آموزش سربازیاخبار سربازی و نظام وظیفه
موضوعات داغ

سوالات متداول در خصوص معافیت تحصیلی

افراد از چه سنی مشمول قانون وظیفه می‌شوند؟

تمام افراد ذکور ایرانی پس از ۱۸ سالگی و در ورود به سن ۱۹ سالگی مشمول قانون خدمت نظام وظیفه می‌باشند. این دسته از افراد حداکثر شش ماه پس از تمام شدن ۱۸ سالگی باید خود را جهت انجام خدمت نظام وظیفه معرفی نمایند.دانش آموزان تا چه سنی مجاز به تحصیل می‌باشند؟

اینگونه مشمولان حداکثر تاپایان ۲۰ سالگی مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند ، رشته های تحصیلی تاثیری در این مدت زمان نخواهند داشت.به شرط آنکه وقفه تحصیلی نداشته باشند و دانش آموز عادی محسوب شوند.دانشجویان انصرافی در چه شرایطی مجاز به تحصیل مجدد در دانشگاه خواهند بود؟

مشمولان در طی مدت تحصیل از دیپلم تا دکتری، حداکثر یکبار می‌توانند از تحصیل انصراف و مجدداً به تحصیل بازگردند به شرط آنکه:

  1. بیش از یکسال از مدت انصراف آنها از تحصیل نگذشته باشد.
  2. انصراف قبل از سنوات مصوب تحصیلی صورت بگیرد و در مرحله سنوات ارفاقی نباشد.
  3. انصراف از تحصیل در مقطع، با گرفتن مدرک تحصیلی مقطع پایین‌تر صورت نگرفته باشد.
  4. مقطع جدید تکراری نباشد. (قبل از انصراف دارای مدرک این مقطع نباشد.)

آیا سربازان وظیفه می‌توانند جهت تحصیل از خدمت مرخصی بگیرند؟

درصورت قبولی اینگونه سربازان در مقطع کارشناسی وبالاتر و نداشتن غیبت اولیه ترخیص از خدمت صورت می‌گیرد و ترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی‌باشد.آیا دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل هستند؟

خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دایم، مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند.چه کسانی می‌توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزی در خارج از کشور استفاده نمایند؟

فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور، چنانچه هنگام ورود به سن مشمولیت (ماه تولد ۱۸ سال تمام) درمدارس ایرانی یا مدارس خارجی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه باشند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.شرط تحصیل درخارج از کشور چگونه است؟

مشمولان فارغ تحصیل از مقطع کارشناسی و بالاتر، به شرط عدم غیبت و سپری نشدن مدت حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل می‌توانند با سپردن تضمین لازم جهت ادامه تحصیل از کشور خارج شوند. (ودیعه در حال حاضر مبلغ ۲۰ میلیون تومان می‌باشد.)سنوات تحصیلی ارفاقی چیست و چگونه صورت می‌پذیرد؟

دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده‌اند، در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه و اخذ مجوز سنوات ارفاقی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از اتمام سنوات تحصیلی از طریق پلیس +۱۰ حداکثر به مدت یکسال می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند.

ضمناً این افراد پس از فراغت از تحصیل شامل قانون یکسال معافیت پس از فراغت از تحصیل می‌باشند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا