اقتصادی

ترانزیت بیش از ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو از بندرلنگه به آسیانه میانه

ترانزیت بیش از ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو از بندرلنگه به آسیانه میانه


به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سالاری مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در تشریح عملکرد ۹ ماهه بنادر غرب استان هرمزگان اظهار کرد: در این بازه زمانی در مجموع ۹ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۴۷۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی با تخلیه و بارگیری شد که از این میزان، پنج میلیون و ۱۴۳ هزار و۱۶ ۴۹۹ تن به جابه‌جایی کالاهای غیرنفتی اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت نیز چهار میلیون و ۴۸۰ هزار و ۹۷۴ تن کالاهای نفتی جابه‌جا شده است، از صادرات پنج میلیون و ۳۳۲ هزار و ۷۵۱ تن انواع کالا از بنادر غرب خبر داد. از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده، ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۶۷ تن مربوط به صادرات غیرنفتی و ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۸۴ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

سالاری افزود: از مجموع عملیات انجام شده، سه میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۷۳ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی به صورت رویه کابوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) جابه‌جا شد که از این میزان یک میلیون و ۸۰۲ هزار و ۷۲۵ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی در بخش تشریع عملکرد ترانزیت کالا در ۹ ماهه امسال نیز گفت: در این مدت حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده به ۳۲۲ هزار و ۶۸۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش داشته و بنادر غرب توانست جایگاه سوم این بخش از عملیات حمل و نقلی در سطح بنادر ایران را به خود اختصاص دهد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، میزان ترانزیت خودرو را نیز ۱۴۳ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی با ۲۱ درصد افزایش اعلام کرد و ادامه داد: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۲ هزار و ۱۴۸ فروند شناور فلزی انجام و پس از انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق و آسیای میانه بارگیری شدند.

افزایش ۳۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی

سالاری در بخش دیگری به عملکرد ۹ ماهه امسال بخش کانتینری اشاره و بیان کرد: در این مدت ۱۳۴ هزار و ۳۶۲ TEU کانتینر یخچالی با تناژ یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۵ تن در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که ۳۰ درصد افزایش به ثبت رسید.

وی همچنین حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب استان هرمزگان در مدت یاد شده را ۶۷ هزار و ۱۸۱ TEU با تناژ ۶۹۵ هزار و ۳۲ تن اعلام کرد.

ترابری ایمن بیش از ۶۴۰ هزار مسافر

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در تشریح کارنامه ۹ ماهه مسافری این بنادر گفت: در این مدت ۶۴۰ هزار و ۷۴۷ مسافر در در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا شدند که در این بخش ۳۰ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

سالاری اضافه کرد: در بخش ترابری سفرهای بین‌المللی نیز، ۱۹ هزار و ۲۸۶ نفر مسافر به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی جابه‌جا شده‌اند که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

نجات جان ۱۶۵ نفر در ۹ ماهه امسال

به گفته وی؛ از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال، ۲۶ هزار و ۸۹۷ فروند شناور با افزایش ۱۶ درصدی در آب‌های حوزه استحفاظی غرب استان پهلو دهی شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان ادامه داد: مرکز جست جو و نجات دریاییMRCC) ) بنادر غرب استان نیز در راستای اعمال وظایف حاکمیتی در ۹ ماهه امسال با دریافت ۲۴ پیام اولیه و ۹۰ عملیات جست جو و نجات، موفق به نجات جان ۱۶۵ نفر شد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا