اجتماعی

حضور نمایندگان ۱۵ نهاد بین المللی طی هفته آینده به ایران

حضور نمایندگان ۱۵ نهاد بین المللی طی هفته آینده به ایران


به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی مشاور سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار درباره برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار اظهار داشت: برگزاری این اجلاس از ابعاد مختلف بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که عمده منشأ گرد و غبار هم از لحاظ شدت و هم وسعت منشأ خارجی دارد بنابراین برگزاری یک اجلاس بین المللی بسیار می‌تواند نقشه مؤثری در جهت مقابله با گرد و غبار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۳۰ میلیون هکتار منبع گرد و غبار در غرب آسیا و آسیای میانه وجود دارد که بخشی از آن مربوط به کانون‌هایی با شدت کم و برخی مربوط به کانون‌هایی با شدت بالا است، افزود: حدود ۲۷۰ میلیون هکتار از این کانون‌ها، کانون گرد و غبار با شدت بالا است و سالانه حدود ۱۴۷ میلیون تن غبار ایجاد می‌کند که ذرات زیر ۱۰ میکرون‌اند و در به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم بسیار تاثیرگذاند.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه ایران مرجعیت در جهت انجام اقدامات مقابله‌ای و اصلاحی در زمینه گرد و غبار دارد، گفت: کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران را پیشرو در امر مقابله با گرد و غبار می‌دانند و سابقه تاریخی هم نشان می‌دهد ایران سال‌هاست که در زمینه مقابله با بیابان و گرد و غبار فعالیت می‌کند همچنین ایران پنجمین کشوری است که به کنوانسیون مقابله با گرد و غبار پیوسته است.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با اشاره به اهمیت ضرورت انتقال دانش و تجربیات کشورهای مختلف در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار و مدیریت آن گفت: برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی در این راستا بسیار نقش مهم و پررنگی دارد از طرفی با توجه به اختصاص اعتبارات اقدامات خوبی در کشور انجام گرفته هرچند که هنوز نیاز است برنامه‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عوامل ایجاد گرد و غبار در شرق با غرب کشور متفاوت است، گفت: در شرق کشور مشکل هامون، کمبود رطوبت و کم بارشی در ایجاد این گرد و غبارها نقش داشته است، گفت: برگزاری اجلاس بین المللی کمک زیادی در جهت کاهش گرد و غبار چه در شرق و چه در غرب کشور است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اجلاس منطقه‌ای در زمینه مقابله با گرد و غبار برگزار شد و خوشبختانه قطعنامه‌ای هم در سازمان ملل در این زمینه در سند اسناد رسمی این سازمان آمد، گفت: سازمان ملل از اینکه ایران در سطح بین المللی کنفرانس این چنینی داشته باشد استقبال می‌کند.

طهماسبی بیرگانی خاطرنشان کرد: در اجلاس هفته آینده از ۱۵ نهاد بین المللی حضور خواهند داشت و تاکنون تعداد زیادی در سطح بین‌المللی برای شرکت در اجلاس ثبت نام کردند که البته پیش بینی می‌کنیم به این تعداد افزوده شود.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار بیان داشت: نمایندگانی از ۵۰ کشور در این اجلاس بین المللی حضور دارند و ۲۵۰ صاحب نظر، استاد دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه رئیس جمهور روز اول و در افتتاحیه این اجلاس حضور خواهد داشت، گفت: همچنین جلسات هیئت‌های عالی رتبه برای کشورهای مختلف برگزار می‌شود و جلسات تخصصی در زمینه پیش بینی و هشدار گرد و غبار خسارت و تبعات گرد و غبار و ایجاد مرکز منطقه‌ای غرب آسیا و آسیای میانه خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: همچنین دولت برنامه خاص برای منطقه در زمینه مدیریت گرد و غبار دارد و برنامه عمل منطقه‌ای در این راستا مد نظر است که امیدوارم پیشنویس آن تهیه و تصویب و در اجلاس تبدیل به یک سند رسمی برای کشورها شود.

طهماسبی بیرگانی گفت: همچنین تشکیل صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی مدنظر است و رئیس جمهور نیز پیگیر این موضوع بوده و انشاالله این مسئله تأیید و میان کشورها فعالا خواهد شد همچنین ایجاد مرکز منطقه غرب آسیا و آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است و در مدیریت و کاهش گرد و غبار کشور می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا