اجتماعیاخبار سربازی و نظام وظیفه

جعل اسناد ایرانی در یکی از کشورهای همسایه/ شناسایی ۳۰۰ صفحه برای جعل در فضای مجازی


معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از جعل اسناد ایرانی در یکی از کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری همسونیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ محمدرضا اکبری درباره برخورد پلیس با پدیده جعل گفت:‌ ما دو جور جعل در کشور داریم، یکی جعل اسناد رسمی و دیگری جعل اسناد عادی که در مورد جعل اسناد رسمی با توجه به اینکه در وزارت کشور ستاد و کارگروه مقابله با جعل اسناد رسمی تشکیل شده تقریبا می‌توان گفت که این جرم به صفر رسیده است. یک زمانی در دهه هشتاد اسناد رسمی از سوی جاعلان پیش پا افتاده هم جعل می‌شد اما از دهه ۹۰ و به خصوص از سال ۹۵ به بعد جعل اسناد رسمی با توجه به تهمیدات اتخاذ شده و افزایش ضریب ایمنی به صفر رسید.

وی ادامه داد:‌ در مورد جعل اسناد عادی نیز در حال حاضر پرونده‌هایی به پلیس ارجاع می‌شود که مثلا مبایعه‌نامه دستی تنظیم شده و افراد جاعل با یکسری اقدامات فیریکی و شیمیایی و الحاق یکسری مواد به آن نسبت به جعل آن و ایجاد تغییرات در آن اقدام کرده‌اند که در این خصوص مردم باید آگاه باشند.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر جعل به سمت و سوی فضای مجازی رفته است، گفت: متاسفانه در بستر فضای مجازی و … ما تبلیغات گسترده‌ای را در بحث تهیه و فروش اسناد جعلی می‌بینیم که در همین راستا حدود ۳۰۰ صفحه را هم شناسایی کردیم. ما بر این‌ها اشراف داریم و خیلی‌ها هم دستگیر شدند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: عمده افرادی که از این راه کلاهبرداری می‌کنند، صفحاتی را ایجاد کرده و اعلام می‌کنند که سند را برای شما جعل می‌کنیم، یا حتی مدعی هستند که می‌توانند گواهینامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی و …  را هم که قابلیت استعلام دارد، جعل کنند. اما مردم باید بدانند که فریب چنین افرادی را نخورند. در گذشته کارت پایان خدمت، کارت خودرو و … کاغذی بود، اما الان با توجه به اقداماتی که انجام شده و همین فراخوانی که سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد تعویض کارت‌های قدیمی صادر کرد، کارت‌ها الکترونیکی شده و ضرایب ایمنی در آنها بالا رفته طوری که هیچ جاعلی نمی‌تواند اصل کارت را جعل کند و فقط ممکن است به شکل ظاهری آن را جعل کنند، اما هیچ کارایی ندارد.

وی افزود:‌ در واقع این اقدامات بیشتر از آنکه جعل باشد، شبیه سازی است. دریکی از کشورهای همسایه نیز افراد جاعلی هستند که اسناد ما را جعل می‌کنند، در واقع آنها نیز اسناد را شبیه سازی می‌کنند و امکان جعل آن با توجه به ضرایب امنیتی بالایی که در این اسناد وجود دارد، نیست.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: جعل، جرم جدید مرکب است. یک زمانی یک فردی گواهینامه جعل می‌کند و می‌گذارد در جیبش و یک زمانی از آنچه که جعل کرده، استفاده می‌کند، مردم باید بدانند که این دو جرم است که یکی جعل است و دیگری استفاده از سند جعلی که هر دو مجازات‌هایی دارد. 

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز
منبع:ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا