ورزشی

جواد نکونام: نبایده کلاه سرمان برود/ ماجرای اژدها در نیم فصل دوم

جواد نکونام: نبایده کلاه سرمان برود/ ماجرای اژدها در نیم فصل دوم


به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال استقلال نیم فصل اول را با فراز و نشیب های زیادی به پایان رساند و هر چند امتیازات سپاهان و پرسپولیس هم برگشت اما در نهایت این آبی پوشان بودند که با صدرنشینی کار خود را به پایان بردند.

جواد نکونام که روزهای پراسترسی را با استقلال پشت سر گذاشت در مورد این اتفاقات و شرایط تیمش برای نیم فصل دوم صحبت کرده است.

* استقلال تیم معمولی نیست

استقلال تیم بزرگی است و تیم بزرگ بازیکن بزرگ می‌خواهد. استقلال در تاریخ خود افتخارات زیادی دارد. دو بار عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورده چرا نباید بازیکن بزرگ داشته باشد؟ ببینید در گذشته چه بازیکنانی در استقلال بازی کرده‌اند؟ خیلی از فوتبالیست‌ها از جمله خود من دوست داشتم برای این باشگاه بازی کنم. باید حالا هم به همین شکل باشد. الان ما بازیکنان خوبی درش اختیار داریم ولی این تیم نیاز به تقویت دارد. بازیکنانم نیم فصل اول خیلی اذیت شدند و این به خاطر فشار زیاد بود. خیلی از بازیکنان می گفتند فرق ما با رقبا چیست؟ وقتی آنها هزینه کرده و می‌کنند پس چرا استقلال نمی‌تواند؟ من هم پاسخی نداشتم. لیست تیم‌ها را نگاه کنید. واهمه‌ای برای جذب لژیونرها ندارند. ببینید تیمهایی مثل پرسپولیس،سپاهان و تراکتور چند لژیونر جذب کردند استقلال هم باید همینطور باشد.

سه کاپیتان تیم ملی در استقلال بودند

نقطه نظر باشگاه هم همین است که باید بازیکن بزرگ بیاید. ما اگر می‌خواهیم از رقابت عقب نمانیم باید مثل آنها عمل کنیم. یادم هست وقتی در استقلال بازی می‌کردم سه کاپیتان اول تیم ملی در استقلال حضور داشتند. از لیستی که به باشگاه داده‌ام دو، سه لژیونر را می‌خواهم چون به آنها نیاز داریم. در واقع استقلال به آنها نیاز دارد. شما گواردیولا و سیتی هم باشید بدون بازیکن نمی‌توانید به جایی برسید. خود گواردیولا بارها گفته اگر به موفقیتی رسیده به خاطر بازیکنانش بوده است. این یک واقعیت است. رقبای ما دقیقا همین تفکر را دارند. دیگر نمی توانیم تماشاگر نقل و انتقالات تیم های دیگر باشیم و نقش پسرخوب و قانون مدار این فوتبال را بازی کنیم. من تابستان گذشته هم گفتم که خوب نیست استقلال از پشت ویترین مغازه تماشاگر خرید بازیکن توسط سایر تیم ها باشد. باید دو برابر تابستان و نیم فصل گذشته تلاش و خودمان را تقویت کنیم.

فتح‌الله‌زاده من را قانع کرد

یادم هست وقتی اوساسونا بازی می‌کردم و استقلال به من پیشنهاد داد، خیلی‌ها در ایران به تمسخر گرفتند و می‌گفتند فتح‌الله‌زاده دارد با نام نکونام بازی می‌کند. او اما اینقدر مصر بود که به ترکیه آمد و با من مذاکره کرد. وقتی دیدم استقلال اینقدر جدی است، با توجه به علاقه‌ای که به پیراهن آبی داشتم، علیرغم پیشنهاد مالی بالای الغرافه تصمیم گرفتم به ایران بیایم و بازی کنم. آقای فتح‌الله‌زاده جوری با من مذاکره کرد که قانع شدم به استقلال بیایم. همان زمان استقلال از انگلیس بازیکن خرید. بازیکنانی گرفتیم که بزرگ بودند. طرفداران یادشان هست سال ۹۱-۹۲ استقلال چطور کهکشانی بسته شد و حتی می‌توانست ستاره سوم را بگیرد ولی با بدشانسی این فرصت عالی را از دست دادیم. حالا که تابستان نتوانستم یار بگیریم نیم فصل زمان خوبی برای تقویت استقلال است. با مدیریت باشگاه هم در این باره صحبت اولیه را داشتیم. باید زودتر مذاکرات شروع شود تا نفرات مورد نیاز جذب شوند. خرید لژیونر نباید تخیلی و رؤیایی تلقی شود چون می دانم بسیاری از لژیونرها علاقه قلبی دارند به استقلال بیایند. این هُنر مدیران است که چگونه آنها را برای تقویت تیم و موفقیت استقلال جذب کنیم.

لیست مازاد نداشته‌ایم

لیست مازاد؟ مگر بازیکنی جذب کرده‌ایم که لیست مازاد داشته باشیم؟ فعلا لیستم را داده‌ام و باشگاه باید وارد مذاکره شود. هر بازیکنی که جذب شود، مجبوریم یک بازیکن را از لیست خارج کنیم. یعنی فعلا کار را به این شکل جلو می بریم تا ببینیم در آینده چه می شود. فعلا لیست اول کادر فنی را در اختیار باشگاه قرار داده ایم و لیست دومی هم آماده کرده ایم که اگر به هر دلیلی از لیست اول نشد بازیکن بگیریم، پلن b داشته باشیم.

بازیکنانم سنگ تمام گذاشتند

بازی‌های نیم فصل اول سخت و طاقت فرسا بود. خیلی سخت گذشت. بازیکنانم سنگ تمام گذاشتند و حمایت طرفداران فوق‌العاده بود. خوشحالم نیم فصل خوبی را تمام کردیم. می دانم همه بازیکنان خسته شدند و این به خاطر فشار زیاد بود. چاره‌ای هم نداشتیم. با کمبود زیادی وارد لیگ شدیم و به ناچار بعضی بازیکنان را در پست غیر تخصصی بازی دادیم. مخصوصا در خط دفاع مشکلاتی داشتیم و مجبور شدیم پست‌ها را تغییر دهیم ولی خدا را شکر بازیکنان کارشان را عالی انجام دادند. در نیم فصل اول جنگندگی بچه ها و حمایت هواداران جواب داد و ما توانستیم ۳۲ امتیاز کسب کنیم اما این یک هشدار جدی است که در نیم فصل دوم جلوی هر امتیاز اژدها خوابیده است و کار ۱۰ برابر سخت تر می‌شود. اگر بخواهیم ساده لوحی به خرج دهیم یا اهمال کنیم و دلخوش به نتایج نیم فصل اول باشیم ضربه میخوریم.

وظیفه‌مان سنگین‌تر شده

با تلاش جانانه و جنگ همه جانبه صدرنشین شدیم و این اتفاق بسیار مثبتی است اما به همان اندازه وظیفه همه ما و ارکان باشگاه را سنگین تر می کند. قهرمانی نیم فصل اعتماد به نفس یک تیم را بالا می برد اما به معنای قهرمانی پایان فصل نیست. قهرمانی پایان فصل به تیمی می رسد که خریدهای زمستانی خوبی داشته باشد، خودش را تقویت کند و نظم مالی بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد. این صدرنشینی باید یک هشدار به ما استقلالی ها باشد تا برای نیم فصل دوم زرنگ تر، باهوش تر و قوی تر استارت بزنیم. در کل بهتر است به کمبودها و حل مشکلات فکر کنیم تا اینکه سرگرم چنین چیزهایی باشیم. باید از پیشکسوتان عزیز که امسال خیلی حمایت کردند نیز تشکر کنم. به نظرم آنها قدم به قدم با تیم آمدند و نقش پررنگی در نتایج تیم داشتند.

اگر بازیکن بگیریم…

خیلی‌ها درباره برگزاری اردوی نیم فصل می‌پرسند. اردوی ما رابطه مستقیم با جذب بازیکن دارد. اگر بتوانیم بازیکن جدید جذب کنیم به اردو خواهیم رفت اگرنه ترجیحم این است با پول سفرمان بازیکن بخریم. ما نیاز داریم بازیکنان جدید را با بازیکنان فعلی هماهنگ کنیم. کارهای تاکتیکی مان را جلو ببریم. اگر قرار باشد بازیکنی جذب نشود، نیاز به اردو نداریم چون تیم هماهنگ است.

مدیریت تلاش می‌کند

چه کارهایی باید برای نیم فصل دوم انجام دهیم؟ به هر حال نیاز داریم شرایط مالی تیم بهتر شود. می‌دانم مدیریت استقلال زحمت می‌کشد تا مشکلات مالی رفع شود ولی ما نیاز به منابع مالی داریم تا بازیکن بگیریم، بتوانیم اردو برگزار کنیم، طلب سال گذشته بازیکنان را بدهیم و پول فصل جاری آنها را بپردازیم. ما قول‌های به بازیکنان دادیم و امیدواریم که کارها درست پیش برود. بعضی از کارهای مربوط به تیم باید بهتر انجام شود از جمله شکایت ها. همه از ما شکایت می کند ولی ما از هیچکس شکایتی نداریم. استقلال هم باید مثل رقبا عمل کند.

مظلوم‌نمایی می‌کنند

کسر امتیاز… به هر حال این اتفاق افتاد. درباره‌اش صحبت کردم. ما تابستان در مهمترین زمان نقل و انتقالات نتوانستیم بازیکن بگیریم. من همان زمان هم گفت حاضرم بازیکن بگیریم و امتیازمان کم شود چون می دانستم امتیازها برمی گردد و نهایتا تیم‌ها را جریمه می کنند. ببخشید باشگاهی که ۵۰۰،۶۰۰ میلیارد هزینه کرده، ۲۰ میلیارد جریمه که برایش پولی نیست. این کلاهی بود که سر استقلال رفت ولی الان می بینم مظلوم‌نمایی‌هایی می‌شود. از طرفی خوشحالند امتیازها برگشته و از طرفی هم دست به مظلوم نمایی می‌زنند. استقلال، هواداران، من و تیمم بیشترین ضرر را کردیم .امیدوارم برای نیم فصل دوم دیگر این کلاه سرمان نرود چون خبر داریم رقبا چه نقشه‌ای برای ادامه مسابقات کشیده‌اند. از چند هفته قبل مذاکراتی با یکسری بازیکنان شروع کرده اند. حتی تیم هایی که پرمهره هستند می خواهند بازیکنان جدیدی بگیرند.

اگر از شما می ترسیدند…

شما دیدید وقتی امتیازات تیم ها برگشت، من گفتم نوش جان هر دو تیم. مثل روز روشن بود این اتفاق می افتد و من هم ناراضی نبودم و گفتم نوش جانشان. نمی خواهم خیلی مسائل را اینجا باز کنم اما این وسط سر استقلال کلاه رفت نباید بگذاریم زمستان سرمان کلاه برود. باز من شنیدیم دوستی در یک برنامه گفته اگر در نیم فصل دوم قانون سقف بودجه و قرارداد رعایت نشود، نتایج تیم متخلف ۳ برصفر خواهد شد. این حرف ها فوتبالی نیست و کسی را هم نمی ترساند. اگر از حرف شما می ترسیدند تابستان سقف بودجه را رد نمی کردند. درخواست من از همه مسئولان باشگاه استقلال این است که فریب این صحبت ها یا تهدیدات را نخورده و با تمام قدرت کارشان را کنند تا انشالله نقل و انتقالات زمستانی مناسبی داشته باشیم که شرمنده هواداران خود نشویم.

توقعم بیشتر بود

کمیته انضباطی همواره تلاش می‌کند تا عدالت را اجرا کند و ما هم از آنها متشکریم. موردی که امیدوارم دوباره بررسی کنند به مسئله دربی و محرومیت هوادار ما برمی‌گردد. هواداران ما کاری نکردند که بخواهند محروم شوند. تصاویر تلویزیونی به وضوح نشان می‌داد طرفداران کدام تیم بطری پرت کردند.

امیدوارم بررسی دوباره صورت بگیرد. هوادار استقلال گناهی نکرده که محروم باشد. درباره جرایمی هم که برایم در نظر گرفته اند اعتراض دارم. من قبل از دربی به کنفرانس مطبوعاتی سازمان لیگ نرفتم و در عوض در کمپ مرحوم ناصر حجازی میزبان اهالی محترم رسانه بودیم. ما قبل از دربی به اهواز و اصفهان رفتیم در حالی که حریفمان تهران بازی داشت. از برنامه ریزی عقب بودیم. اگر قرار بود از کمپ حجازی به سازمان لیگ بروم و برگردم سه ساعت طول می کشید. بنابراین هماهنگ کردیم و قرار شد کنفرانس ما در کمپ باشد.

چرا باید به خاطر یک کنفرانس ۱۰۰ میلیون جریمه شوم؟ این عدد را کجای قانون نوشته است؟ بابت اتفاقات پایان یکی از بازی ها هم جریمه سنگینی برایم در نظر گرفته اند. من چند بار این موضوع را با باشگاه مطرح کردم. معتقدم باید قوی تر عمل کنیم. من خیلی ایراد به کمیته انضباطی نمی گیرم و معتقدم باید خودمان قوی تر دفاع می کردیم.

پرونده های حقوقی تعیین کننده هستند. من اینجا هم از باشگاه می خواهم اجازه ندهند حقی از استقلال ضایع شود. بعد از دربی پرسپولیس از نصف تیم ما شکایت کرد و ما هم باید متقابلا این کار را می کردیم. شنیده‌ام جدیدا شکایت شده که امیدوارم درست باشد. هر چند دیر است ولی باید چنین کارهایی را انجام داد.

اینجا باید از حق و حقوق استقلال دفاع کنیم. دیگران علیه ما هستند و ما نباید رفاقتی با آنها رفتار کنیم. تازه نیم فصل گذرانده ایم. در نیم فصل دوم کار سخت تر می‌شود. درباره جرایم خودم هم باید بگویم توقع دفاع بهتری داشتم و قطعا خودم پیگیر اعتراض خواهم بود.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا