سیاسی

نشست ایران، پاکستان و افغانستان برای مدیریت حقابه هیرمند

نشست ایران، پاکستان و افغانستان برای مدیریت حقابه هیرمند


فدا حسین مالکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر وزیر خارجه به پاکستان و گفتگو در مورد مسائل افغانستان، اظهار داشت: در این سفر، وزیر امور خارجه به همراه سفیر ایران در افغانستان و همچنین سفیر پاکستان در افغانستان جلسه‌ای برگزار شد.

وی ادامه داد: اخیراً حمله تروریستی در پاکستان رخ داد که مقامات پاکستانی معتقدند این اقدام از سوی طالبان افغانستان انجام شده و شدیداً نسبت به اقدامات اخیر طالبان موضع داشتند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس گفت: در این سفر و جلسه‌ای که برگزار شد بحث مدیریت آب مطرح شد که «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان و «پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان نسبت به حقابه هیرمند حساس بودند. بنابراین قرار شد ایران، پاکستان و افغانستان جلسه‌ای را برگزار کنند و در این جلسه بر پایبندی بر تعهدات تاکید شود.

مالکی با بیان اینکه نگاه پاکستان بسیار تندتر از نگاه ما به افغانستان بود.، عنوان کرد: آقای بوتو اعلام کرد که ازبکستان نیز همانند ایران مشکلاتی را با افغانستان بر مسئله آب دارد و ممکن است در آینده نیز پاکستان هم دچار مشکلاتی با این کشور شود لذا باید از ابزارهای لازم برای تحت فشار قرار دادن طالبان استفاده شود تا حقابه ملت ایران و ازبکستان داده شود.

وی با بیان اینکه موضع‌گیری پاکستان در رابطه با مدیریت آب، موضع‌گیری معقولی است، مطرح کرد: باید طالبان بپذیرد که دولت فراگیری سر کار بیاید و با موضوعات ملی، منطقه‌ای و بین المللی مأنوس باشد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس افزود: پاکستان و ایران دو کشور قدرتمند منطقه و تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای هستند؛ لذا اگر از ابزارهای مختلف استفاده کنند قطعاً می‌توانند طالبان را به پذیرفتن دولت فراگیر وادار کنند.

مالکی با اشاره به ابزارهای بکارگیری در مقابل افغانستان، افزود: یکی از این ابزارها دیپلماسی است که اگر جواب ندهد، ابزار دیگر بستن مسیرهای تجاری از جمله مسیر چابهار – میلک و همچنین مسیر دو قارون است که تنفس جدی افغانستان از این دو مسیر است و اگر باز هم پایند نبودند قطع مراودات را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا