استان ها

شناسایی ۲ کانون مثبت تب برفکی در ساوه / زنگ خطر به صدا درآمد

شناسایی ۲ کانون مثبت تب برفکی در ساوه / زنگ خطر به صدا درآمد


مهدی کلانتر قریشی هرندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در ساوه، انتظار است دامداران تب برفکی را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: به تازگی بیماری تب برفکی در دام سبک و سنگین در سطح کشور و استان مرکزی شیوع پیدا کرده و شهرستان ساوه نیز از این قائده مستثنی نیست.
رئیس دامپزشکی ساوه گفت: تاکنون ۲ کانون مثبت بیماری تب برفکی در شهرستان شناسایی و به لحاظ بالینی، مثبت قطعی اعلام شده است.

رئیس دامپزشکی ساوه افزود: اگر چه از لحاظ بالینی مثبت بوده اما برای تشخیص قطعی (تشخیص آزمایشگاهی) نمونه گیری انجام و به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

کلانتر قریشی هرندی گفت: چند مورد مشکوک به تب برفکی نیز اعلام شده هر چند تأیید بالینی نشده اما متأسفانه شیوع آن رو به افزایش است.

وی افزود: سویه جدید بیماری تب برفکی که به تازگی در کشورهای همسایه شیوع پیدا کرده اما به دلیل اینکه در کشور ما غالب نبوده و واکسیناسیون انجام شده علیه این سویه نبوده از این رو ایمنی مناسبی برای مقابله با آن در کشور ما نیست که شیوع آن در کشور، تلفات و خسارت اقتصادی جبران ناپذیری به دامداران وارد می‌کند.

رئیس دامپزشکی ساوه تصریح کرد: واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان از مرداد ماه سال گذشته شروع شده و باید تاکنون به اتمام رسیده باشد اما با اعلام شیوع جدید این طرح همچنان استمرار دارد.

کلانتر قریشی مرندی افزود: اطلاع رسانی به موقع به دهیاری‌ها و دامداران نشست با دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دادستانی و سایر دستگاه‌ها انجام شده و از نیروی انتظامی نیز درخواست شد از ورود خودروهای حامل دام بدون مجوز به شهر و روستاها جلوگیری شود.

وی افزود: یک دامداری در این خصوص پیش بینی شده و با جهاد کشاورزی نیز رایزنی شده در صورت مشاهده دام غیر مجاز تا تعیین تکلیف شدن وضعیت، در این دامداری نگهداری شوند.

رئیس دامپزشکی ساوه افزود: انتظار می‌رود روستاییان و دامداران در صورت مشاهده موارد مشکوک به این بیماری در اسرع وقت به درمانگاه مراجعه و به کارشناسان دامپزشکی جهت اقدامات درمانی و پیشگیرانه اطلاع داده شود.

کلانتر قریشی مرندی افزود: قرنطینه کانون‌های مشکوک، ضد عفونی خودروهای حامل نهاده‌های دامی منطقه موردنظر، ضدعفونی و پایش جایگاه‌های دام و دامداری‌های اطراف، حوضچه، ورودی دامداری، عدم جابجایی دام بین دامداری‌ها و دلالان، عدم خرید دام تا پایان شیوع این بیماری می‌تواند از خسارت به دامدار و دامداری‌های اطراف جلوگیری کند.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا