانگی دو بازه زمانی اوج مصرف داریم که یکی در بعد از ظهرها و دیگری شب هنگام رخ می‌دهد و ما در این بخش تلاش کردیم تا با اجرای سیاست پاداش ۲۰ برابری، مشترکان بخش خانگی را به کاهش مصرف ترغیب کنیم. همچنین در بخش اداری نیز با تغییر ساعت کاری به ۶ صبح تا ۱ بعد از ظهر تلاش کردیم تا بازه زمانی اوج مصرف برق ادارات را نیز تغییر دهیم.

وی در مورد تأمین برق صنایع گفت: در بخش صنایع مدیریت مصرف برق به این شکل است که برق صنایع کوچک همانند کارگاه‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی تأمین خواهد شد و در شهرک‌های صنعتی نیز تنها یک بعد از ظهر در هفته محدودیت تأمین برق داریم که البته این شهرک‌ها می‌توانند در روزهای پنجشنبه و جمعه این محدودیت نیم روزه را جبران کنند.

وزیر نیرو در ارتباط با تأمین برق صنایع بزرگ بیان کرد: در بخش صنایع بزرگ کشور نیز که عمده مصرف برق صنعت را به خود اختصاص داده‌اند، مدیریت به این شکل است که این صنایع باید در بازه‌های زمانی اوج مصرف میزان مصرف برق خود را کاهش دهند و در دیگر ساعات حداکثر استفاده را از برق داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه صنعت فولاد کشور یکی از صنایع ارزشمند و پر افتخار کشور است که میزان تولید فولاد کشور را از رقم ۳۸۰ هزار تن در اوایل انقلاب اسلامی اکنون به بیش از ۴۸ میلیون تن در سال رسانده است، افزود: در جلسه بسیار خوبی که با انجمن صنعت فولاد کشور داشتیم برنامه‌های مدیریت مصرف برق تابستان بخش فولاد را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر نیرو با بیان افزایش میزان تأمین برق صنایع در فصل گرم امسال بیان کرد: بر اساس تازه‌ترین داده‌های پایش مدیریت شبکه برق ایران شاهد هستیم که از ابتدای فصل گرم سال جاری میزان تأمین برق صنایع فولاد نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است و نتیجه آن افزایش تولید و اشتغال در بخش صنعت فولاد است.

وزیر نیرو با ابراز امیدواری نسبت به رفع ناترازی برق در حوزه صنعت با کمک خود صنایع گفت: از سال گذشته تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع بزرگ کشور هدف گذاری شد که فرایند ساخت نیروگاه‌ها با ظرفیت ۵۶۰۰ مگاوات آغاز شده است.
وی در همین باره اضافه کرد: سال گذشته دو واحد نیروگاهی در سمنان به بهره برداری رسید و تا پایان امسال نیز ۱۵۰۰ مگاوات توسط صنایع به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که از جمله آن‌ها دو نیروگاه کلاس اف توسط فولاد مبارکه، نیروگاه گل گهر سیرجان و نیروگاه آلومینیوم المهدی هستند که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید.

محرابیان افزود: تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا صنایعی که اقدام به تأسیس نیروگاه می‌کنند، مازاد تولید خود را بتوانند به دیگر صنایع بفروشند و از این محل نیز کسب درآمد کنند.

وزیر نیرو در انتهایی سخنان خود درباره نحوه محاسبه برق در بخش خانگی نیز گفت: در بخش خانگی جدا از اینکه به مشترکان کم مصرف پاداش ۲۰ برابری داده می‌شود و نیز مشترکان در چارچوب الگوی مصرف می‌توانند برق یارانه‌ای مصرف کنند، بر اساس قانون مشترکان پرمصرف باید هزینه تأمین برق مصرفی خود را با تعرفه غیر یارانه‌ای پرداخت کنند که این برنامه از سال گذشته به اجرا گذاشته شده است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا