اقتصادی

اجرای یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور

اجرای یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور


به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز سوم مهرماه در حاشیه دوازدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در جمع‌بندی نشست شورا و همچنین برنامه‌های وزارتخانه برای تسهیل در ساخت و ساز، گفت: امروز دوازدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و گزارشی از روند اجرای طرح‌ها ارائه شد.

اجرای یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در قالب الحاق به محدوده‌های شهری و شهرک‌های جدید تأمین شده است، توضیح داد: علاوه بر واگذاری و تأمین اراضی برای ساخت مسکن، هم اینک، یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی در قالب مسکن روستایی، مسکن شهری، زمین‌های تک طبقه واگذار شده به متقاضیان واجد شرایط، تکمیل حدود یکصد هزار واحد مسکن مهر، تولید مسکن و نوسازی در بافت فرسوده و خود مالکی در سراسر کشور در حال اجراست.

کمیته سه جانبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و بانک مرکزی تشکیل می‌شود

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه بخشی از جلسه شورای‌عالی مسکن به عملکرد بانک‌ها اختصاص یافت، گفت: مقرر شد تا کمیته سه جانبه ای بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و بانک مرکزی تشکیل شود تا ظرف دو هفته با بررسی دقیق‌تر، گزارش عملکرد بانک‌ها را خدمت رئیس جمهور ارائه بدهد. ارائه تسهیلات وظیفه بانک است و بانک‌ها باید در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.

پلمپ ۵ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک متخلف توسط پلیس امنیت اقتصادی

بذرپاش در خصوص ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک و برنامه‌های وزارتخانه در این باره، گفت: طبق آمار، بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام شد و بعد از تماس‌ها، پیگیری‌ها و تذکرهای لازم، ۵ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمپ شد. هم اکنون نظم بهتری حاکم شده است و اصناف نیز همکاری مناسبی دارند.

وی در خصوص سکوهای انتشار آگهی و ساماندهی آگهی‌ها در فضای مجازی، گفت: در جلسه گذشته مصوبه‌ای داشتیم که نسبت به مقررات‌گذاری برای سکوهای انتشار آگهی مسکن و ساختمان تصمیماتی گرفته شد و جلسات خوبی با وزارت صمت و وزارت ارتباطات برگزار شد، سکوهای انتشار آگهی، مقررات را پذیرفته‌اند. مقرر است تا سکوهای انتشار آگهی‌ها، آگهی انتشار را بعد از تأیید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان، منتشر کنند.

هزینه صدور پروانه ساختمانی کاهش یافت

بذرپاش با اعلام اینکه هزینه صدور پروانه ساختمانی بعد از پیگیری‌ها و مصوبه جدید مجلس کاهش یافته است، گفت: مصوبه جدید مجلس، می‌تواند به افزایش پروانه ساختمانی کمک کند.

رشد بخش مسکن و ساختمان مثبت شد

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به آمارهای رشد بخش مسکن و ساختمان توسط مرکز آمار ایران و همچنین بانک مرکزی اشاره کرد و توضیح داد: آمار مرکز آمار ایران حاکی است که رشد بخش ساختمان و مسکن که در بهار سال گذشته منفی بود در بهار امسال مثبت ۴.۷ درصد ثبت شد. بانک مرکزی چند روز قبل اعلام کرد که در بهار امسال رشد منفی بخش مسکن و ساختمان در بهار سال گذشته امسال مثبت شده است. آمارها، حاکی از آن است که رشد شتابانی در بخش ساختمان و مسکن ایجاد شده است.

ایجاد مکانیزم‌های نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن

بذرپاش با تاکید بر اهتمام دولت برای ایجاد نهضت ملی کاهش قیمت تمام شده مسکن و ساختمان گفت: با مصوبه جدید مجلس، بخشی از هزینه‌ها که در قالب بیمه و عوارض از صاحبان ملک اخذ می‌شد کاهش چشمگیری خواهد یافت. همچنین موضوع عوارض صدور پروانه ساختمانی که توسط شهرداری‌ها از مردم اخذ می‌شود نیازمند ساماندهی مجدد است که در تلاش برای اصلاح آن هستیم.

وی تصریح کرد: در خصوص مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد که اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز به شمار می‌روند، تصمیم داریم تا با قمیت مناسب‌تری به سازندگان عرضه کنیم تا در قیمت تمام شده و کاهش آن تأثیر داشته باشد.

تحویل ۲۰ هزار قطعه زمین در قالب جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین از فردا در ۳۱ استان کشور به مدت ۱۰ روز هم‌زمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برای طرح جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و افزود: با تحویل این قطعات میزان قطعات اراضی تحویلی برای طرح جوانی جمعیت به ۳۲ هزار واحد می‌رسد.

تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت به متقاضیان واگذار می‌شود

بذرپاش یکی از سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید را واگذاری زمین‌های روستایی عنوان کرد و افزود: تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تحویل می‌شود.

۴۳ هزار تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گفت: در ۶ ماه ابتدای سال جاری حدود ۴۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به سال مهار تورم و رشد تولید، گفت: یکی از روش‌های که می‌توان تورم را کاهش داد کاهش تورم بخش مسکن با تولید بیشتر مسکن و عرضه آن به بازار است. یکی از مکانیزم‌های تشویقی تسهیلات بانک‌هاست که هدف گذاری نظام مالی و بانکی باید همین باشد.

۲۰۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن عرضه شد

بذرپاش گفت: تمامی تلاش ما این است تا از طریق ابزارها و مکانیزم‌های متعدد، بخش مسکن را ساماندهی و قیمت را کنترل کنیم که یکی از آن ابزار مالیات بر خانه‌های خالی است. هم اکنون بیش از ۸۰ هزار پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دست بررسی قرار دارد. با همین مکانیزم تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی به بازار مسکن عرضه شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره در صورت تصویب و ابلاغ این امکان را فراهم می‌کند تا میزان اجاره در استان‌ها تعیین و اجرا شود.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا