ماجرای اسقاط خودروهای فرسوده
همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: در کلانشهرهای تهران و همچنین البته مشهد اولویت اول برای بهبود شرایط استقاط خودروهای فرسوده است. بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل برای نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مطرح شد بر این اساس خودروسازان مکلف شدند تا از ابتدای سال ۱۳۸۸ به ازای تولید هر چهار خودرو با مصرف سوخت بیش از هشت لیتر، یک خودرو اسقاط کنند. اما این قانون به علت نبود تامین مالی به دست فراموشی سپرده شد و دوباره در سال ۱۳۹۳ بحث واردات خودرو به شرط ارائه گواهی اسقاط مطرح شد که این امر نیز در روند رشد اسقاط خودرو تاثیر چشم گیری داشت. از آن زمان روند اسقاط خودرو با روندی بسیار کند ادامه دارد و امیدو میرود با راه افتادن ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل این روند تغییر کند. نوسازی ناوگان وسایط نقلیه در کشور اکنون به ۲ شکل جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو نو و اسقاط خودرو فرسوده به ازای پرداخت وجه خودرو به متقاضیان انجام می شود.
تکلیف قانونی سالانه ۵۰۰ هزار خودرو
شینا انصاری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست: ۲۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باعث آلودگی هوا به دلیل مصرف بالای سوخت میشود لذا اسقاط خودروهای فرسوده را با جدیت دنبال میکنیم. و این موضوع ناترازی انرژی را تشویق میکند، لذا یکی از موضوعاتی که حتماً باید در موردش به عنوان موضوع اولویتدار تصمیم بگیریم به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد که سهم منابع متحرک در آنجا بالاتر است، این هست که موضوع اسقاط خودروهای فرسوده را با جدیت دنبال کنیم. بر دو برنامه اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز خواهیم شد. اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به تولید خودرو ناچیز بوده است علاوه بر آن آلایندگی موتور سیکلتهای فرسود ۳ برابر خودروهاست اما اسقاط آن در حد صفر بوده است. طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود.
اولویت شهرهای آلوده برای کنترل آلودگی هوا چیست؟
|
منابع متحرک |
منابع ساکن |
||
شهر | اولویت ۱ | اولویت۲ | اولویت۳ | اولویت۴ |
تهران |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
مشهد |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
|
منابع ساکن |
منابع متحرک |
||
شهر |
اولویت ۱ |
اولویت ۲ |
اولویت ۳ |
اولویت ۴ |
کرج |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
کنترل آلایندههای صنایع |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اصفهان |
کنترل انتشار آلایندگی از صنایع فولادی |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اراک |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها و صنایع |
کنترل آلایندگی نیروگاه و صنایع |
نوسازی و رتروفیت ناوگان دیزلی |
اسقاط و نوسازی
|
روند اسقاط خودرو در کشور
۱۳۸۶: ۸۹ هزار دستگاه
۱۳۸۷: ۱۵۸ هزار دستگاه
۱۳۸۸: ۱۱۸ هزار دستگاه
۱۳۸۹ : ۲۵۷ هزار دستگاه
۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ : زیر ۱۰ هزار دستگاه
۱۳۹۳: ۳۳۰ هزار دستگاه
۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸: زیر ۱۰ هزار دستگاه
۵ سال گذشته: ۱۳۵ هزار دستگاه
صرفهجویی ۲ میلیون لیتر سوخت
مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل : در سال ۱۳۹۳ بیشترین اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم. درصدد هستیم تا با پیش بینی های صورت گرفته و با همکاری شرکت های خودرو ساز در جایگزینی خودروهای فرسوده، این رکورد را بشکنیم. اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها موجب نوسازی ناوگان حمل و نقل می شود بلکه بدین ترتیب بیش از ۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت و بیش از ۲ میلیارد دلار از محل صادرات بالقوه صرفه جویی سوخت و عدم پرداخت یارانه پنهان آن حاصل شده است.
۴۱ میلیون: وسیله نقلیه در کشور وجود دارد
۲۲ میلیون وسیله نقلیه فرسوده است
۳۸۵ هزار تاکسی فرسوده درونشهری
۴۲ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد
۵۳ درصد ناوگان تاکسی تهران فرسوده است
۷۳۰۰: اسقاط تاکسی فرسوده در سال ۱۴۰۲
۸۲۰۰: اسقاط تاکسی فرسوده در سال ۱۴۰۳
اولویت شهرهای آلوده برای کنترل آلودگی هوا چیست؟
|
منابع متحرک |
منابع ساکن |
||
شهر | اولویت ۱ | اولویت۲ | اولویت۳ | اولویت۴ |
تهران |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
مشهد |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
|
منابع ساکن |
منابع متحرک |
||
شهر |
اولویت ۱ |
اولویت ۲ |
اولویت ۳ |
اولویت ۴ |
کرج |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
کنترل آلایندههای صنایع |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اصفهان |
کنترل انتشار آلایندگی از صنایع فولادی |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اراک |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها و صنایع |
کنترل آلایندگی نیروگاه و صنایع |
نوسازی و رتروفیت ناوگان دیزلی |
اسقاط و نوسازی
|