اجتماعی

تهران داعیه‌دار مقاومت و ایستادگی است

تهران داعیه‌دار مقاومت و ایستادگی است


به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه پنجمین جایزه داستان تهران در باغ کوشک هنر برگزار شد.

عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدای مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و تسلیت حوادث اخیر در غزه گفت: ویژگی داستان‌ها این است که می‌تواند درباره احوال یک فرد یا یک واقعه تاریخی باشد. در حوادث اخیر غزه ما تصویر کودکی را دیدیم که من اسم آن کودک را نمی دانم اما تصویری که از آن کودک دیدیم که به دلیل تبعات بمباران می‌لرزید و زخم کوچکی روی دستش بود داستان کوتاهی است که تا مدت‌ها می‌تواند اذهان را به خود مشغول کند. این تصاویر هر کدام می‌تواند تبدیل به داستان شده و یک جهان را تکان بدهد.

وی درباره ظرفیت‌های تهران برای داستان نویسی عنوان کرد: داستان تهران به عنوان پایتخت با قدمت تاریخی به عنوان شهری که بخش زیادی از مردم ایران را در خودش پذیرایی می‌کند قصه‌های مختلفی در دل خود دارد و به عدد کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، قصه در شهر هست و می‌شود آن را روایت کرد مهم این است که از چه زاویه‌ای این داستان‌ها را روایت کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: در این روزهای اخیر در شهرهای بزرگ دنیا راهپیمایی‌های زیادی برای غزه و بر علیه صهیونیست‌ها راه افتاده است. تهران از این منظر پرچم دار و داعیه دار این راهپیمایی‌ها است. آنچه که شما در لندن می‌بینید و می‌تواند سر منشأ و آغاز یک بیداری در دنیا باشد هر سال در ایران تکرار شده است.

وی افزود: سالهاست که در پایان هر جمعه ماه رمضان مردم روزدار و تشنه لب با بیداری و نگاهی دقیق در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند و این حرفی که امروز ما از زبان مردم دنیا در شهرهای مختلف می‌شنویم تصاویر و گفته‌هایش را سالهاست شنیدیم و دیدیم و این یکی از قصه‌های تهران است.

محمدخانی با ارائه تصویر استقامت و پایداری تهران در برهه‌های تاریخی بیان کرد: این تصویر تهرانی است که در زیر موشک باران صدام قد خم نکرد، تهرانی که در اوج جنگ محل اعزام چند ده هزار نفری جانبازان و جان فدایان وطن بود، تصویر آن فراخوان بزرگی که در استادیوم آزادی شکل گرفت و جوانان شهر جمع شدند و گفتند که می‌خواهند از وطن دفاع کنند، قصه‌های این شهر است بنابراین تهران را باید این طور روایت کرد.

وی افزود: البته شاید برخی بخواهند قصه تهران را قبل از بهمن ۵۷ روایت کنند اما تهران حقیقی و واقعی در چهار دهه اخیر در منطقه و جهان خودش را نشان داده است و بنابراین روایت باید به این سو برود.

محمدخانی در بخش دیگری از سخنانش گزارشی درباره پنجمین جایزه داستان تهران ارائه کرد و افزود: در این دوره جشنواره تلاش شده تا تهران واقعی را فراتر از افراد و جریان‌ها روایت کنیم و به عبارتی تهران مردم را روایت کنیم.

وی ادامه داد: جایزه داستان تهران در سه بخش داستان کوتاه، روایت و نوجوان برگزار شد. از ابتدا تلاش بر این بوده که مسیر ادوار قبلی ادامه یابد و شاهد ارتقا هم باشیم. ترکیب کیفی و قابل دفاعی از داوران در این دوره بوده که به آن اعتبار بخشیده و حضور این داوران خیال شرکت کنندگان را راحت کرده است. مجموعه‌های مختلفی مانند شرکت مترو، برج میلاد و اداره کل آموزش‌های شهروندی در برگزاری این جایزه کمک کردند.

به گفته محمدخانی، در بخش نوجوان، ۲۵۰ نوجوان از مناطق مختلف در این مسابقه شرکت کردند و این یک اتفاق است که وظیفه ما را سخت می‌کند چون باید بخش‌های مختلف شهرداری از این استعدادها استفاده و آنها را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه هزار و ۷۶ اثر به دبیرخانه پنجمین جایزه داستان تهران رسیده افزود: از این تعداد اثر، ۶۵۷ داستان کوتاه، ۲۵۸ روایت و ۱۵۸ اثر نوجوان به دبیرخانه واصل شده است. داوران سه هفته به بررسی آثار پرداختند و در مرحله نهایی ۳۰ داستان، ۱۵ روایت و ۱۸ اثر نوجوان انتخاب شدند.

مهدی قزلی در بخش دیگری از این مراسم به نمایندگی از هیئت داوران درباره پنجمین جایزه داستان تهران توضیح داد: به عنوان کسی که ۶ دوره جایزه جلال، ۶ دوره شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی را برگزار کردم اذعان دارم که هیئت داوران برجسته‌ای این جایزه را داوری کردند. واقعیت این است که ما درباره کمیت آثار انتظار این استقبال را نداشتیم چراکه هزار و ۷۶ اثر در سه بخش داستان کوتاه، روایت و نوجوان به دبیرخانه برسد.

وی ادامه داد: در مقایسه با جشنواره‌های مشابه تعداد آثار خوب بوده اما مهم‌تر از هزار و ۷۶ اثر رسیده به عنوان کسی که درگیر جشنواره و داوری بوده می گویم ما از کیفیت آثار در مرحله نخست داوری غافلگیر شدیم و انتظار این سطح از کیفیت را نداشتیم.

قزلی گفت: با توجه به رکود نسبی ادبیات در دو سال اخیر استقبال از جایزه بی نظیر بود و به همین دلیل کار داوری برای همه ما سخت بود. در جلسه نهایی به هر حال اجماع خوبی در هر سه گروه داوری وجود داشت. آثار گروه نوجوان امکان رشد بهتری داشت و از آثار نهایی رسیده به بخش نوجوان می‌توان کتابی حرفه‌ای برای بازار نشر استخراج کرد.

وی گفت: برندگان این جایزه به خود افتخار کنند چون با توجه به آثار رسیده در این جشنواره برای شرکت کنندگان رسیدن به مرحله نهایی خود می‌تواند مایه مباهات باشد.

قزلی در پایان پیشنهاد کرد که این جایزه به صورت سالانه برگزار شود و گفت: داستان کوتاه، نوجوان و جوان با کتاب بستر متفاوتی دارد و می‌توان با توجه به حجم آثار آن را سالانه برگزار کرد. معتقدم با این جشنواره می‌توان سلفی گرفت.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا