اقتصادی

افزایش ۱۰ میلیون تن به ظرفیت بندر امام در ۲ سال گذشته

افزایش ۱۰ میلیون تن به ظرفیت بندر امام در ۲ سال گذشته


به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش ظهر امروز سه‌شنبه در آئین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۶ پروژه سرمایه گذاری در بندر امام اظهار کرد: هفته دولت بهانه‌ای شده تا دولت در اقصی نقاط کشور بیشتر حاضر شود و پیگیری‌های بیشتری داشته باشد و بهانه‌ای برای بهره‌برداری طرح‌های مختلف با نگاه و عزمی متفاوت‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امید است سال آینده مجموعه بندرهای کشور در هر فصل یک خدمت نوآورانه و فناورانه عرضه می‌کنند در واقع باید یک هدف گذاری اینچنین داشته باشیم تا بتوانیم یک سال متفاوت‌تر را رقم بزنیم.

بذرپاش بیان کرد: بندر امام از بنادر بسیار راهبردی کشور است که حدود ۵۴.۵ میلیون تن ظرفیت دارد و در ۲ سال اخیر ظرفیت آن حدود ۱۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد که این اقدام خوبی است.

وی ادامه داد: نقش بنادر یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که در جهت‌گیری راهبردی و کلان پروژه دولت و کلیت نظام در خصوص تکمیل کریدورهای شمالی و جنوبی کشور، نگاه رونق تجارت خارجی و ترانزیت‌ها دارد. یعنی اگر بنادر برداشته شوند طبیعتاً یک موضوع ابتر وجود خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بندر چابهار در کریدور شمال جنوب شرقی نقش راهبردی دارد و سرمایه گذار خارجی نیز آمده که نخست وزیر آن کشور پیگیر مسئله است زیرا این بندر به دلیل نزدیک بودن به آب‌های آزاد جذاب است و تکمیل کریدور شمال به جنوب که از چابهار به زاهدان و از زاهدان به سرخس ادامه پیدا می‌کند، ترکیب را کامل کرده و بسیار راهبردی است.

بذرپاش عنوان کرد: بندر شهید رجایی و بندرعباس بنادر دیگری هستند که اتصال شمال به جنوب کریدور مرکزی دارد و این ریل که باید دوخطه شود تا رشت وجود دارد و برای رشت تا آستارا توافق کرده‌ایم که در مراحل ساخت قرار دارد اما پیش از آن بندر پارسین وجود دارد که در دریای شمال است، اگر همت شود در ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید؛ با این کار جنوب به شمال از طریق دریا متصل می‌شود که این یک اتفاق بزرگ است.

وی اضافه کرد: همچنین ظرفیت ریلی آنکه تقریباً ۶۵ درصد آن ۲ خطه و ۳۵ درصد باقی مانده است، اگر بتوانیم آن را هم دوخطه کنیم بی شک ظرفیت ۲ برابر می‌شود و این نیز اتفاق بزرگی است که نشان می‌دهد بندر شهید رجایی نقش راهبردی دارد و شاید راهبردی‌ترین نقش را در این کریدور ایجاد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بندر امام اظهار کرد: بندر امام نقش بسیار راهبردی دارد و امروز چند پروژه خوب در آن انجام شد، پروژه‌هایی که به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که عدد قابل توجهی است.

ضرورت واگذاری بخشی از بنادر کشور به بخش خصوصی

وی با اشاره به بازدید امروز از بندر امام گفت: یکی از بحران‌های ما پیش از تأمین ارز برای اینکه کالاها تا سریع‌تر ترخیص شوند، هزینه نگهداری و فاسد شدن کالا، از بین رفتن کالا در کشور مسئله مکانیزه کردن ظرفیت تخلیه و بارگیری است که امروز شاهد آن بودیم؛ اگر ظرفیت تخلیه و بارگیری که اکنون با همکاری بخش‌های خصوصی در حال انجام است، بیشتر شود بی شک روند تخلیه و بارگیری کالاها در این بندر تا نیمه سال آینده ۲ – ۳ برابر می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بارها گفته‌ام که بخشی از بنادر به نهادهای عمومی و بخش خصوصی واگذار شود، سازمان بنادر و دریانوردی این عزم را دارد که باید آن را بیشتر کند زیرا هرچه بیشتر واگذار شود هم کیفیت خدمات بالاتر می‌رود هم اینکه هزینه‌ها پایین‌تر می‌آید.

بذرپاش تصریح کرد: ۲۷ شهر ساحلی در کشور در نظر گرفته شده که بخشی از آنها در خوزستان است و مصوبات قانونی آن در حال طی شدن است؛ حداقل در فاز اول باید بنادر محلی در این شهرهای ساحلی در دستور کار باشد. عملاً با این طرح ساحلی می‌توان هدف‌های متعددی را محقق کرد.

وی افزود: در شهرهای ساحلی طرح‌های مولد کشاورزی کم است که از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم آنها را در شهرهای ساحلی جانمایی کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه سواحل از این امر جدا نیست، همین تصویر کلان است که باید منسجم انجام شود؛ ۹ مجموعه پتروشیمی در این مکان‌یابی‌ها انجام می‌شود که با این طرح‌های جدید یک صنعت در حد پتروشیمی‌های بزرگ ایجاد می‌شود تا یک اسکله حداقلی داشته باشند و همچنین فرودگاه‌های کوچک داشته باشند، در واقع هر جا حرف از توسعه زده می‌شود باید زیرساخت‌های حمل و نقل را ببینیم.

بذرپاش گفت: نوسازی بنادر مسئله دیگری است، در ابتدای کار شعار سازمان فناورانه، مردم پایه را در وزارت راه مد نظر قرار دادیم؛ یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها و راهبردی‌ترین سازمان‌های متصل به وزارتخانه بنادر و دریانوردی است که حکم‌های خوبی در آن تصویب شده و اگر در صحن مجلس نهایی شود حتماً نقش سازمان بنادر متفاوت‌تر می‌شود و نقش راهبردی‌تر به خود می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به لحاظ نهادی در حوزه اقتصاد دریایی سردرگم هستیم، گفت: با این اقدام شاهد نقش راهبردی‌تر برای هدایت بخش مختلف در حوزه اقتصاد دریا هستیم.

بذرپاش تصریح کرد: صنعت شهر یکی از پروژه‌های دیگری است که در دستور کار قرار گرفت؛ از چند ماه پیش در وزارت راه پروژه به نام صنعت شهر تعریف شد که برای ساخت منازل پرسنل در صنایع حاضر خوزستان است؛ اگر زمین در اختیار داشته و نیاز به تغییر کاربری داشته باشد یا مساعدت راه و شهرسازی لازم باشد، آن را انجام می‌دهیم و اگر زمین نداشته باشند پیرامون واحدهای صنعتی به آنها زمین اختصاص می‌دهیم تا واحدهای مختلف ۹۹ ساله و را کارشناسی با قیمت ارزان ساخته شود.

وی با اشاره به موضوع کنارگذر ماهشهر گفت: امروز صبح از این پروژه بازدید داشتیم در این خصوص توافقاتی انجام داده‌ایم و این پروژه مشترک بین راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است که باید تسریع پیدا کند و مقرر شده تا تزریق مالی به صورت مستقیم از طریق وزارت راه و شهرسازی با روش‌های مختلف و اسناد صورت گیرد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا