اجتماعی

جریمه ۵۲۵ هزار راننده موبایل به دست در پایتخت

جریمه ۵۲۵ هزار راننده موبایل به دست در پایتخت


به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ احسان مؤمنی، درباره جریمه برخی از تخلفات رانندگی و نمره منفی در نظر گرفته شده بر آنها، گفت: در مورد تخلف سرعت غیرمجاز، اگر میزان سرعت غیرمجاز وسیله نقلیه زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد مبلغ جریمه آن ۱۰۵ هزار تومان است. اگر میزان سرعت غیرمجاز بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد علاوه بر مبلغ جریمه، سه نمره منفی برای وسایل نقلیه سواری و پنج نمره منفی برای وسایل نقلیه سنگین و وسایل عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نقش سرعت در تصادفات بسیار مهم است، گفت: به همین دلیل هم قانون در این خصوص یک مقدار سختگیری کرده است تا پلیس بتواند علاوه بر جریمه یک فرهنگ‌سازی نیز انجام دهد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به جریمه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه سال جاری همکاران من در پلیس راهور تهران بزرگ حدود ۵۲۵ هزار راننده را که در حین رانندگی در حال استفاده از تلفن همراه بودند، رؤیت و جریمه کرده‌اند. این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰ مورد بیشتر از امسال بود. به عبارتی می‌توان گفت که به‌طور میانگین روزانه تعداد ۱۶۰۰ راننده که از تلفن همراه استفاده کرده‌اند در شهر تهران اعمال قانون شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از این تخلفات را پلیس مشاهده نکرده است زیرا ممکن است بسیاری از این رانندگان از هندزفری و…، استفاده کرده یا به هر دلیل از چشم پلیس دور مانده باشند. همچنین اگر ثبت این تخلف به صورت هوشمند انجام شده بود، مسلماً میزان آمار ثبت این تخلفات بیشتر شده بود.

مؤمنی در ادامه عدم توجه به جلو را یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات برشمرد و گفت: یکی از مصادیق عدم توجه به جلو، همین استفاده از تلفن همراه است. به‌طورکلی عدم توجه به جلو شامل حواس پرتی راننده، عدم تمرکز و…، است. آمارهای ما نشان می‌دهد که ۵۱ درصد تصادفات منجر به فوت در شهر تهران ناشی از عدم توجه به جلو بوده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: راننده‌ای که با خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان بنشیند یا اینکه اقدام به خوردن و آشامیدن در حین رانندگی کند، بیشتر در معرض وقوع تصادفات سنگین و جبران‌ناپذیر قرار دارد. استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی نیز همین مصداق را دارد.

وی گفت: برخی رانندگان در حین رانندگی اقدام به تنظیم ضبط خودرو یا تنظیم آئینه‌ها، تنظیم صندلی و … می‌کنند. این اقدامات نیز حواس راننده را از مسیر مقابل پرت می‌کند، چنین اقداماتی باید قبل از حرکت انجام شده یا در صورت لزوم با توقف در حاشیه امن مسیر انجام شود.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا