واردات گاز کشورهای اروپایی از آذربایجان بالاتر می‌رود

واردات گاز کشورهای اروپایی از آذربایجان بالاتر می‌رود


به گزارش ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، امضای این توافق میان کشورهای اروپایی و شرکت نفتی دولتی جمهوری آذربایجان را اقدام به موقع خواند که تامین گاز بیشتر و مطمئن‌تری را برای کشورهای بیشتری در اروپا به ارمغان خواهد آورد.

رئیس جمهور آذربایجان در مراسم امضای این توافق در صوفیه بلغارستان حضور داشت.

پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، اتحادیه اروپا تلاش کرده است وابستگی به گاز روسیه را کاهش داده و منابع انرژی اروپایی را متنوع کند. اتحادیه اروپا در ژوئیه تفاهم‌نامه‌ای با جمهوری آذربایجان برای دو برابر کردن حجم واردات گاز از این کشور به ۲۰ میلیارد مترمکعب تا سال ۲۰۲۷ امضا کرد.

کریدور گاز جنوبی

رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان گفت: جنگ در اوکراین ما را واداشت تا به دنبال ابعاد جدید مفهوم حسن همجواری، همکاری و همبستگی متقابل باشیم. ما را واداشت دنبال یک راه‌کار کارآمد کاملا جدید، مسیرهای جدید و حالتهای جدید برای طراحی نقشه لجستیک بین‌المللی باشیم.

بر اساس گزارش یورونیوز، بلغارستان به کریدور گاز جنوبی متصل است که یک پروژه خط لوله چند جانبه برای انتقال گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به ایتالیاست و اینتر کانکتور آن در یونان قرار دارد. این نقطه اتصال اجازه می‌دهد یک میلیارد متر مکعب گاز دریای خزر به بلغارستان رسانده شود که حدود یک سوم از نیازهای این کشور را پوشش می‌دهد و ظرفیت افزایش این حجم به حداکثر پنج میلیارد متر مکعب در سال وجود دارد.

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز
منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا