اقتصادی

خاندوزی دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور را تشریح کرد

خاندوزی دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور را تشریح کرد


به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به انتقاداتی در خصوص منفی‌شدن تراز تجاری کشور، گفت: حجم تجارت کشور در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به دلیل اتفاقاتی که در سطح بین‌المللی افتاده ارزش کالاهای صادراتی ما از قبیل کالاهای پتروشیمی، فولادی و غیره نسبت سال گذشته کمتر شده است که امیدواریم سال آینده شاهد باشیم هم تناژ و هم ارزش کالاهای صادراتی ما افزایش یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم مسائلی که در خصوص کم‌اظهاری در حوزه صادراتی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد اصلاح شود.

خاندوزی در خصوص دستورجلسه شورا درباره مصوبه مالیات علی‌الحساب ۲ درصد از صادرات مواد خام و نیمه خام و درخواست فعالان بخش خصوصی در خصوص اصلاح یا توقف آن بیان کرد: با توجه به اینکه صادرکنندگانی که مشمول پرداخت عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام می‌شدند از پرداخت علی‌الحساب ۲ درصد به جهت کمبود نقدینگی شکایت داشتند، مقرر شد ابلاغیه‌ای که در مهر ماه توسط سازمان مالیاتی و گمرک ایران انجام و اجرایی شده بود از فردا ۱۵ اسفند ماه علی‌الحساب آن متوقف شود.

وی افزود: لذا مقرر شد اصل میزان عوارض پرداختی وفق قانون، پس از اینکه صادرات خاتمه یافت و درآمد صادراتی برای صادرکنندگان حاصل شد، صرفاً از طرف سازمان مالیاتی اخذ شود.

خاندوزی درباره نتیجه جلسه در خصوص بررسی امکان پرداخت هزینه دموراژ به صورت ارزی هم گفت: قرار شد در این خصوص تقسیم کار بین سازمان کشتیرانی و بنادر انجام شد لذا اظهار نظر در این خصوص موکول می‌شود به بعد از اینکه مصوبه توسط دبیرخانه آماده شد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا