اجتماعی

طرح طبیعت‌گردی آشوراده تأیید شد

طرح طبیعت‌گردی آشوراده تأیید شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی در سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیز حسین میررجبی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی در حضور علی محمد زنگانه استاندار استان گلستان برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت.

با توجه به اینکه طرح پیشنهادی استان گلستان ویژه طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده دارای دو بخش است و شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره و ۱۳۸ هکتار به عنوان سایت پشتیبان در بندر ترکمن می‌شود، از این رو تعامل صورت گرفته تنها ویژه بخش نخست انجام گرفت.

نظر به مباحث مطروحه در جلسه مذکور، اقامت شبانه در طرح سایت پلان پیشنهادی حذف و مقرر شد اقامت در بافت روستایی موجود در جزیره آشوراده صورت پذیرد. بر این اساس در بخش نخست که شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره آشوراده می‌شود سازه‌ها به صورت سبک و با کاربری تفریحی، پذیرایی، فضای سبز، برپایی غرفه صنایع‌دستی و گردشگری و ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین بخش دوم این طرح به عنوان پروژه پشتیبان در بندر ترکمن نیز به سازه‌های سنگین همانند کاربری‌های اقامتی شامل هتل، مجتمع‌های اقامتی و سایر کاربردهایی که نیاز به سازه سنگین دارد، اختصاص می‌یابد.

بنابراین موافقت اولیه با کلیات طرح سایت پیشنهادی ۲۲ هکتاری در جزیره آشوراده موافقت صورت گرفت تا بر این اساس پس از نهایی شدن طرح در استان، روند سرمایه‌گذاری آغاز و ایجاد تأسیسات لازم وارد فاز عملیاتی شود.

رفع دغدغه‌های محیط زیستی در طرح طبیعت‌گردی آشوراده

به گفته علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری و یکی از اعضای اصلی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور در این نشست پیشبرد طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده و نحوه تعامل استان با دغدغه‌های محیط‌زیستی می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد و همین تعامل یادگیری متقابل را ایجاد خواهد کرد.

معاون گردشگری در این نشست با اشاره به اینکه طرحی که در سفر ریاست جمهوری مصوب شد و بسیار مورد تاکید ایشان بود نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در حوزه خلیج گرگان با لایروبی انجام شد، به ثمر نشست و بی شک این منطقه یکی از ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری کشور را به وجود خواهد آورد.

شالبافیان همچنین در این نشست تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که اداره‌کل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت با همکاری استان باید روی آن کار کند محور خلیج گرکان است که ظرفیت منحصر به فردی را بخاطر نوع آب و دسترسی ایجاد می‌کند. از این رو اکنون که این فضا فراهم شده است زمان آن است که کاری جدی درآن حوزه صورت گیرد.

قابلیت‌های متنوع گردشگری گلستان در مسیر بالفعل شدن

همچنین در این نشست علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز با اشاره به ظرفیت‌های متنوع استان به ویژه در منطقه آشوراده و خلیج گرگان، اقدامات لایروبی در این مناطق را یکی از دستاوردهای مهم خواند و پیش‌بینی کرد پیشبرد طرح طبیعت‌گردی آشوراده منطبق با معیارهای محیط‌زیستی با توجه به توافق اولیه تمامی اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور می‌تواند گامی مطمئن به سوی میراث ارزشمندی درحوزه گردشگری به شمار آید.

پیوست محیط‌زیست و انتقاع جامعه محلی در طرح طبیعت‌گردی آشوراده

حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور گفت: قریب به ۲۵ سال از موضوع فعالیت گردشگری در جزیره آشوراده می‌گذرد و امروز شاهد تصویب طرحی در این جزیره منطبق با معیارها و اصول محیط‌زیست هستیم.

او افزود: این طرح می‌تواند باعث انتفاع جوامع محلی این منطقه شود و در توسعه اشتغال و رونق اقتصاد آنها مؤثر باشد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا