سیاسی > مجلس

راهور، شرکت‌های بیمه‌ای، قوه قضائیه و رسانه‌ها باید درباره قوانین راهنمایی و رانندگی آگاهی‌بخشی کنند



حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت ساخت محتواهای رسانه‌ای و انتشار آنها توسط رسانه ملی به ویژه در زمینه آگاهی بخشی نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت: یکی از ابزارهای مهم انتقال مباحث فرهنگی، هنر است اما متاسفانه در کشور ما از این موضوع غفلت می‌شود این در حالی است که ابزار هنر، مانند موشک‌های نقطه زن، موثرترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به هدف است.

وی با بیان اینکه «اگر از ابزار هنر استفاده شود، فرهنگ به ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان به راحتی منتقل می‌شود»، اظهار کرد: در زمینه پیاده‌سازی فرهنگ شهروندی از جمله موضوع راهنمایی و رانندگی و رعایت مقررات این حوزه در گذشته مدتی شاهد استفاده از ابزار هنر به ویژه از رسانه بودیم اما این روزها شاهد کاهش تولیداتی از این دست شده‌ایم.

در این زمینه بخوانید:

نماینده تهران: تولید محتواهای رسانه‌ای درباره رعایت قوانین رانندگی باید مستمر باشد

این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به هزینه‌بر بودن تولیدات رسانه‌ای عنوان کرد: انیمیشن سازی مقداری بودجه‌بر است و معمولاً سازمان‌های متولی برای اینکه وارد هزینه‌های اینگونه نشوند خودداری می‌کنند در حالی که غفلت می‌کنند چراکه این کار سرمایه‌گذاری است. ما سالیانه میلیاردها تومان در حوزه‌های بیمه‌ای، تصادفات و سلامت هزینه می‌کنیم در حالی که اگر نیروی انتظامی، صداوسیما و مجموعه‌های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها مقداری در حوزه هنر و انیمیشین سازی در زمینه ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی و حقوق و تکالیف شهروندی وارد شوند از سویی هم به نفع خودشان است و برای‌شان آورده دارد و از سوی دیگر نیز امکانات کشور هدر نمی‌رود.

اخلاقی امیری با اشاره به نقش مجلس در زمینه ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی گفت: ما در مجلس شورای اسلامی در ابتدا باید مسائل مورد نظر را به دستگاه‌های اجرایی مربوطه توصیه کنیم، اگر گوش نکردند تذکر دهیم و در نهایت نیز اگر به توصیه‌ها و تذکرات توجهی نکردند با ضابطه نظارتی‌مان دنبال کار باشیم.

وی با بیان اینکه «پلیس راهنمایی و رانندگی(راهور) اگر هنرمند باشند قطعاً از هنر و رسانه در زمینه آگاهی بخشی نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج فرهنگ رانندگی در کشور استفاده می‌کنند»، عنوان کرد: قطعاً در این عرصه اگر همه مجموعه‌ها پای کار بیایند به نفع خودشان است. امروز شرکت‌های بیمه‌ای می‌گوید که میزان پرداختی‌شان از میزان دریافتی‌شان بیشتر است؛ در دنیا در شرکت‌های مختلف اعتباری به عنوان پیش‌گیری تخصیص داده می‌شود. از طرف دیگر امروز پرونده‌های زیادی در خصوص تخلفات رانندگی وجود دارد این درحالی است که ما در قوه قضاییه یک معاونت به عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم داریم؛ در چینین شرایطی این مجموعه نیز باید پای کار بیاید.

این نماینده مجلس در پایان با تأکید بر اینکه راهور، شرکت‌های بیمه‌ای، قوه قضاییه و همچنین رسانه‌ها باید وارد عرصه آگاهی بخشی نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج فرهنگ رانندگی صحیح در کشور شوند، گفت: خیلی خوب است که صندوقی در این زمینه داشته باشیم و با استفاده از منابع آن در قالب یک کار هنرمندانه این فرهنگ به مردم منقل شود.

به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد: بر اساس آمار،  در تابستان ۱۴۰۳، تعداد ۱۲۱ هزار و ۹۶۱ فقره تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت ۱۴۵ هزار و ۵۷۸ تن شده است؛ این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ که ۸۷ هزار و ۱۰۵ فقره تصادف جرحی رخ داده و منجر به مصدومیت ۱۰۰ هزار و ۲۸۰ نفر شده بود، افزایش ۵۶ درصدی در تعداد تصادفات جرحی و ۴۵ درصدی در تعداد مصدومان را نشان می‌دهد که این آمار از نظر پلیس نگران کننده است.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره دلایل افزایش و کاهش تصادفات نیز گفت: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت‌های خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا