اقتصادی

آبی برای کشاورزی در گرمسار باقی نمانده است / حقابه مردم محقق نشد


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علیرضا آرامی در دیدار با جمعی از مردم گرمسار همزمان با صبح شنبه با بیان اینکه اگر حقابه گرمسار به مردم داده می‌شد، لازم بود که مردم و کشاورزان خون دل بخورند؟ بیان کرد: بارها و بارها مسئولان و کشاورزان درخواست کردند و جلسات گذاشتند ما بارها و بارها در محافل عمومی این حقابه را فریاد زدیم و بیان کردیم که مردم و کشاورزان با مشکلات روبرو هستند اما اتفاقی رخ نداده است مردم گرمسار چیزی جز حق خودشان نمی‌خواهند.

وی با طرح این سوال که اگر مردم گرمسار حقابه خودشان را طبق قانون طلب کنند، زیاده خواهی است؟ افزود: این حق مسلم مردم شهرستان است و اقتضای تداوم زندگی و کار در گرمسار این است که حقابه مردم به این شهرستان برسد.

آب قطع شد!

امام جمعه گرمسار با بیان اینکه انسان وقتی ناراحتی کشاورزان را می‌بیند می‌خواهد از غصه دق کند، گفت: هیچ سالی چنین بی آبی را شاهد نبوده‌ایم متأسفانه امروز شاهد هستیم که به صورت کلی آب کشاورزی شهرستان گرمسار خشک شده است.

آرامی با بیان اینکه قطره‌ای آب به سمت روستاهای گرمسار نمی‌رود، ابراز کرد: کشاورزان میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اند که زمین‌های کشاورزی شأن را آماده محصول کنند اما قطره‌ای آب وجود ندارد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در هشت ماهه اخیر، ۸۰ میلی متر بارندگی در گرمسار رخ داده در حالی که در هشت ماهه مشابه در سال قبل این شاخص ۵۸ میلی متر بود و این نشان می‌دهد که مشکل کمبود آب نیست.

حقابه مردم چه شد؟

امام جمعه گرمسار تاکید داشت: بارندگی امسال بیشتر بوده و در بالادست نیز آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که بارندگی در زمستان بیش از سال قبل بوده تا جایی که سه بار حداقل در زمستان ۱۴۰۱ برف بسیار سنگین در منطقه بالا دست نمرود رخ داده است حال سوال این است که چطور می‌شود آب خشک می‌شود؟

آرامی ادامه داد: پاسخ به چرایی قطع کامل آب کشاورزی گرمسار این است که مسئولان به وظیفه خود عملکرد نکرده و هر چه کشاورزان و مردم فریاد زدند، مسئولان تقوا را رعایت نکرده و همت جدی نداشتند تا مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه باید جلوی برداشت آب را از بالادست می‌گرفتند چرا که تعهد برای این موضوع دادند، بیان کرد: در جلسه‌ای که شخصاً حضور داشتم، مسئولان استان تهران و مسئولان کشوری تعهد دادند و بیان کردند که جلوی برداشت غیرقانونی آب را در بالا دست می‌گیریم اما این کار را نکردند.

ایجاد باغ‌های جدید

امام جمعه گرمسار ضمن انتقاد شدید از مسئولان استان‌های سمنان و تهران بیان کرد: کاش مسئولان استان تهران اجازه برداشت غیرمجاز از آب‌ها را می‌دادند اما دست کم جلوی ایجاد باغ‌های جدید را نمی‌دادند که این امر هم نشده است و حقابه حبله رود گرمسار سهم باغ‌های ۱۰۰ هکتاری انار می‌شود.

به گزارش مهر، طبق قانون ۹۱ درصد سهم سد نمرود از جبله رود برای گرمسار و آرادان است اما متأسفانه این حقابه تحقق پیدا نکرده تا جایی که به صورت کلی آب کشاورزی گرمسار در این ایام به صفر رسیده است. همچنین مسئولان می‌گویند در بالا دست نمرود باغ‌های چند ده هکتار انار در حالی ایجاد شده که سهم گرمسار از آب تولید گندم به صفر نزدیک شده است.

گفتنی است دیروز امام جمعه آرادان نیز به این امر واکنش نشان داد که می‌توانید خبر خطبه‌های نمازجمعه آرادان را در لینک زیر مطالعه کنید: کشاورزی آرادان در معرض خطر جدی / ترک فعل‌ها در نمرود پیگیری شود

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا