وضعیت دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز
به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی نتایج آزمون بینالمللی تیمز و پرلز ۲۰۲۳ منتشر شد و به دنبال آن به دلیل عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی، موجی از انتقادات نسبت به وضعیت آموزش در کشور به راه افتاد.
آزمون بینالمللی تیمز (TIMSS)، هر چهار سال یکبار برگزار میشود؛ عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی تنها محدود به این دوره نبوده است و در دورههای گذشته نیز وضعیت ایران چندان بهتر از این دوره نبوده است.
رضوان حکیمزاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص نتایج آزمون تیمز و پرلز گفت: برخی اطلاع رسانیها به گونهای است که گویا نتایج دانش آموزان ایرانی تنها در این دوره از آزمون بینالمللی تیمز و پرلز ضعیف بوده است در حالی که آمارها خلاف این مساله را میگوید.
حکیمزاده اظهار کرد: اینکه ایران در سال ۱۹۹۵ در این آزمونها رتبه ۲۵ جهان را کسب کرد و امروز به رتبه ۵۰ رسیده است عبارت چندان دقیقی نیست. در سال ۱۹۹۵ تنها ۲۶ کشور در این آزمون علمی شرکت کردند که ایران رتبه بیست و پنجم را کسب کرده بود. در سال ۲۰۱۹، ۵۷ کشور در این آزمون شرکت کرده بودند که ایران رتبه چهل و نهم را کسب کرد و در سال ۲۰۲۳، ۶۴ کشور شرکت کرده بودند که ایران رتبه پنجاه و چهارم را کسب کرد.
وی با بیان اینکه رتبه ایران در همه این سالها چندان فرقی نکرده است گفت: این آمارها در وب سایت جهانی موجود است. ما در سالهای متعددی زیادی در آزمون تیمز و پرلز شرکت کردیم. در این آزمونها میانگین نمره ۵۰۰ است در حالی که متأسفانه تاکنون در هیچیک از این آزمونها نتوانستیم نمره میانگین را کسب کنیم.
بر همین اساس ایران هیچ گاه نمره بالاتر از میانگین ۵۰۰ را به دست نیاورده است. در آخرین سال برگزاری آزمون تیمز در سال ۲۰۲۳، نمره دانشآموزان ایرانی در آزمون ریاضی ۴۲۰ بود و بالاترین نمره دانش آموزان ایرانی در همین آزمون در سال ۲۰۱۹ و نمره ۴۴۳ بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش افزود: به استثنای درس ریاضی در درس علوم هم تقریباً همین عملکرد را داشتیم. در سال ۱۹۹۵ ایران، رتبه بیست و پنجم از ۲۶ کشور جهان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۲۳, رتبه چهل و نه از ۶۳ کشور را کسب کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که به نمره میانگین آزمونهای تیمز و پرلز دست پیدا کنیم گفت: صرف توجه به رتبه چندان درست نیست چه بسا حدود ۱۰۰ کشور جهان هنوز در این آزمونها شرکت نمیکنند.