اقتصاد > کار و تعاون

آموزش مهارت در دوره متوسطه اول در دستور کار آموزش و پرورش است



به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ در ادامه سلسله نشست‌های گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر با موضوع «فقرزدایی و رفاه در آئینه آموزش» با حضور و سخنرانی غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و سیدهادی موسوی نیک عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در محل مؤسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار شد. سید مصطفی آذرکیش در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه این روزها شاهد اهتمام و حمایت رئیس جمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم گفت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به صورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است افزود: به تضمین آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در همه دوره‌های تحصیلی است با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، ادامه داد: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است.

آذرکیش با بیان اینکه پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است گفت: طبق نشانگرهای ارزشیابی که شاخص‌های مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی می‌کند به این اعداد به عنوان شاخص‌های ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است افزود: قطعاً برای همه خانواده‌ها، فرزندان اصلی‌ترین و بهترین سرمایه است و سرمایه گذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش می‌شود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرایندی تعالی جویانه، یکپارچه، تعاملی و توان بخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران در اقتصاد کشور است ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش در بیش از ۷۴۰۰ هنرستان در حال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش می‌بینند و در حال حاضر بیش از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساخت‌های هر استان از این رشته‌ها استفاده می‌کنند.

آذرکیش با بیان اینکه در دوره متوسطه اول، چه در حوزه کار و فناوری و چه در حوزه‌های یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت به صورت ویژه در دستور کار است گفت: در متوسطه نظری، در پایان برنامه هفتم توسعه باید بر اساس جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانش‌آموز در یکی از مهارت‌های شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانی‌ها به این مهارت‌ها دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی است افزود: ضرورت این است که سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور و یا سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و می‌تواند جز مواردی باشد که پیش برنده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتقاد داریم برابری‌های آموزشی خنثی کننده نابرابری‌های دیگر است ادامه داد: بنابراین باید بر مهمترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان هستند.

آذرکیش با بیان اینکه طبق پیگیری‌های رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است گفت: ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروه‌های توانمندساز در حوزه‌های ستادی و مناطق در دستور کار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه جدی وزارت آموزش و پرورش کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل است، ادامه داد: برنامه‌های مختلفی به نوعی در حال اجرا است، برای کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل ۱۹ دستگاه اجرایی در قوانین کشور هر کدام نقشی و وظیفه‌ای را برعهده دارند. این دستگاه‌های اجرایی در کنار هم و با مشارکت آموزش و پرورش می‌توانند پوشش تحصیلی را در سطح کشور افزایش دهند و در برابری آموزشی به نوعی مشارکت داشته باشند تا با ایجاد امکانات، فرزندان این سرزمین از آموزش برابر و با کیفیت تر برخوردار شوند و از سواد پایه خواندن نوشتن و حساب بهره مند شوند.

آذرکیش با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات برای ۶۶ منطقه هدف که جز مناطق لازم در راستای توجه بیشتر است، تلاش می‌کنند در کنار تلاش‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش به آن می‌پردازد، برنامه‌هایی را پیگیری کنند، گفت: آموزش می‌تواند موجب رشد اقتصادی، کاهش نابرابری، کاهش میزان مرگ ومیر و مادران و نوزادان، ایمنی بیشتر در بلاهای طبیعی و…. اشاره کرد.

آذرکیش اظهار کرد: طبق تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط و توسعه و تأمین عدالت اجتماعی در مناطق محروم، کمتر برخوردار، عشایری است که با کمک همه عوامل مؤثر در نظام آموزشی می‌توانیم برابری آموزشی را بیشتر کنیم. در جای جای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید بر مشارکت نهادهای مختلف و خانواده در جهت آموزش با کیفیت تر دارد.



منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا