سیاسی

تاکید ریاض بر تغییر نگاه عربستان/ بن سلمان به تهران سفر می‌کند

تاکید ریاض بر تغییر نگاه عربستان/ بن سلمان به تهران سفر می‌کند


به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به ریاض و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سفری که به عربستان داشتم، در دیدار با وزیر خارجه این کشور گفتگوهای متنوعی داشتیم. اتفاق نظر داریم باید توافق‌های پایدار میان تهران و ریاض شکل بگیرد.

وی افزود: در گفتگوهای امروز و در دیدار ولیعهد عربستان سعودی گفتگوهای صریح، روشن و بدون پرده داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر دو طرف اتفاق نظر داشتیم امنیت و ایده توسعه پایدار باید برای همه اختصاص یابد، لذا ایده امنیت و توسعه برای همه مورد تاکید دو طرف بود.

وی گفت: محمد بن سلمان هم معتقد بود که ما هم درک می‌کنیم برای توسعه عربستان اگر امنیت پایدار در منطقه محقق شود، عربستان هم از این وضعیت نفع خواهد برد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دو طرف ظرفیت‌های مهم مشترک منطقه‌ای ایران و عربستان را مورد توجه قرار دادیم، تصریح کرد: محمد بن سلمان به وزیر خارجه این کشور دستوراتی داد که ما در چارچوب تنظیم یک سند بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور اقدامات اولیه ای را انجام دهیم و در جریان سفر هم مقامات عالی رتبه دو کشور و هم در جریان سفر محمد بن سلمان که در زمان مناسب خودش انجام خواهد شد، تلاش می‌کنیم این سند را توسط مقامات عالی رتبه دو کشور به امضا برسانیم.

وی با بیان اینکه ایده‌هایی را ولیعهد عربستان سعودی در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین المللی مطرح کرد، ادامه داد: در این رابطه رایزنی‌هایی داشتیم و فکر می‌کنم طرف سعودی در این دیدارها تلاش کرد نیت و اراده خودش رو نشان دهد و تاکید کند بر اینکه عربستان نگاه متفاوت از گذشته دارد و آنها آمادگی دارند در یک صفحه جدید روابط دو کشور رقم بخورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: همچنین دو کشور برای اقدام مقدمات برای تنظیم اسناد پایه‌ای برای از سرگیری پروازهای مستقیم میان دو کشور و نسبت به پروازهای عمره اتفاق نظر داشتند و ما نیز آمادگی خودمان را برای پذیرش گردشگران سیاحتی و زیارتی مانند گذشته از طریق پروازهای هوایی دو کشور مورد تاکید قرار دادیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم درکی به وجود آمده که منطقه با نگاه دورن زا و بدون تکیه بر بیگانگان می‌تواند در مسیر توسعه برای همه گام بردارد. امیدواریم شاهد یک منطقه امن باشیم.

وی در پایان گفت: پیش از این پادشاه عربستان از رئیس جمهور برای سفر به عربستان دعوت کردند و آقای رئیسی دعوت را پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران نیز از محمد بن سلمان برای سفر به تهران دعوت کرده و امروز وی این دعوت را پذیرفت و گفت در زمان مناسب این سفر اتفاق بیفتد.

گفتنی است، امیرعبداللهیان در پایان سفر دو روزه خود دقایقی پیش وارد تهران شد.

وی در این سفر با همتای سعودی خود و همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کرد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا