دسته‌بندی نشده

نکات ضروری در مواجهه با ویروس کرونا

تصویر بنر


به گزارش همسو نیوز؛ ویروس کرونا این روزها افکار زیادی را درگیر خود کرده است. در این نوشتار به علائم، راه‌های تشخیص و پیشگیری و جلوگیری از بیماری کرونا پرداختیم.

علائم کرونا

علائم عمده این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبهِ آنفلوانزا ظاهر می‌شود، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسیِ تب‌دار تبدیل‌شده و باعث بستری شدن بیمار شود. در موارد اندکی نیز مرگ در اثر این بیماری گزارش‌ شده است.

راه‌های پیشگیری

در‌طول‌روز،‌ به‌ دفعات‌ دست‌ها‌ را‌ با‌ آب‌ و‌ صابون‌ حداقل‌‌ به‌ مدت 20 ثانیه بشویید.

اگر‌ آب‌ و‌ صابون‌ در‌ دسترس‌ نبود،‌ از‌ ضدعفونی‌ کننده‌های الكلی دست‌ استفاده‌ کنید.

از‌ تماس‌دست‌ نشسته‌ با‌ چشم‌ها،‌ بینی و‌ دهان‌خودداری کنید.

هنگام‌ سرفه‌ یا‌ عطسه، جلوی دهان‌ و‌ بینی را‌ با‌ دستمال‌ بگیرید‌ و‌ بلافاصله‌‌ آن‌ را‌‌‌ داخل‌ سطل‌ زباله‌ بیندازید.‌ اگر‌ دستمال‌ نداشتید،‌ از‌ بالای آرنج‌ خود‌ استفاده‌ کنید.

از‌ تماس‌ نزدیک با‌ کسانی که‌ علائم‌ سرماخوردگی یا‌ آنفلوآنزا‌ دارند،‌ پرهیز‌ کنید.

وسایلی را‌ که‌ مدام‌ استفاده‌ و‌ لمس‌می‌شوند را حتما‌ ضد عفونی کنید.

اگر کوچکترین علائم سرماخوردگی را احساس کردید در منزل استراحت کنید.

گوشت‌ و ‌تخم‌مرغ‌ را ‌پیش‌ از‌ خوردن کاملا بپزید.

از تماس بدون محافظت با حیوانات وحشی یا دام‌ها پرهیز کنید.

راه‌های انتقال کرونا

خودکار، قلم، موس، کیبوردهای مشترک در بانک‌ها و ادارات از راه‌‌های انتقال کرونا محسوب می‌شوند. همچنین سیگار، قلیان و انواع مواد دخانی مشترک نیز در همین زمره هستند.

دست دادن و روبوسی از عمده‌ترین راه‌های انتقال کرونا هستند و باید تا اطلاع ثانوی ممنوع شوند.

کارکنان ادارات نیز باید در استفاده از وسایل آبدارخانه‌ها احتیاط کنند و از  قندان‌ها و فنجان‌های مشترک استفاده نکنند. مواد غذایی فله و روباز نیز احتمال انتقال کرونا را افزایش می‌دهند.

پس از ارتباط با شخصی که ویروس کرونا دارد

در صورت برخورد با شخصی که ویروس کرونا دارد، باید تا 14 روز میزان درجه حرارت بدنمان را حداقل دو بار در روز چک کنیم و اگر تب داشتیم به مراکز درمانی مراجعه کنیم. سرفه و تنگی نفس نیز از دیگر علائم کرونا است که باید بدان توجه داشته باشیم.

سایر علائم اولیه مانند لرز، درد بدن، گلو درد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ و آبریزش بینی است.

افزایش مقاومت بدن

خط اول پیشگیری رعایت بهداشت فردی و خصوصاً بهداشت دستهاست، اما با افزایش مقاومت بدن نیز باید آمادگی سیستم ایمنی خود را بالا ببریم.

آب پرتقال، ترکیب آب توت‌فرنگی و کیوی، آب گوجه‌فرنگی و آب هویج می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

از ویتامین‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از آنها استفاده کرد، منابع غذایی ویتامین K همچون جعفری، گیاه خردل، پیاز، کلم فندقی، بروکلی، توت فرنگی، گل کلم و…، منابع غذایی ویتامین C همچون؛ فلفل قرمز و سبز، کشمش سیاه، کیوی، آناناس، گریپ‌فروت، انبه، … منابع غذایی ویتامین B6 از جمله؛ سینه بوقلمون، ماهی تن، سینه مرغ، دانه‌های آفتابگردان، لوبیا چیتی، منابع غذایی ویتامین D3؛ همچون ماهی کپور، سالمون، انواع قزل‌آلاها، تخم مرغ، سیر؛ منابع غذایی ویتامین A همچون؛ سیب زمینی، کلم برگ، اسفناج، کاهو و … منابع غذایی ویتامین B9 مانند؛ لوبیا چشم بلبلی، آوکادو، مارچوبه، جگر گاو و…  و منابع غذایی ویتامین E همچون؛ فندق، بادام، دانه‌های آفتابگردان، زیتون، و .. است.

 

 

 

 

انتهای پیام

منبع:ایکنا

تصویر بنر تصویر بنر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر بنر تصویر بنر
دکمه بازگشت به بالا