استان ها

ثبت ۲۵۶ میلیون هکتار سایت تالابی جهان در کنوانسیون رامسر

ثبت ۲۵۶ میلیون هکتار سایت تالابی جهان در کنوانسیون رامسر


رضا زمانی در گفت وگو با خبرنگار مهر در آستانه برگزاری روز جهانی تالاب‌ها در شهر رامسر اظهار کرد: از جمله فعالیت‌های مرکز در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزاری ۱۲ وبینار آموزشی در خصوص تالاب‌ها برای کارشناسان منطقه بود که در راستای وظایف آموزشی این مرکز انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ کشور مرکز و غرب آسیا تحت پوشش این مرکزند؛ تاکید کرد: کنوانسیون رامسر قدیمی‌ترین معاهده بین المللی با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است که آغاز آن به دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی مطابق با ۱۳ بهمن ماه ۱۳۴۹ در شهر رامسر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این کنوانسیون نام خود را از شهر رامسر اقتباس کرده و همه ساله در سراسر جهان این روز به عنوان روز جانی تالاب‌ها پاس داشته می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۷۲ کشور جهان عضو این کنوانسیون هستند و دو هزار و ۵۰۳ سایت رامسر با مساحت بیش از ۲۵۶ میلیون هکتار به ثبت رسیده است.

مدیر اجرایی مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر بیان کرد: مأموریت اصلی این کنوانسیون حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات محلی و ملی و همکاری‌های بین المللی به عنوان کمک به توسعه پایدار در سراسر جهان است.

زمانی گفت: در هشتمین اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر که در والنسیا اسپانیا برگزار شد تأسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در مرکز و غرب آسیا با هدف آموزش و تحقیق مورد تصویب اعضا قرار گرفت و پس ازموافقت هیأت وزیران جمهوری اسلامی سرانجام ساختمان مرکز در اسفند ماه سال ۹۳ در شهر رامسر افتتاح شد.

وی همچنین از برگزاری اولین جشنواره کاریکاتور و عکس تالابی با عنوان «وتخند» و نیز نشست دو روزه تشکل‌های تالابی با موضوع بازی‌های تالابی در رامسر خبر داد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا