اقتصادی

برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار با پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی

برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار با پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش چشم‌انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها گفت: یکی از بحث‌های جدی ما در سال‌های اخیر، تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار سرمایه بوده است. حاکمیت شرکتی یکی از دغدغه‌های جدی ما است که هم برای ناشران و هم نهادهای مالی معنا دارد. این بحث سالیان سال مغفول مانده بود.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ سال است که دنیا در این رابطه کارکرد دارد و این موضوع تغییرات بسیاری کرده است. پس از بحران مالی ۲۰۰۸، حاکمیت شرکتی بسیار جدی گرفته شد و معنای دیگری پیدا کرد.

عشقی ادامه داد: مقررات حاکمیت شرکتی در کشور ما وضع شده است؛ اما نیازمند فعالیت بیشتر سازمان و نهادهای مالی در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان بورس ابراز امیدواری کرد: امیدوارم بتوانیم مقوله حاکمیت شرکتی را به طور کامل اجرا کنیم. اگر حاکمیت شرکتی به‌درستی پیاده شود، تعادل بین منافع ذی‌نفعان برقرار خواهد شد. حاکمیت شرکتی از منافع سرمایه‌گذاران حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حاکمیت شرکتی سلامت بازار و پایداری شرکت‌ها را افزایش خواهد داد. همچنین کاهش ریسک را به‌دنبال دارد و مسئولیت پذیری شرکت در محیط اجتماعی را افزایش و هزینه‌های مالی را کاهش می‌دهد.

پس از پنج سال دستورالعمل حاکمیت شرکتی را اصلاح و اجرا کردیم

وی اظهار کرد: سازمان بورس طی سال گذشته به مقوله اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی پرداخت. این در حالی بود که چهار الی پنج سال از تصویب این دستورالعمل می‌گذشت اما امکان اجرای آن وجود نداشت، از این رو با اصلاح چالش‌های مربوطه، آن را به مرحله اجرا رساندیم.

عشقی افزود: البته به اجرا رساندن این دستورالعمل به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید سلسله آموزش‌هایی را در این خصوص داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بعضاً در کمیته تخلفات و پرونده‌هایی که بررسی می‌شود با پدیده‌های جالبی همچون اظهار بی‌اطلاعی اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره ناشران نسبت به یک تصمیم مواجه می‌شویم. در برخی موارد این مسئله ایجاد چالش می‌کند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: باید توجه داشت که تصمیمات در هیئت‌مدیره ناشران به تمامی اعضا مربوط می‌شود، بنابراین باید در دوره‌های آموزشی مطرح و الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی همچون قانون تجارت، دستورالعمل‌های افشا و پذیرش و سایر مفادی که ملزم به رعایت آن هستند، گوش‌زد بشود.

بسیاری از مشکلات تحمیلی بر بورس به دلیل عدم رعایت حاکمیت شرکتی است / پیگیر تبدیل حاکمیت شرکتی، به قانون هستیم

رئیس سازمان بورس در این همایش عنوان کرد: باید دستورالعمل حاکمیت شرکتی گسترش پیدا کند، اکنون به فکر تبدیل آن به قانون هستیم تا به این واسطه ضمانت اجرایی آن افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بنا داریم که این مسئله را در مجلس مطرح کنیم و مفاد آن از پشتوانه قانونی بیشتری برخوردار بشود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: با توجه به فضای بازار سرمایه و گسترش جامعه سهامداری به ۶۰ میلیون نفر، فعالیت هزار نهاد مالی و… اجرای حاکمیت شرکتی گریزناپذیر است و بدون اجرای آن نمی‌توانیم بازار سالمی داشته باشیم.

عشقی گفت: به‌دنبال تصویب میانجی هستیم که میزان اجرای حاکمیت شرکتی، سنجیده و رتبه‌بندی اعلام شود تا سهام‌داران از این میزان مطلع شوند.

رئیس سازمان بورس همچنین اذعان داشت که بسیاری از مشکلات بازار سرمایه که از بیرون بازار به ما تحمیل می‌شود، به عدم رعایت حاکمیت شرکتی باز می‌گردد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا