احداث خط ۱۰ مترو تهران به کجا رسید؟
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت مترو تهران اعلام کرد: خط ۱۰ مترو به طول ۴۷ کیلومتر، شامل ۳۵ ایستگاه بوده و یک کریدور شرقی- غربی در پهنه شمالی شهر تهران، از وردآورد تا محدوده تهرانپارس را تحت پوشش حمل و نقلی خود در خواهد آورد.
برنامه طراحی شده برای حفاری و ساخت تونل در فاز نخست این خط، بر اساس بهکارگیری ۳ دستگاه حفار مکانیزه بوده که اولین دستگاه از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ رسماً شروع به کار کرده و در حال پیشروی به سمت شرق میباشد.
دستگاه حفار مکانیزه دوم، هم اکنون در کارگاه ایستگاه جنت آباد، مرحله مونتاژ و بهروزرسانی را پشت سر گذاشته و پیش بینی میشود در بهار سال ۱۴۰۴ آماده شروع عملیات حفاری و ساخت تونل شود. همزمان با مونتاژ و نوسازی این دستگاه، شفت شروع حفاری تونل بخش دوم از خط ۱۰( از محدوده ایستگاه جنت آباد تا حوالی نمایشگاه بینالمللی تهران) در حال حفاری و نصب سازههای نگهبان (شمع و استرات) بوده و حدود ۲۰ درصد از شفت (تا تراز استرات ها) حفاری شده است.
گفتنی است قطعه نخست خط ۱۰ مترو تهران از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا محدوده نمایشگاه بینالمللی تهران به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر، با دو دستگاه حفار مکانیزه، حفاری و سگمنت گذاری خواهد شد. در صورتی که تزریق نقدینگی طبق برنامه صورت پذیرد، امکان حفاری و ساخت تونل در مسیری به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۴ وجود دارد و حتی میتوان امیدوار بود در سال ۱۴۰۵ تونل قطعه نخست این خط جدید شبکه مترو تهران احداث شود.
با توجه به اینکه قطعات اول و دوم خط ۱۰ مترو در ایستگاههای وردآورد، کوهسار و میدان کتاب با خطوط ۶، ۷ و خط تهران – کرج تبادل مسافر خواهند داشت، اهمیت تکمیل هرچه سریعتر این مسیر مهم و استراتژیک به لحاظ کاهش بار ترافیک بزرگراههای تهران – کرج، جاده مخصوص، شهید همت، حکیم و نیایش بسیار زیاد به نظر میرسد.