پاسخ شورای انقلاب فرهنگی به دغدغه داوطلبان درباره تاثیر قطعی معدل در کنکور
عباس میرزاحسینی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به دغدغههای مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مصوبه کنکور، گفت: جایگاه مجلس شورای اسلامی پرهیز از بیان نظرات گذشتهنگر به جای آیندهنگارانه، تعامل و همفکری میان دو نهاد است. شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره تلاش کرده است که در فرآیند تصمیمگیریها، از دیدگاهها و نظرات نمایندگان مجلس بهرهمند شود. مصوبه کنکور نیز در زمان تدوین و تصویب و روزآمدسازی از این قاعده مستثنی نبوده و با در نظر گرفتن نظرات همه دستگاهها و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی، با هدف پاسخ به نیازها و چالشهای موجود در نظام آموزشی کشور تدوین شد.
رئیس مرکز رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جایگاه قانونی شورا در کشور بر اساس اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی و اختیارات ولی فقیه است و اعضای حقیقی و حقوقی این شورا با نظر ایشان منصوب میشوند که همه این افراد از چهرههای برجسته علمی و فرهنگی آشنا، متخصص و دغدغدهمند نسبت به مسائل علمی و آموزشی کشور هستند و ورود به موضوع کنکور نیز بر اساس تکالیف ابلاغی شورا است که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین میشود.
وی تأکید کرد: مصوبه کنکور به هیچ وجه مداخله در وظایف مجلس شورای اسلامی تلقی نمیشود، همچنین اقدامی در جهت تحقق اهداف نظام آموزشی کشور و در راستای منویات مقام معظم رهبری و رفع دغدغه دانشآموزان و خانوادهها در خصوص لزوم اصلاح نظام آموزشی است.
وی ادامه داد: از طرفی در گذشته در مواردی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تفاوت دیدگاه وجود داشت، شورای نگهبان نه تنها ورود شورای عالی را خلاف قانون اساسی ندانسته است؛ بلکه آن را مدنظر قرار داده است.
به گفته وی، موضوع کنکور و تأثیر قطعی معدل را مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مورد بررسی قرار داد و بر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد. بر این اساس انتظار میرود که اظهار نظرهای شخصی نمایندگان محترم مجلس بهگونهای نباشد که اذهان عمومی را دچار سردرگمی کند.
میرزاحسینی بیان کرد: از دیگر سو شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره نظر مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده است و البته که این نظرات از طریق ساختارهای رسمی نظیر رئیس کمیسیونهای تخصصی و رئیس مجلس به عنوان عضو شورا و برآیند نظران نمایندگان مجلس اخذ میشود.
رئیس مرکز رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأثیر مصوبه در افزایش عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی این اصلاحات، ایجاد فرصت برابر برای تمام دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان مناطق محروم و دهکهای پایین درآمدی است.
میرزاحسینی در پاسخ به برخی نگرانیها درباره تأثیر قطعی معدل و احتمال نابرابری میان مدارس، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با در نظر گرفتن دغدغههای مطرحشده در تلاش است تا با همکاری دستگاههای مربوطه، راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه دهد. از جمله سهمیه مناطق که مورد تأکید رئیس جمهور نیز بوده است.
رئیس مرکز رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بازخوردهای دریافتشده، گفت: نظرسنجی مرکز معتبری مانند ایسپا نشان میدهد که معلمان و خانوادهها مصوبه جدید را گامی مثبت در جهت شناسایی استعدادها میدانند.
وی در پایان تأکید کرد: مصوبه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نشاندهنده دغدغه شورا برای تقویت نظام تعلیم و تربیت و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر بخشهای کشور در تصمیمسازی است و انشاءالله شاهد رشد روزافزون نظام تعلیم و تربیت در کشور باشیم.
به گزارش ایسنا، جلسه ۹۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور روسای قوای قضاییه و مقننه در محل ریاست جمهوری برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حاشیه جلسه این شورا از تصویب آییننامه ستاد سلامت و انتخاب چهار عضو جدید برای شورای سلامت خبر داد.
وی همچنین درباره تأثیر قطعی سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم در کنکور اظهار کرد: در این جلسه، مصوبه هفته گذشته شورای عالی مبنی بر تأثیر قطعی سوابق تحصیلی پایههای تحصیلی یازدهم و دوازدهم تا ۶۰ درصد مجدداً مطرح و مورد تأیید اعضا قرار گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته برخی جزئیات این مصوبه، مانند وضعیت داوطلبانی که قبل از سال ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدهاند، اعتبار یک یا دوساله کنکور و میزان تأثیر دروس عمومی و تخصصی، به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی این جزییات مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
انتهای پیام