دسته‌بندی نشده

برگزاری همزمان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی

تصویر بنر


شالبافان به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته امروز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه با حضور علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

علی‌اصغر شالبافیان در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز مادر به ضرورت برگزاری تخصصی این دوره از نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه فضای b2b به صورت مجازی و حضوری از جمله محورهای این نمایشگاه است. برای جلوگیری از شیوع کرونا سالنی مجزا برای مذاکرات b2b در نظر گرفته شده است.

شالبافیان در ادامه با اشاره به برپایی این نمایشگاه از 9 تا 12 بهمن در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، در خصوص حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه گفت: حضور نمایندگانی از کشورهای همسایه در این دوره از نمایشگاه قطعی است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا در روزهای اخیر گفت: این دوره از نمایشگاه با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی در خصوص آسیب‌های جدی ناشی از کرونا به حوزه گردشگری و صنایع دستی گفت: در این نمایشگاه رویکردی جدی برای حمایت از گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است. همچنین توجه به توسعه گردشگری استان‌های غرب کشور، گردشگری خوراک، کشاورزی و سلامت از جمله محورهای جدی در این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

شالبافیان بیان کرد: با وجود توفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانی‌ها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامه‌ریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوب‌های ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است. تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و هم‌افزایی و انسجام بین استان‌ها و انواع گردشگری‌ باشد.

وی با اشاره به حضور شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی در غرفه استان‌ها، افزود: توجه به فعالیت‌های زیست محیطی، حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری از دیگر نکات مورد توجه در این دوره از نمایشگاه بوده است. این نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذی‌نفعان این حوزه است.

معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، «کارگاه‌های آموزشی با محوریت افراد خلاق»، «نشست‌های تشریک مساعی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها» و همچنین «پنل‌های تخصصی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بخش‌ خصوصی» اشاره کرد.

شروعی دوباره برای رونق گردشگری

در ادامه این نشست سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز با ابراز امیدواری از اینکه این نمایشگاه شروع مجددی برای رونق گردشگری کشور باشد، گفت: در این نمایشگاه تمامی ظرفیت‌های حوزه گردشگری، میراث‌ فرهنگی، طبیعی و موزه‌ها حضور دارند. همچنین جنبه‌های تخصصی گردشگری که پیش‌ از این کمتر به آن‌ها توجه شده بود، در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اختصاص غرفه‌های ویژه به گردشگری خوراک و سلامت، بیان کرد: از سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها برای انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در طول نمایشگاه نیز دعوت به‌عمل آمده است. برگزاری کارگاه‌ها، آیین اقوام و نشست‌ها و حضور 40 غرفه به صورت مجازی از دیگر نکات بخش های این نمایشگاه است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین به حمایت ضرغامی برای حضور افرادی که توانایی کمتری برای شرکت در نمایشگاه دارند، اشاره و ابراز امیدواری کرد که از سال‌های آتی حوزه میراث‌فرهنگی نیز در نمایشگاه حضور پررنگی داشته باشد.

شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام در نمایشگاه گفت: تعداد مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.

سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی بین حوزه‌هاست

وی درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک حوزه‌هاست. برگزاری توأمان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.

معاون گردشگری درباره حمایت‌های انجام شده از کسب‌وکارهای گردشگری توضیح داد: در این دوره حضور کسب‌وکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکل‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخش‌های دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده است.

پیوند بین کسب‌کارها و شرکای خارجی

شالبافیان تصریح کرد: سیاست اصلی وزارتخانه تسهیل‌گیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگی‌های بین‌بخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشست‌های تجاری و فم‌تورها به میزبانی هشت استان انجام داده‌ایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم. حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.

شالبافیان درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه توضیح داد: هیئت‌های تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشست‌های b2b نیز با حضور شرکت‌هایی از چین و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ریزی شده است.

حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا برای حضور در نمایشگاه

وی همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: تمام ادارات کل استانی موظف شده‌اند که امکان حضور آسیب‌دیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند. صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقه‌ای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

استارتاپ‌ها؛ مکمل و هم‌یار کسب‌وکارهای سنتی

وی با اشاره به تأکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها افزود: تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارت‌آپ‌ها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را مکمل و هم‌یار آن‌ها می‌بینیم.

معاون گردشگری تصریح کرد: در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاه‌ها اقدام کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌های نوپای انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارت‌آپ‌ها برای ارائه راه حل‌های جدید در این حوزه است.

وی درباره مدیریت برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: ستاد خدمات سفر استان‌ها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران به‌عنوان هماهنگ‌کنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

رونمایی از 20 بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها

شالبافیان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: 20 بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود. در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره 18 حدود 600 طرح گردشگری با پیشرفت بیش از 70 درصد شناسایی و معرفی شده‌اند.

شالبافیان ادامه داد: با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره 18 موفق عمل کردیم. در صورتی که اعتبارات موجود تماما جذب شود، می‌توان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تأسیسات گردشگری نیز درخواست‌هایی را مطرح کنیم.

شالبافیان همچنین به 283 پروژه قابل افتتاح در 31 استان در دهه فجر اشاره کرد و افزود: بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آن‌ها استمرار پیدا کند.

شالبافیان همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت 8 تا 17 اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: نگرانی‌های ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موحب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکل‌ها موضوع مهمی است که مدنظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه می‌آیند نیز درخواست داریم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور نیز در این نشست خبری به ایراد سخن پرداخت و گفت: در گذشته طی 20 خردادماه به‌مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی نمایشگاه برگزار می‌شد، بعد از آن به دلیل تقارن با مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان نمایشگاه در شهریورماه برگزار شد که به دلیل استقبال مخاطبان، دو نوبت در سال این نمایشگاه برگزار شد و علاوه بر شهریور در اسفند نیز شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع‌ دستی بودیم.

محمودیان افزود: به دلیل شیوع کرونا دو سال موفق به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی نشدیم. به منظور حفظ سلامت هنرمندان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه که قرار بود مهرماه برگزار شود به بهمن‌ماه امسال موکول شد. به منظور هم‌افزایی و نیز فراهم کردن فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران مشترک در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، مقرر شد پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی در کنار هم برگزار شود و هنرمندانی از 31 استان کشور در این نمایشگاه حضور یابند.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: حضور پررنگ شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه است که می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها در این دوره کمک کند. همچنین در این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی فضاهای بسیار خوبی برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته شده است. 12 استان به عنوان استان‌های کم‌برخوردار شناسایی شده‌اند و با دستور مستقیم مهندس ضرغامی و به منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی این استان‌ها، فضاهای رایگان در اختیار آنان قرار گرفته است.

محمودیان ادامه داد: همچنین به دستور مستقیم مهندس ضرغامی فضای مناسب دیگری در اختیار هنرمندان پیشکسوت به عنوان سرمایه‌های اجتماعی قرار خواهد گرفت. امید داریم این نمایشگاه منشأ خیر برای همه هنرمندان و ذی‌نفعان حوزه صنایع‌دستی باشد.

تمهیداتی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی

سیدحسین علوی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی نیز در این نشست خبری گفت: عده زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی نسبت به اینکه در نمایشگاه مبالغی دریافت می‌شد معترض بودند، اما در این دوره از نمایشگاه سعی شده این نگاه تا حد زیادی تغییر کند.

علوی گفت: سه محور حمایتی از جمله شهرهای جهانی، استان‌های کم برخوردار و سالن نام‌آوران و پیشکسوتان است. در این دوره سالنی تهیه شده که در آن سالن هنرمندان دارای مدرک درجه یک و دو هنری حضور خواهند یافت. در این سالن محصولات فاخر عرضه خواهد شد و با توجه به تأکید دولت بر توجه به نخبگان، در این سالن شاهد حضور و فعالیت پیشکسوتان برجسته و هنرمندان نام‌آور حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود. با توجه به همین نگاه، شورای مشورتی با حضور هنرمندان برجسته صنایع‌دستی و هنرمندان نام‌آور تشکیل خواهد شد و هنرمندان سیاستگذاری و ریل‌گذاری را انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی ما مانند طلای نابی است که زیر دست و پا افتاده است. این هنرصنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و در این میان هنرمندان برجسته و نام‌آور می‌توانند راهگشا و راهنمای ما باشند.

در ادامه پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قیمت متراژ نمایشگاه برای هنرمندان صنایع‌دستی گفت: گفته می‌شود برای هر مترمربع بین 500 تا 700 هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است. ایجاد سالن نام‌آوران و استفاده از ظرفیت‌های حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما باشد تا نقش حمایتی بیشتری را در این حوزه ایفا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی ادغام و برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: تسهیلگری برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دو حوزه، افزایش هم‌افزایی و دریافت نتیجه بهتر از برگزاری نمایشگاه باعث شد که این دو نمایشگاه با هم برگزار شود.

محمودیان اظهار کرد: بر اساس دستور و تأکید مهندس ضرغامی رشد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته است. در همین خصوص اعتقاد ما این است که معاونت گردشگری و معاونت صنایع‌دستی دو بال این وزارتخانه هستند و معتقدیم هرگونه هم‌افزایی و تقویت همکاری‌ها نتایج خوبی را برای این دو حوزه به دنبال خواهد داشت، برای همین در پایان این نمایشگاه نتایج آن بررسی و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک انجام خواهد شد.

محمودیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره ترویج و آموزش صنایع‌دستی اظهار کرد: موضوع ترویج و گفتمان‌سازی از وظایف مهم این معاونت است که البته به دلیل شیوع کرونا از این موضوع تا حدودی غفلت شده، اما این نمایشگاه می‌تواند سرآغاز مهمی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی باشد. این در حالی است که موضوعات ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی و حضور هنرمندان صنایع‌دستی در مسابقات بین‌المللی یکی از ابزارهای مهم تبلیغی و ترویجی ماست.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوالی درباره حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در این دوره از نمایشگاه خصوصا استان‌های کم‌برخوردار گفت: استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و… استان‌های کم‌برخوردار هستند که برای هر استان هفت غرفه در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان و صنعتگران و ضرورت انجام کارهای تبلیغاتی و حمایتی از آنان اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است. سعی ما این است که این نمایشگاه محلی برای حمایت واقعی از هنرمندان صنایع‌دستی باشد.

محمودیان همچنین به تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با بانک‌‌ها منعقد کردیم که بهرای مثال می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن هنرمندان اشاره کرد. با بنیاد برکت و آستان‌قدس رضوی تفاهم‌نامه امضا کردیم که اقدامات حمایتی این وزارتخانه به حساب می‌آید. ضمن اینکه امهال تسهیلات هنرمندان صنایع‌دستی، بخشودگی اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی تحت مالکیت این وزارتخانه، پیگیری بیمه 2 هزار هنرمند صنایع‌دستی، کمک بلاعوض به هنرمندان اقدامات حمایتی این وزارتخانه به شمار می‌رود. این‌ها در حالی است که برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز با هدف حمایت از هنرمندان برگزار می‌شود و در ماه‌های آینده نیز در صورتی که شرایط کرونایی مساعد باشد، نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار خواهد شد.

محمودیان در پایان این نشست اظهار کرد: در نمایشگاه گردشگری راهنمایان حضور دارند و با توجه به حضور شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در نمایشگاه این فرصت مناسبی برای آشنایی راهنمایان با شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

تصویر بنر تصویر بنر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر بنر تصویر بنر
دکمه بازگشت به بالا