اقتصادی

تکمیل ۹۰ درصد مخازن نیروگاهی کشور برای زمستان

تکمیل ۹۰ درصد مخازن نیروگاهی کشور برای زمستان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مرتضی عابدینی گفت: هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره شده که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر بیش از ذخیره‌سازی نیروگاهی در سال گذشته و معادل ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور است.

وی با اشاره به اینکه حمل روزانه سوخت به باقی نیروگاه‌ها نیز در حال انجام است، افزود: برخی مخازن ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها در شرایط تعمیر و نگهداری به سر می‌برند که از وزارت نیرو خواستیم هر چه زودتر این تعمیرات را انجام دهند تا بتوانیم در فرصت باقیمانده، این مخازن را نیز تکمیل کنیم.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: از ابتدای سال تا پایان مردادماه یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون لیتر نفت‌گاز بیشتر در مخازن نیروگاهی ذخیره شده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی ذخایر نفت‌گاز نیروگاهی در سال جدید است. امیدواریم با ذخیره‌سازی مناسب انجام‌شده، کمبودی نداشته باشیم و آماده هستیم در سخت‌ترین شرایط نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم.

عابدینی افزود: با تلاش همکاران شرکت گاز و افزایش تولید در پالایشگاه‌های گازی و برنامه‌ریزی منسجمی که در اورهال پالایشگاه‌های گازی بود، ذخیره‌سازی مناسبی انجام شده است. آمارها نشان می‌دهد مصرف نفت‌گاز در پنج ماه سال، در نیروگاه‌ها ۷۰ درصد و مصرف نفت‌کوره ۳۶ درصد کاهش یافته و معادل کاهش ۵۷ درصدی مصرف سوخت مایع در کشور است که ذخیره‌سازی شده است.

حمل بیش از ۱۰ میلیارد لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱

وی تأکید کرد: پارسال ۱۰ میلیارد و ۳۹۹ میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها حمل کردیم که ۵ میلیارد و ۹۷۹ میلیون لیتر ازسوی نفتکش‌های جاده‌پیما، ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر آن از طریق خطوط انتقال فرآورده و ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر ازسوی کشتی‌ها انجام شده است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: پارسال بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نفت‌کوره به نیروگاه‌های کشور منتقل شده که ۳ میلیارد و ۶۶۳ میلیون لیتر آن از طریق نفتکش‌ها، ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر آن از طریق خطوط انتقال و یک میلیارد و ۳۱۱ میلیون لیتر از طریق مخزن‌دارهای حمل ریلی بوده است.

در سال ۱۴۰۱، مخازن یک نیروگاه بیش از ۱۲ بار پر و خالی شد

عابدینی بیان کرد: پارسال در مجموع ۱۸ میلیارد و ۴۵ میلیون فرآورده به نیروگاه حمل شده است که بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۳۹۸ میلیون لیتر آن نفت‌گاز و ۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون لیتر نفت‌کوره بوده است.

وی افزود: شرایط سخت سال گذشته را با توجه به رشد مصرف گاز طبیعی و ناترازی تأمین گاز طبیعی با برگزاری نشست‌های پرشمار و فشرده روزانه و هماهنگی‌های میان‌دستگاهی مدیریت کردیم و نگذاشتیم هیچ نیروگاهی با کمبود روبه‌رو شود؛ روزانه ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز خارج از بحث نیروگاهی در کشور مصرف داشتیم و مجبور بودیم نیاز را از مبادی جنوبی کشور منتقل کنیم و این تلاش ناوگان و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود که برای نمونه سوخت نیروگاه شیروان و خراسان رضوی در شمالی‌ترین نقاط کشور را از طریق ناوگان نفتکش با طی مسافتی ۱۹۰۰ کیلومتری از بندرعباس تأمین می‌کردیم. متأسفانه در برخی حوادث رانندگان جانشان را از دست دادند، اما با تلاش شبانه‌روزی نگذاشتند سوخت‌رسانی با وقفه روبه‌رو شود.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها سال گذشته بیش از چهار بار مخازنشان پر و خالی شد. مخازن نیروگاه شیروان ۱۲.۵ نوبت تکمیل ظرفیت و مصرف شد و دوباره تکمیل کردیم. نیروگاه دماوند اگر وارد مصرف سوخت مایع شود، به‌تنهایی روزانه ۹ میلیون لیتر مصرف دارد که این حجم از عملیات، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در ناوگان، سیستم حمل‌ونقل و طراحی عملیات است.

عابدینی افزود: پارسال همچنین در روزهایی نیروگاه‌ها بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کردند و همکاران مجموعه مدیریت عملیات و تأمین و توزیع و مناطق سی‌و هفت گانه با برنامه‌ریزی، تلاششان این بود هیچ نیروگاهی با کمبود فرآورده روبه‌رو نشود.

وی در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در سوخت‌رسانی ایام اربعین و روزهای پایانی تابستان گفت: از سه، چهار ماه قبل از ایام اربعین، ذخیره‌سازی در تمامی انبارهای نفت به‌ویژه مناطق غربی که به خطوط لوله انتقال فرآورده متصل است، انجام شد و نشست‌های روزانه کارگروه سوخت‌رسانی مدیریت عملیات و تأمین و توزیع برای برنامه‌ریزی درباره تأمین بنزین موتور زائران و روزهای پایانی تابستان برگزار شد، همچنین ذخیره‌ای ویژه به‌عنوان پشتیبان برای این ایام تعیین کردیم.

مردادماه از مرز مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز عبور کردیم

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ثبت رقم مصرف ۱۴۱ میلیون لیتری بنزین در برخی روزهای مردادماه گفت: خوشبختانه با انسجامی که بین دو مجموعه تأمین و توزیع و عملیات وجود داشت، نگذاشتیم کمبودی احساس شود. میانگین روزانه مصرف بنزین مردادماه تابستان امسال به ۱۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار لیتر رسید.

عابدینی مقدار افزایش مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون را حدود ۱۲.۹ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور ۱۰.۲ درصد افزایش یافته بود.

رشد ۲۲.۹ درصدی مصرف نفت سفید در سال ۱۴۰۲

وی درباره مقدار تولید و مصرف دیگر فرآورده‌های اصلی کشور در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها در واحدهای پالایشی برای تولید بنزین بیشتر، در تولید نفت سفید امسال ۳.۴ درصد کاهش داشتیم، اما در حوزه مصرف از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با پارسال، ۲۲.۹ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

رشد ۹.۶ درصدی مصرف نفت‌گاز غیر نیروگاهی

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از رشد ۹.۶ درصدی مصرف نفت‌گاز غیر نیروگاهی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: مصرف نفت‌گاز نیروگاهی و غیر نیروگاهی در مجموع از ابتدای امسال ۲.۴ درصد کاهش یافته، در حالی که تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد رشد یافته است.

نفت کوره تولیدی کشور ۷.۵ درصد کاهش یافت

عابدینی تأکید کرد: همچنین در حوزه مصرف نفت‌کوره غیر نیروگاهی نیز از ابتدای سال شاهد ۸.۲ درصد کاهش و در تولید نیز شاهد ۷.۵ درصد کاهش با توجه به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های صنعت پالایش برای کاهش تولید نفت کوره در کشور بوده‌ایم.

وی درباره لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: لازم است بحث تقاضا را تحت کنترل دربیاوریم و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به این منظور در حوزه سیاستگذاری‌های مدیریتی و به‌کارگیری ابزارهای غیر قیمتی سرمایه‌گذاری کرده است، همچنین سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۷ واحد از مصرف‌کنندگان فرآورده به گاز طبیعی دسترسی یافتند که معادل ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع به همراه داشت.

۸۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی روزانه با کاهش مصرف ۲ میلیون لیتری بنزین تهران

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: اگر فقط روزی ۲ میلیون لیتر مصرف بنزین تهران کاهش یابد، با احتساب قیمت فوب خلیج‌فارس بنزین (۴۰ هزار تومان) ۸۰ میلیارد تومان در روز صرفه‌جویی محقق خواهد شد که می‌توانیم آن را صرف توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کنیم، اما لازم است مردم نتیجه عینی این سیاست‌گذاری‌ها را به‌طور ملموس ببینند.

فعالیت ۱۵ هزار نفتکش در ناوگان حمل‌ونقل فرآورده کشور

عابدینی با اشاره به اینکه مدیریت تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سه بخش کلی حوزه تأمین که مسئولیت هماهنگی با پالایشگاه‌ها را دارد، همچنین برنامه‌ریزی درباره نحوه توزیع در سراسر کشور و حوزه حمل‌ونقل را برعهده دارد، گفت: مدیریت تأمین و توزیع، مسئولیت حمل فرآورده از مبادی تأمین، انبارهای نفت و انتقال به انبارهای استراتژیک، مجاری عرضه، نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان را عهده‌دار است که در این بخش، ۱۵ هزار نفتکش جاده‌پیما و ۳ هزار و ۵۰۰ مخزن‌دار ریلی و سه فروند کشتی حمل فرآورده (در خلیج‌فارس و دریای عمان) فعال هستند.

وی مهندسی فرآورده را از دیگر ابعاد مسئولیتی مدیریت تأمین و توزیع اعلام کرد و افزود: مهندسی فرآورده‌های نفتی، بررسی درخواست‌های مصرف‌کنندگان (عمده و جز) و بحث کنترل کیفی توزیع فرآورده و ذخیره‌سازی فرآورده در مجاری عرضه و انبارهای نفت از دیگر مسئولیت‌های این حوزه است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: با تلاش همکارانم پارسال ۱۶ میلیارد لیتر ذخیره‌سازی فرآورده در نیروگاه‌های کشور انجام شد و با تلاش همکاران اجازه ندادیم نیروگاه‌ها با کمبود روبه‌رو شوند، در حوزه حمل‌ونقل نیز اگرچه در سال‌های قبل به دلیل چالش‌های مختلف، بخشی از ناوگان از سیستم سوخت‌بری خارج شده بود، اما با تلاشی که انجام شد، هم‌اکنون حدود ۱۵ هزار نفتکش فعال است.

جوان‌سازی ناوگان فرآورده کشور با ورود ۲ هزار کشنده جدید

عابدینی افزود: سال گذشته یک هزار دستگاه کشنده را وارد ناوگان حمل فرآورده‌های نفتی کردیم، همچنین با توافقی که با بانک ملت انجام شد، توانستیم برای ۵۰۰ دستگاه نفتکش تسهیلات فراهم کنیم. طی توافق‌نامه‌ای نیز که با شرکت ایران خودرو دیزل انجام شد، ۵۰۰ دستگاه کشنده از ایران خودرو دیزل تحویل گرفتیم و تحویل شرکت‌های حمل‌ونقل شد که با سیاست جوان‌سازی ناوگان همه این اقدام‌ها انجام شد.

به‌کارگیری ناوگان سبز انتقال فرآورده برای حمل بنزین / تزریق ۳ هزار کشنده جدید سبز به ناوگان انتقال فرآورده کشور

وی همچنین با اشاره به مصوبات هوای پاک بیان کرد: متناسب با این مصوبه، ۶ هزار دستگاه نفتکش سبز (مجهز به تجهیزات طرح کهاب) را به‌منظور حمل بنزین از مبادی تأمین به سمت مجاری عرضه به‌کار گرفتیم. در برنامه داریم که ۳ هزار نفتکش جدید مجهز به طرح کهاب نیز به ناوگان اضافه و ناوگان فرسوده را خارج کنیم و گامی برای بهینه‌سازی مصرف برداریم.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در بحث یکنواخت‌سازی الگوهای مصرف، با سیاست‌گذاری‌هایی که در مهندسی فرآورده دنبال و به مناطق سی‌وهفت‌گانه این شرکت ابلاغ شد، مقرر شد مناطق به شکل یکنواخت بحث تأمین سهمیه مصرف‌کنندگان را عهده‌دار باشند، همچنین پارسال ۵۶ هزار بازدید از مصرف‌کنندگان عمده انجام شد تا اطمینان شود تقاضاها واقعی و متناسب با تولید آن بخش است.

توزیع ۶۶ درصدی الکترونیکی گاز مایع در کشور

عابدینی با اشاره به اینکه مطابق بند «ب» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شرکت ملی پخش موظف شده است توزیع گاز مایع را به‌صورت الکترونیکی در سراسر کشور انجام دهد، تصریح کرد: با جلسات برنامه‌ریزی‌شده با هماهنگی مدیریت‌های عملیات و تأمین و توزیع شرکت‌های موزع و مسئولان مرتبط از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون موفق شدیم ۶۶ درصد از گاز ال‌پی‌جی توزیعی را به‌صورت الکترونیک عرضه کنیم که یکی از اقدام‌های مؤثر در زمینه الکترونیک شدن زنجیره توزیع فرآورده است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا