اجتماعی

۴۱ اثر دفاع مقدس در خوزستان در وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسید

۴۱ اثر دفاع مقدس در خوزستان در وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسید


به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین ارسطو زاده دوشنبه شب در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اهمیت یادمان‌های استان خوزستان بیان کرد: خوزستان در طول دوران دفاع مقدس، به عنوان محور اصلی درگیری با رژیم بعث در جنگ با ایران بوده و این منطقه شاهد بسیاری از حماسه‌ها و جانفشانی‌ها توسط هموطنان برای حفظ ارزش‌های این سرزمین است.

وی افزود: پس از پایان جنگ در اوایل دهه ۷۰، شناسایی و ثبت مکان‌های وقوع جنگ در دستور کار میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان قرار گرفت و تاکنون تعداد ۴۱ اثر در شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، اهواز، اندیمشک، دزفول، امیدیه، شوش، دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه در فهرست دفاع مقدس وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

وی افزود: بعضی از این یادمان‌ها شامل شهدای شلمچه، کربلای چهار، نهر خین، شهدای شیمیایی بهبهان در خرمشهر، دهلاویه و فکه در دشت آزادگان، فتح‌المبین در شوش، شهدای هورالعظیم، بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) و طلائیه در هویزه، عملیات والفجر ۸، شهدای ذوالفقاری و بیمارستان صحرایی امام علی (ع) در آبادان و دوکوهه در اندیمشک هستند.

ارسطو زاده تصریح کرد: بازدید از این یادمان‌ها در قالب کاروان‌های سیاحتی زیارتی در قالب راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. در آن زمان، هموطنان و گروه‌های دانشجویی از دانشگاه‌ها در ایام تعطیلات نوروز به یادمان‌های جنگی مراجعه می‌کردند.

وی افزود: بازدید از یادمان‌ها دفاع مقدس که با موضوع گردشگری دفاع مقدس در عرصه بین‌المللی به عنوان گردشگری جنگ (War Turism) شناخته شده در سال‌های اخیر روند صعودی داشت.

ارسطو زاده تصریح کرد: با این حال، با توجه به استقبال مسافران داخلی و خارجی از یادمان‌های دفاع مقدس در سال‌های اخیر، برنامه‌های توسعه و ارتقای ظرفیت بین‌المللی این یادمان‌ها تحت عنوان «گردشگری نور» در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از بخش گردشگری استان است، گفت: با توجه به رونق صنعت گردشگری در کشور و تمایل بیشتر گردشگران به بازدید از مکان‌های تاریخی و فرهنگی، استفاده از پتانسیل یادمان‌های دوران دفاع مقدس در استان می‌تواند در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا