اقتصادی

تعرفه برق شارژ خودرو اعلام می‌شود

تعرفه برق شارژ خودرو اعلام می‌شود


به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه نگری، حدود ۱۰ سال است که تصمیم به ورود به حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل با ایجاد زیرساخت‌ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودروهای برقی گرفته‌است.

وی افزود: امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت برقی‌سازی حمل‌و نقل ورود کرده‌ایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده‌ایم.

رفان با بیان اینکه “تا امروز یک خودروی برقی به‌صورت تجاری درآمده و قرارداد تولید آن به‌امضا رسیده”، گفت: روی اتوبوس‌های برقی نیز کار کرده‌ایم، اولین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و امروز می‌توانیم تمامی انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلولت به‌بالا، به‌تولید برسانیم.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه “امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژرهای تولید داخل انجام شود”، گفت: پشت صحنه تولید و راه‌اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودروها را به هم متصل می‌کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.

وی افزود: تا کنون ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که ۳ مورد آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور راه‌اندازی شده است و از این تعداد، ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شده است.

رفان در رابطه با تعرفه برق خودروهای برقی گفت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود، همچنین وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود.

رفان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال آینده شکل بگیرد.

وی افزود: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی‌سازی حمل‌و نقل وجود ندارد چرا که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودروها و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌و نقل تهران گذاشته شده، حدود ۳۰ مگاوات برق برای خودروها و ۳۰ مگاوات برق برای اتوبوس‌ها مورد نیاز است که این ۶۰ مگاوات در برابر مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱.۲ درصد است و حتی می‌توان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز شارژ خودرو با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت‌های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رفان خاطرنشان کرد: همچنین گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام یک‌سری کار نرم‌افزاری در نیروگاه‌های موجود، برای نیروگاه‌های بخاری و سیکل‌ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه‌های گازی حدود ۳ مگاوات می‌توان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاه‌های شارژ تخصیص یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنل‌های خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاه‌ها نیز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با اشاره به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور گفت: مسیر برقی‌سازی حمل و نقل مسیری انکار ناپذیر بوده و باید کشور به این سمت حرکت کند؛ از این رو این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسئولان فعلی، تغییری در برنامه‌های این حوزه ایجاد شود.

وی افزود: استفاده از خودروهای برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون به‌صرفه تر هستند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارند و هم تأمین برق در برابر بنزین، به مراتب برای کشور و مردم کم هزینه‌تر خواهد بود؛ از سوی دیگر، عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باطری است و قیمت باطری نسبت به ۵ سال پیش حدود یک‌چهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تأمین این خودروها را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد.

رفان در خصوص تأمین باطری خودروهای برقی در کشور گفت: بخش عمده مواد اولیه و حتی دستگاه‌های مورد نیاز از کشور چین تأمین می‌شود، اما باطری‌ها در داخل کشور تولید خواهند شد.

وی ادامه داد: مقرر شده یک شرکت فرا بنگاهی تشکیل شود که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا