سید حسن خمینی: نسبت به احکام خدا حساس باشیم، اما مردم را تقسیم نکنیم

سید حسن خمینی: نسبت به احکام خدا حساس باشیم، اما مردم را تقسیم نکنیم


به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بعد از ظهر امروز در دیدار رییس و جمعی از کارکنان جمعیت هلال احمر و نماینده ولی فقیه در حرم امام (ره)  با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که از امیرالمومنین(ع) سخنی را نقل کرده اند، گفت: ایشان می فرماید، «خدای سبحان خدا چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است؛ یکی رضایت خودش را در عبادات شما مخفی کرده است». یعنی معلوم نیست کدام یک از عباداتی که می کنید مورد رضایت خدا واقع می شود؛ ممکن است نماز صبح شما شود یا ممکن است نماز ظهر شما شود. لذا مراقب باشید همه آنها را به جا بیاورید. ایشان در ادامه این جمله می فرمایند، «پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار که بسا خوشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی».

وی با اشاره به ادامه روایت یاد شده، گفت: ایشان سپس ادامه می دهند، «و خشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهی را کوچک مپندار که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی. و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائی را کوچک مدار که بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی».

یادگار امام با اشاره به فراز پایانی کلام منقول از امیرالمومنین علی(ع)، یادآور شد: ایشان می فرمایند، «و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‌ ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی». ما در مواجهه با مردم باید این نکته را دائما به خودمان تنبه بدهیم که شاید همین فردی که به چشم ما آدم کوچکی است از دنیایی بزرگتر باشد. در شعری است منسوب به مولی الموحدین(ع) آمده است، «ا تزعم انک جرم ثقیل و فیک انتوی العالم الاکبر». عنی «تو فکر می کنی یک آدم کوچکی هستی، اما در تو دنیای بسیار بزرگی نهفته است».

سید حسن خمینی حطاب به حاضران در جلسه گفت: هر یک نفری که در جامعه با او مواجه می شوید، ممکن است ولی از اولیاء خدا باشد که من و شما او را نمی شناسیم. کیست آن کو که شکند خواب به چشم و من لیک/ غم این خفته چند خواب در چشم ترم می شکند؛ هر کدام از انسان ها ممکن است یک عظمت باشد.

وی با اشاره به روایتی تاریخی گفت: از شیخ ابوالحسن خرقانی که از عرفاست، نقل است که خانقاهی داشته است؛ خانقاه ها در طول تاریخ جاهایی بوده که مردم مسافر هم وقتی می آمدند به آنجا می رفتند. شب ها سفره ای می انداختند، هر کسی بوده می آمد یک لقمه نانی می خوردند؛ مانند مسافرخانه ای که هر کسی وارد آن می شده است. می گویند بر سر در آن نوشته است، «هر کس بدین سرای درآید نانش دهید، و از ایمانش مپرسید که آنکه به درگاه خدای تعالی به جان ارزد به درگاه بولحسن به نان ارزد». خدا به او جان داده، آن وقت من و شما به او نان نمی دهیم؟ مگر دست ما بوده است؟

یادگار امام یادآور شد: هلال احمر نهادی است که با همه بندگان خدا در تماس است و تمام قدرت و شیرینی و عظمت کار آن به این است که رنگ نمی شناسد، نژاد نمی شناسد، مذهب نمی شناسد و درد برایش مهم است؛ درد که باشد هلال احمر حضور پیدا می کند و متر و معیار و مذهب و نژاد و تقدس و تدین و احیانا ملیت نمی شناسد. «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفریش ز یک گوهرند/ چون عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی». سعدی نمی گوید، «محنت مسلمان، یا رفیق، بلکه می گوید محنت آدمی.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از بندگان خدا را کوچک نشماریم، توصیه کرد: ما در مواجهه با مردم باید این نکته را دائما به خودمان تذکر بدهیم که شاید همین کسی که به چشم ما آدم کوچکی است از دنیایی بزرگتر باشد. در عین اینکه بسیار مهم است که به عقایدمان پایبند بوده و نسبت به احکام خدا حساس باشیم، اما خیلی باید مراقب باشیم که مردمان را با خط کش این امور تقسیم نکنیم. خدمت رسانی در همه ابعاد آن نمی تواند وابسته به عقاید و رفتار باشد و تمام قدرت هلال احمر در همین است. خدمت رسانی در همه ابعاد آن نمی تواند وابسته به عقاید و رفتار مردم باشد و تمام قدرت هلال احمر در همین است.

سید حسن خمینی ادامه داد: بخش زیاد از زیبایی این لباس های هلال احمر به خاطر فرمی است که دارد. می گوید من به تو کمک می کنم، من تو را از خودم می دانم؛ قبل از اینکه بپرسم کیستی، می پرسم دردت چیست؟ برای این شعار ارج بسیاری قائل باشید، چرا که پیدایش صلیب سرخ جهانی و سپس هلال احمر جهوری اسلامی و هلال احمر کشورهای اسلامی که شکل گرفته بر پایه همین اندیشه است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در میان مردمان اولیاء خدا کم نیستند، گفت: سخن من هم اصلا به معنای این نیست که رها کنید و به کوه ها بروید، اما بدانید که اولیاء خدا در میان همین مردم کوچه و بازارند؛ در میان همین دردمندان هستند. دست هر کسی را می گیرید به تعبیر آن روایت شاید همان عبدی باشد که خداوند در میان بندگان دیگر مخفی کرده است. 

یادگار امام در پایان با تشکر از زحمات جمعیت هلال احمر، گفت: واقعیت این است که هلال احمر یک نهاد بسیار با ارزش، پرتوان، خوش نام و موفق است و ان شاءالله که این توفیقات روز به روز بیشتر شود و قدردان تلاش های دوستان هلال احمر باشند و ان شاءالله مدیریت هلال احمر به زندگی پرسنل و افرادی که در مجموعه هستند نگاه بهتر و بیشتری داشته باشد. روزگار سختی است و می دانیم که همه باید بیشتر و تا هر جا که می توانیم به این مجموعه کمک کنیم.

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز
منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا